Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Hej Mats! Av alla heliga kor, är renkon heligast och mest mytomspunnen. Har tidigare försökt få den eminente skribenten på Expressen Tommy Hammarström att belysa ämnet,"varför skall svenska samer exklusivt vara dom enda på denna jord som har rätt att egenmäktigt äga och besluta över och om en djurart?". Haken var att det finns vildren i de andra sameländerna. Han replikerade:"extensiv renskötsel och vildren är såvitt jag begriper fullkomligt omöjligt att kombinera, konflikterna skulle bli våldsamma". En myt om samernas storskaliga renskötsel sedan urminnes tider skall jag kort bemöta. På 1500-talet var Gustav Wasa i symbios med samerna då de fortfarande var jägar- och samlarfolk. Den första storskaliga renskötseln bedrevs av svenska kronan i början av 1600-talet. Den var som störst under en kort period på drygt 1000 djur. Renskinn var en viktig resurs för kronan och beskattades vid försäljning. Under en tid på 1800-talet fanns det bara 150 skattebetalande samer i Lule lappmark. Senast 1937 vid ett riksmöte fick samerna gehör för en extensiv renskötsel. Statens inverkan på renskötseln har givetvis varit stor, men i övrigt har de som folkgrupp råkat ut för samma förhållande som övriga folkgrupper. Interna konflikter, sjukdomar, brist på bete, krig och arbetskostnader kontra utfall. Om du är intresserad kan jag sända ett examensarbete från SLU.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?