Sprängattentatet bär den ensamme galningens prägel

Den här tråden diskuterar artikeln Sprängattentatet bär den ensamme galningens prägel.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2010-12-13 09:50:00
Dag Nilsson
Jag håller med dig Michel om vad du skriver i din artikel. Men vill tillägga att mannens "galenskap" verkar vara sprungen ur en äkta förtvivlan. Om det var utlänningar och härjade i mitt land och jag stod alltmera vanmäktig, så kanske även jag blev en "ensam galning". Det går ju an för vem som helst att pröva den tanken. Om det nu finns någon patriot kvar i Sverige sedan vi steg för steg blivit den senaste delstaten i USA.
Inlägg #2: Postat: 2010-12-13 10:38:00
Patrik
Om det var utlänningar och härjade i mitt land, så skulle jag nog åka till mitt land för att strida där. Inte försöka ha ihjäl helt oskyldiga civila i ett land som har varit vänligt nog att ta emot mig eller mina föräldrar när vi har flytt från oroligheter. Det finns nog inget som kan ursäkta denna typ av fega, och turligt nog i detta fall, extremt klantiga attentat.
Inlägg #3: Postat: 2010-12-13 10:52:00
Memorex
Sourze - foliehattarnas egna lilla lekstuga.
Inlägg #4: Postat: 2010-12-13 12:09:00
ombudet
Definitionen är inte medicinskt grundad eller prövad utan bara sprungen ur en egen föreställning om att den som tejpar på sig ett antal rörbomber, utan att veta riktigt vad han gör och med målsättningen att spränga sig själv och andra i luften, förmodligen inte är helt vid sina sinnens fulla bruk.// Memorex, javisst men du får en alldeles egen foliehatt och så får du vara med och leka du också!! :-
Inlägg #5: Postat: 2010-12-13 12:41:00
Dag Nilsson
#2 - I en demokrati väljer folket sin riksdag. Om denna riksdag beslutar om militär närvaro i ett annat land - hur kan folket då var HELT oskyldigt? Demokrati är väl inte ett smart sätt att slippa ta ansvar? Demokrati skall väl vara ett sätt att rösta fram delegater, som skall verkställa önskningar hos dem som röstat. Om vi har stridande trupp i annat land trots att ingen svensk vill detta - och därför är ett helt oskyldigt folk - då har vi ett allvarligt fel på demokratin i vårt Sverige.
Inlägg #6: Postat: 2010-12-13 13:08:00
Per W
Nu kom ju attentatsmannen från Irak som 10-åring efter "Desert Storm" och långt innan 9/11 och invasionen av Irak 2003. Sverige har så vitt jag vet inte varit involverad i detta.
Inlägg #7: Postat: 2010-12-13 13:09:00
Per W
#5 Vi väljer inte om riksdagen varje dag och inför varje beslut.
Inlägg #8: Postat: 2010-12-13 13:14:00
Patrik
#5: Om bara 49 är emot militär närvaro i ett annat land så är det alltså OK att gå ut på stan och spränga civila, inklusive barn som ju inte har röstat alls? Det finns ingen ursäkt alls. Dårar är dårar. Fega dårar är fega dårar.
Inlägg #9: Postat: 2010-12-13 14:54:00
ateist
Presskommentar från Humanisterna med anledning av helgens terroristattack:

"Sverige har drabbats av sin första självmordsbombare. Vi tvingas nu räkna Stockholm till listan av världsstäder som drabbas av terrorattacker. I detta läge är det viktigt att agera förnuftigt och inte reagera irrationellt i panik.

Idén om ett liv efter detta och belöning i paradiset är kanske en av mänsklighetens farligaste myter. Idén om det lockande paradiset har motiverat många religiöst färgade konflikter genom historien, alls inte bara inom islam utan lika mycket i kristendomens historia. Den hinduiska reinkarnationstanken har likaså sanktionerat kastsystem och förakt för svaghet.

Det är först när vi inser att vi bara äger ett liv som vi fullt ut kan ta ansvar för detta liv och för varandra.

Mycket pekar på att Självmordsbombaren var muslim och sade sig agera i islams namn. Men vi får aldrig hemfalla åt kollektiviseringen eller kategoriseringen av människor. Självmordsbombaren är lika lite representativ för alla muslimer, som de nazister som samma dag marscherade i Salem ´till svenskhetens försvar´ är representativa för alla svenskar.

Vi känner stor medkänsla och sympati för alla de muslimer som riskerar att oförskyllt drabbas av människors dömande generaliseringar och förenklingar efter denna terroristattack. Centralt i den sekulära humanismen är att betrakta och bedöma varje enskild människa som en egen individ. Ingen annan än terroristen och hans eventuella medhjälpare ska behöva stå till svars för helgens självmordsattack."
Inlägg #10: Postat: 2010-12-13 15:11:00
ateist
Jan Guillou: "Sverige förföljer alltså personer som kan räknas som ´muslimer´ i ett eller annat avseende med en lagstiftning som man får gå tillbaks till 1930-talets Tyskland för att hitta motsvarigheter till. Det är kontraproduktivt. Det ökar riskerna för att vildhjärnor och knäppgökar eller religiösa fanatiker skall få motiv att ´slå tillbaka´. Den bärande idén bakom sådan diskriminerande lagstiftning är sedan Bodströms tid att vi skall försvara demokratin genom att inskränka den. Effekten blir bara att vi inskränker demokratin, ökar på motsättningarna mellan oss vita och de andra och därmed också riskerna för terrorism. Det är så dumt att det borde vara brottsligt.

