Inlägg #1: Postat: 2010-12-13 11:52:00
|
Jan Olsson |
Verkligen radikala förslag Mats - ligger säkert något i det - men nog är det väl ont om varg i Sverige,eller hur? - mera gott om renar - vad ersätts en påkörd eller vargdödad Ren med? - tror att det fanns en tid,då även "Lappar" fanns på Skansen? - till påseende - renar & vargar finns väl redan där? -
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-12-13 13:35:00
|
mats hägglöf |
Jan, du får punga ut med 3.691 kronor om Du trafikdödar en ren, betydligt mycket mera än slaktvärdet och skattefritt! Försäkringsbolagen betalar över 50 miljoner per år för plåtskador på grund av dessa heliga kor.Du frågar om rovdjursersättning för varg.Så här är det: Samerna inventerar årligen befintligheten av olika rovdjur inom sitt renbetesområde. Så har man i samarbete med länsstyrelsen BERÄKNAT hur mycket varje rovdjur konsumerar per år. Oberoende av verkligheten utbetalas rovdjursersättning i klump på basis av ovanstående. Det finns exempel på sameby, som år efter år får ut ersättning för fler renar än de har utan att deras renstam på cirka 4000 renar minsker! Halleluja! Och, som jag tidigare påpekat,produktionen av renkött i Sverige uppgår till 1,6 HEKTO per år och person!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-12-13 17:47:00
|
jan brunnegård |
Lysande affärsidé. Jag ska genast ansöka om medlemsskap i en sameby. Om jag skulle råka driva ut mina renar på svag is så får jag betalt för det också. Så stod det i media för ca ett år sedan!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-12-13 17:48:00
|
jan brunnegård |
ÄNTLIGEN en fullt rättvisande bild på Mats, kraftmannen från norr...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-12-13 22:21:00
|
forsblom |
Tack Mats för dina välformulerade ord! Det är ju självklart att vargen, liksom råttan, ska hållas bort från människa och djur!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-12-14 07:10:00
|
mats hägglöf |
Jag tackar Jan Brunnegård för påpekandet, att en sameby i Jokkmokks kommun november 2009 genom dumdristighet dränkte 291 renar - isen var 6 cm tjock och med sirenhelikopter tvingades hjorden ut på alltför svag is. Jag gjorde polisanmälan om djurplågeri och landshövdingen i BD gjorde hemställan hos regeringen om pengar till denna sameby, den rikaste av våra 51 med 15 000 renar.Min polisanmälan lämnades utan åtgärd.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-12-14 10:39:00
|
jan brunnegård |
Ungefär samtidigt med dränikningen av ren så var det en skånebonde som åtalades för att några av hans djur gått ner sig i en stor gödselbrunn och druknat...Är skånebönder klokare så att de ska straffas hårdare?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-12-14 10:42:00
|
jan brunnegård |
OM vargarna tar slut i Norr spå lämnar de ett tomrum efter sig som enligt naturlagarna fylls på av vargar från öst Finland och Ryssland.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-12-14 11:28:00
|
Leif E Ström |
Hej Mats! Av alla heliga kor, är renkon heligast och mest mytomspunnen. Har tidigare försökt få den eminente skribenten på Expressen Tommy Hammarström att belysa ämnet,"varför skall svenska samer exklusivt vara dom enda på denna jord som har rätt att egenmäktigt äga och besluta över och om en djurart?". Haken var att det finns vildren i de andra sameländerna. Han replikerade:"extensiv renskötsel och vildren är såvitt jag begriper fullkomligt omöjligt att kombinera, konflikterna skulle bli våldsamma". En myt om samernas storskaliga renskötsel sedan urminnes tider skall jag kort bemöta. På 1500-talet var Gustav Wasa i symbios med samerna då de fortfarande var jägar- och samlarfolk. Den första storskaliga renskötseln bedrevs av svenska kronan i början av 1600-talet. Den var som störst under en kort period på drygt 1000 djur. Renskinn var en viktig resurs för kronan och beskattades vid försäljning. Under en tid på 1800-talet fanns det bara 150 skattebetalande samer i Lule lappmark. Senast 1937 vid ett riksmöte fick samerna gehör för en extensiv renskötsel. Statens inverkan på renskötseln har givetvis varit stor, men i övrigt har de som folkgrupp råkat ut för samma förhållande som övriga folkgrupper. Interna konflikter, sjukdomar, brist på bete, krig och arbetskostnader kontra utfall. Om du är intresserad kan jag sända ett examensarbete från SLU.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-12-14 11:54:00
|
mats hägglöf |
Tack Leif E Ström för intressanta uppgifter,min mailadress hittar Du på min profil, och jag läser gärna omnämnda SLU-arbete. Skriv gärna in på Google: health19_swe och Du finner en artikel av mig om rennäringen. Den har vållat stor uppståndelse och jag blev JO-anmäld utan åtgärd.Det är bara att stå på, slaktar man 80 av tamrenarna och hägnar återstoden finns plats att återinplantera fjällren och skogsren samt fixa jakttid på dem!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-12-14 18:51:00
|
Kate Morén |
#7 tror det kallas grov oaktsamhet. Djuren hade inte fallit i om gödselbrunnen vore inhägnad....
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-12-23 06:37:00
|
mats hägglöf |
De svenska indianernas ekonomiska framgångar är outgrundliga: Trots att man endast producerar 1,6 hekto ej kilo renkött per år och person i Sverige har man nu enligt radio Jämtland tillskansat sig ytterligare 10 miljoner i skattepengar, denna gången för att lära svenska folket äta renkött. Och man hoppas på ytterligare 10 miljoner i samma ärende från EU. Detta skall läggas till de dryga 300 skattemiljoner de redan årligen tar emot! Renkött smakar Palmolive tvål så jag kan förstå svårigheterna att få folk att svälja. Men däremot sväljer vi utan vidare samernas ständiga krav på mera pengar utan att säga tack - har du hört en same använda det uttrycket?
|
|