|
Inlägg #1: Postat: 2010-11-21 14:22:00
|
|
Jan Olsson |
Glöm inte Ekmans "Rövarna i Skuleskogen" - ett EPOS av klass - samt Laxness trilogi "Världens ljus och himlens skönhet" -också ett epos i världsklass - Mvh.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-11-21 16:14:00
|
|
Stefan Whilde |
Kommer naturligtvis att ha dina förslag i åtanke, Jan. Mvh.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-11-21 18:28:00
|
|
Leif-Arne |
Egentligen skulle jag vilja instämma i tesen att böcker inte är färskvara, det är bara det att de allra flesta böcker är just detta; färskvara. Några fåtal, blir klassiker. De flesta gallras undan, fråga vilken biblotekarie som helst, eller passa på att flytta. I dag har vi den paradoxala situationen att alltfler skriver medan allt färre läser. Konkurrensen är hård, vem är umbärlig och vem räknas till klassikerna om 100 år? Knappast Lundell men kanske Tunström och helt säkert Tranströmer. _"Dagsljuset träffade ansiket på en som sov. Han fick en livligare dröm men vaknade ej" T.T. Hemligheter på väge
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-11-21 22:03:00
|
|
Jan Brunnegård |
Jag har ganska mkt böcker efter mina föräldrar och en tidigare generation. Jag sörjer över att dessa böcker nu helt synes sakna värde och intresse. Biblioteket här ville bara ha 7 st av mina böcker. Ett kyrkbibliotek ville också ha högst 7 stycken. Ack så mina föräldrar slet för att få ihop dem. De for runt på bokauktioner och "bonnauktioner" och hade roligt men hoppades förstås på framtida värde. MEN SÅ KOM IT-TIDEN.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-11-21 23:31:00
|
|
Leif-Arne |
#4 Just att vi lever i en kontext av ett enormt informationsöverskott ställer oss inför nya problem. Det är inte längre något problem att göra information tillgänglig, den finns överallt i oöverskådlig mängd. För att klara sig så behöver man däremot en bra metod för att selektera och värdera information, i stort är det vad kunskap går ut på idag. Själv har jag fått gallra mina böcker några gånger, det blir skönlitteraturen som rensas ut, endas böcker som eventuellt är intressanta för en omläsning blir kvar, livsprojekten som Platons samlade blir kvar, refernslitteraturen och Tranströmmer, naturligtvis.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-11-22 05:05:00
|
|
Stefan Whilde |
Jag håller med Leif-Arne i viss utsträckning, men är naiv nog att tro på pappersboken. Vad vi läser om hundra år vet jag inte. En god bok behöver inte nödvändigtvis nå fram till en stor läsekrets, det räcker att den träffar ett hjärta.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-11-22 05:07:00
|
|
Stefan Whilde |
IT-tiden är kanske en fluga. Boken överlever i vilket fall. Den är hårdhudad och omutlig.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-11-22 11:00:00
|
|
Leif-Arne |
IT är lika lite en fluga som vad boktryckarkonsten var, det är förändringar som exponentiellt ökat tillgången och tillgängligheten av information.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-11-22 11:07:00
|
|
Leif-Arne |
Å andra sidan hör jag till de motsräviga, jag älskar köpa böcker, känslan av att öppna en ny bok och hålla den i handen är underbar. Jag höll ut länge innan jag gav upp analog fotografering, jag har brukar på rent trots räkna på sticka och abbacus, osv.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-11-22 11:13:00
|
|
Stefan Whilde |
Det motsträviga har sin charm. Min mobiltelefon är tio år gammal, men fungerar utmärkt. IT är kanske en fluga i så motto att en mättnadskänsla kommer att infinna sig. Man får plocka russinen och vila ut på en äng mellan varven. Visst är det något speciellt med en ny, oöppnad bok. Jag kallar det magi.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-11-22 11:53:00
|
|
Stefan Whilde |
En fördel som följer på IT är att traditionella media utmanas av sociala media. Det skakar om. Drinken blir mer spännande då. Fler släpps in i salongen och tillåts göra sin röst hörd. Där har vi ett av ganska många russin.
|
| |