Det senaste påhittet är förbud att ´uppmana till terrorism´. Gäller inte mig, ty jag är vit. Härmed uppmanar jag till stöd åt den palestinska befrielserörelsen PFLP, som är terroriststämplad av USA och EU. Eller jag uppmanar till stöd åt Wikileaks, som starka krafter i USA har terroriststämplat. Om Aftonbladets ansvarige utgivare varit arab eller iranier hade de raderna kunnat kosta honom fängelse. Men han är vit och vi vita får skriva och säga sånt här.

Det är denna antidemokrati som utgör den största terroristfaran för Sverige. Inte enskilda knäppgökar som vill mörda sig till himmelriket."
Inlägg #11: Postat: 2010-12-13 15:17:00
Ulf Sandmark
Lördagens självmordsbombning i centrala Stockholm är den senaste bekräftelsen på det som LaRoucherörelsen länge och djupt har dokumenterat: Att det Brittiska imperiet centrerat i London, dess regering och underrättelsestjänster har skyddat, stött och använt såkallade islamiska terrornätverk.
Inlägg #12: Postat: 2010-12-13 15:33:00
Patrik
"Härmed uppmanar jag till stöd åt den palestinska befrielserörelsen PFLP, som är terroriststämplad av USA och EU."

Det kan ju bero på att den har använt sig av just terrordåd? Men sådana små detaljer är ju inget som den store och självgode Jan Guillou bryr sig om. Han har ju alltid rätt i att den store satan på jorden är USA, och vänstern är räddaren som skall sopa undan alla orättvisor, precis som ju skedde i Kuba, Sovjet och Kina.
Inlägg #13: Postat: 2010-12-13 16:24:00
Dag Nilsson
#9 - ateist, om vi bör hålla huvudet kallt, då är det väl tidigt att amatörtyckare fastställer självmord långt innan man kunnat ta del av polisens tekniska undersökningar? Hur kan du veta att det inte var något annat mannen med sprängmedel hade planerat?
Inlägg #14: Postat: 2010-12-13 18:40:00
Kate Morén
Detta sk "terroristdåd" känns lamt och falskt och fruktansvärt amatörmässigt. Vi ska inte göra en höna av denna fjäder för det kan bli ödesdigert för vårt samhälle. Benämningen "terrorist" får mig att må illa, det är så missbrukat och framförallt missriktat.
Inlägg #15: Postat: 2010-12-13 21:12:00
Adamo
Jag ville säga detta, men jag är så illa tvungen --> vad var det jag sa?!…

Stockholms självmordsbombare sade själv: "våra aktioner kommer att tala för sig själva". --- Han åkte till mellanöstern för att lära sig jihad, och han är tyvärr absolut inte EN ensam galning --- han är ju den 7:e "svensk" medborgare som har deltagit i självmordsbombningar och ett par andra har nyligen gripits för förberedelser för sådant. Lyckligtvis klantade han sig under förberedelser med sprängladdningarna då en utav sex bombarna exploderade i förtid. Nästa kandidat. Nästa kandidat ka vara "proffsigare"……
Inlägg #16: Postat: 2010-12-13 21:19:00
Pia I
Det tror jag inte på.
Inlägg #17: Postat: 2010-12-13 21:20:00
Pia I
alltså att denne man är en ensam galning....
Inlägg #18: Postat: 2010-12-13 21:21:00
Adamo
Jag ville inte säga detta, men jag är så illa tvungen - -> vad var det jag sa?!… Stockholms mordbombare sade ju själv: "våra aktioner kommer att tala för sig själva". -- Han åkte till mellanöstern för att lära sig jihad, och han är tyvärr absolut inte en ensam galning -- han är ju den 7:e "svensk" medborgare som har deltagit i självmordsbombningar och ett par andra har nyligen gripits för förberedelser för sådant. Lyckligtvis klantade han sig under förberedelser med sprängladdningarna och en utav sex bombarna exploderade i förtid. Nästa kandidat kan råka vara "proffsigare"…
Inlägg #19: Postat: 2010-12-13 22:17:00
Patrik
Vad var det du sa, Adamo?
Inlägg #20: Postat: 2010-12-13 22:21:00
Patrik
#13: Man kan veta är att han antingen var rätt korkad och planerade en självmordsbombning, eller så var han EXTREMT korkad om han inte planerade en självmordsbombning. Springa runt med apterade laddningar vid midjan utan något skäl? Sedan hade han väl lämnat självmordsmeddelande till sina anhöriga? Det kan ju anses vara ett rätt starkt bevis..
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...