|
Inlägg #21: Postat: 2010-11-24 14:09:00
|
|
Samsara |
Håller helt med Per W om att vården har nog med problem utan att låta ungdomar tvångsrekryteras för att lära vård eller på något sätt låta sig uppfostras. Jag har arbetat inom vård och omsorg en himla massa år. På 90 talet någon gång när en massa byggarbetare permitterats hette det att de medelålders byggarna skulle introduceras i vården. Med fasa insåg vi som med intresse sökt oss till arbete inom vården att här skulle vi stöta på problem. En hop arbetare som visserligen var mån om att göra nytta för sig i samhället men totalt inkompetenta till att utföra det som vi i dagligt tal kallar vård och omsorg. Som tur var drogs hela detta förslag in helt. Vi övrig personal slapp se en massa gubbar med rå arbetarhumor stå och spy och grina i ett hörn när de kommit till insikt över att en stor del av vårt arbete går åt till att torka bajs och kiss mata och klä på gamla mäniskor som i vissa fall fall för länge sedan slutat att vara gulliga.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2010-11-24 16:03:00
|
|
Per W |
Dessutom är det föraktfullt mot ett riktigt yrke tro att man kan hoppa in som nybörjare och göra någon nytta på sex månader. Som i alla yrken är en gröngöling en belastning för verksamheten den första tiden eftersom det kräver handledning och mentorskap på heltid.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2010-11-24 17:06:00
|
|
Janne B |
EFTERSOM jag har ca 3 sjukdomar och tre handikapp vill jag gärna avstå från tvångsamatörer i svensk sjukvård och åldringsvård. Till mig kommer Hemtjänstens städpatrull var tredje vecka. DE är verkluigen proffs...Tack ska ni ha!
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2010-11-24 18:41:00
|
|
Leif-Arne |
#23 Håller med Janne och Per. Man bör ha respekt för den yrkesskicklighet och erfarenhet yrken inom vår och omsorg kräver. Men det finns andra uppgifter, nu är det insatser mot översvämmningarna i syd som är aktuella, fick nyss ett telefonsamtal. Sandsäck-framåt!!
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2010-11-24 19:29:00
|
|
GunnarL |
Ja, herregud! Här får man passa sig för vad man skriver! Jag skrev EXEMPELVIS inom vården. Tanken var att det inte vore helt fel om ungdomar fick göra någon form av SAMHÄLLSTJÄNST en period av sitt liv - precis som alla unga män förut gjorde militärtjänst! Gärna boende under kollektiva former, med begränsade ekonomiska resurser. Jag vill understryka mina erfarenheter av vilken uppfostrande och utvecklande inverkan livet på "luckan" hade för pojkar som aldrig varit hemifrån förut, aldrig bäddat sin säng, aldrig städat ett rum. Det var så jag menade. Att jag sedan får repliker från sjukvårdspersonal, sjuklingar och övriga ser jag bara som ett kvitto på att jag inte uttryckte mig tillräckligt klart.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2010-11-24 19:35:00
|
|
GunnarL |
forts/ En annan "plikt" som jag funderat på är om man inte också skulle införa en politikerplikt! Dvs. alla vuxna svenska medborgare skulle under en period tvingas fullgöra en politisk insats - ingå i ett fullmäktige, en nämnd eller dylikt! Då skulle man kanske inse vilka problem politikerna står inför, i stället för att sitt hemma i soffan och gnälla. Jo, politikerplikt vore en bra idé! Nu vet jag ju att exempelvis sossar som Per W tycker att ordet "plikt" är fult - men det tycker inte jag!
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2010-11-24 19:37:00
|
|
GunnarL |
forts/ När jag skrivit de här två kommentarerna tänkte jag: "Vad har det här egentligen med hemvärnet att göra?" Men så insåg jag att egentligen är det samma intentioner. Grunna på det ni som är kluriga!
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2010-11-24 20:22:00
|
|
Leif-Arne |
Å andra sidan så ställer folk upp när det krisar, det är inga problem, motivationen finns där
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2010-11-24 20:36:00
|
|
GunnarL |
28/ "Folk ställer upp" - det har jag sett många prov på. Jag tänkte mest på den uppfostrande effekten. Men jag har också sett att det är vissa som alltid ställer upp - medan vissa aldrig ställer upp. Både jag och frugan har jobbat en hel del inom föreningslivet, och så är det!
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2010-11-24 21:38:00
|
|
Janne B |
DETTA> är den årstid som folk ställer upp allra mest med pengar och ideellt arbetsinsatser - trots att vi tydligen har världens näst högsta skatter. jag trodde nopg ett tag att skatterna skulle ta död på idealiteten, men så blev det inte. tack och lov. Jag vet inte hur stor procent idella som vi har i landet - eller renodlade egoister etc. Men vi har många fattiga som inte har några hundralappar att avvara....
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2010-11-24 21:39:00
|
|
Janne B |
Detta är kanske inte Hemvärn - men samhällsvärn är det...
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2010-11-25 17:46:00
|
|
Leif-Arne |
#31 Jag gjorde en beräkning för några år sedan av värdet av det insatser den sociala ekomomin gör, föreningar församlingar osv. För Kalmar län beräknade jag värdet till 2 milliarder årligen, då är den siffran i underkand eftersom jag valde att alltid runda av neråt.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2010-11-25 17:48:00
|
|
Leif-Arne |
#29 Gammalt djungelordspråk från det mörkaste Småland dvs trakterna kring Åseda: -"Skall man ha något gjort, skall man fråga den som inte har tid"
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2010-11-25 18:37:00
|
|
Jan Brunnegård |
Leif Arne / Jag tror fullt ut på dina milliarder. På denna ort har de äldre organiserat VÄBTJÄNST ¨åt varandra. Sådana uppgifter som Hemtjänsten inte gärna åtar sig - sköts på vänskapsbasis. Jag vet inte om det finns Väntjänst över hela landet - men iden är strålande. Just nu är det t ex ytterst svårt för vissa att få hem mat genom snömassorna.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2010-11-25 18:39:00
|
|
Jan Brunnegård |
33 En del ytterst välorganiserade människor tycks hinna med hur mkt som helst. Jag läste nyss i lokaltidningen om en man som fått pris för att han gjorde insatser i varenda förening i sin bygd.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2010-11-25 18:48:00
|
|
GunnarL |
33/ Det ordspråket är väldigt sant!
|
| |