|
Inlägg #1: Postat: 2010-10-31 23:10:00
|
|
olo |
Så sant!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-11-01 03:33:00
|
|
aguirre |
Viktigt påpekande författaren gör om att egoismens utgångspunkt är som att tro att de enskilda löven inte hänger i hop med hela björken. Lika viktigt tror jag det är att se den riktiga helheten att björken också hänger ihop med resten av jorden och dess verksamheter, bl.a. den gödsel björken växer av...då blir ju jämförelsen lite mer intressant. Man får inte skylla partipolitiken för allt ont, den är trots allt bara en produkt av att det finns villiga väljare, som är gödsel åt egoismens systemförvaltare. Och Nej...jag behöver därför inte svara på frågor typ : - Och vad skall vi ha istället för "parlamentarisk demokrati" då ?
Det kan ni reda ut med eget huvud.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-11-01 07:51:00
|
|
erobwen |
Det ironiska är att ondskan lanseras under namnet "frihet", när det egentligen borde heta "frihet för den som har pengar". En av de ursprungliga källorna till det onda är Ayn Rand vars tankegångar man känner igen i många unga så kallade "libertarianer". Genom en rad dubbel-tänk har Ayn Rand lyckats marknadsföra idén om att "egoism är godhet och osjälviskhet är ondska"! Man stöter på dessa människor ganska ofta även här i Sverige. Jag har ett kapitel om Ayn Rand i min gratisbok: Länk: robertwensman.wordpress.com
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-11-01 14:03:00
|
|
CMO |
Den politiska analys förmågan är tyvärr på samma Dag-is nivå som den naturvetenskapliga. De X av befolkningen som ligger en millimeter till höger om mig i politisk ståndpunkt är fascister som vill återinföra allt från skolagan till spinnhuset, och de X-1 som ligger till vänster om mig är nackskottskommunister. Endast jag har skådat ljuset, jag är GOD, de andra är onda. Halleluja!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-11-01 15:38:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Vilket dravel i artikel
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-11-01 17:07:00
|
|
john callenius |
KLOKT dravel. Mycket bra skrivet dag.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-11-01 22:40:00
|
|
Janne B |
Det är ingen konst att hålla ett folk på hög levnadsstandard - det är bara att låta statsskulden växa - som ska betalas av kommande generationer - om de kan. Det är väl den läxan man nu läser i Grekland och England. // Om ett folk håller sig med en högre levnadsstandard än vad de producerar så går det som det gått - på många håll. God natt!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-11-02 07:35:00
|
|
Per W |
Det mesta av statsskulden lånas ut till staten av svenska folket. Utlandsskulden, som är betydligt mindre i Sverige, blir däremot ett proble om den är för stor.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-11-02 07:42:00
|
|
Per W |
Dags liknelse med björken stöder inte hans sak. Björken gör sig av med löv som inte bidrar till tillväxt och fortlevnad.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-11-02 08:24:00
|
|
Dag Nilsson |
#9 Per, vilken del av björken anser du vara själva björken?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-11-02 10:50:00
|
|
Per W |
Vilken årstid avses?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-11-02 11:22:00
|
|
Dag Nilsson |
Frågan i #10 gäller när som helst inom björkens hela tid som avgränsat fenomen. Förslagsvis i tid avgränsat från det att fröet gror till den punkt då allt från den individuella björken är i olika former upptaget i den övriga biosfären.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-11-02 11:42:00
|
|
Dag Nilsson |
När det gäller moderater och ondska vill jag framhålla att ingen människa föds ond. All ondska uppstår ur obearbetad rädsla, skrämsel och skräck. All okänslighet ett barn möter som nyfött och framåt skrämmer det mer eller mindre. Barn är svaga och fullständigt beroende av vuxna under sina första år. I synnerhet under det allra första. Moderater är okänsliga och skrämmande människor. De avskyr det svaga eftersom det påminner dem om - och aktiverar - deras egen obearbetade vanmakt som småbarn. Moderater vill att andra skall bära deras smärta. Därför gillar de att se utslagna och fattiggjorda människor att bära vanmakten åt dem. Moderaten kan aldrig inse betydelsen av orden: Den som inte bär sitt eget kors är mig icke värdig. Eftersom sanning gör ont föredrar moderaten ett förljuget liv.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-11-02 12:24:00
|
|
Michael Lundahl |
"Onda människor styr landet. De vill bara sitt eget väl." Vissa människor genomgår en fas i ungdomen när det tror att de vet allt, kan allt och har en fullständig övertygelse att alla som inte tycker som dem är demoner. Sen finns det de som aldrig växer ur den åldern... Redan vid inledningen av artikeln syns klart och tydligt att den är skriven av en av dessa eviga "ungdomar"... vilket i och för sig förklarar en hel del av det jag jar läst tidigare.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2010-11-02 12:35:00
|
|
Leif-Arne |
Man kan ju fundera om ondskan är relativ eller absolut. E.g. är en moderat absolut ond, en folkpartist medel ond och en centerpartist bara lätt ond? Lite som mjölken då; standard ond, mellan ond, lätt ond, eller soya ond för miljöpartister.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2010-11-02 13:30:00
|
|
CMO |
#14 Jupp, även skalliga gamla farbröder kan tydligen vara "gymnasiala".
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2010-11-02 14:34:00
|
|
Janne B |
...och vänsterpartisterna är någon slags filmjölkare som jag fattat saken....
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2010-11-02 15:23:00
|
|
Leif-Arne |
#17 Kefir, det är de ryska ränderna som inte går ur. SD är med absolut självklarhet Pucko. S i nuvarande situation får väl bli torrmjölken.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2010-11-02 16:06:00
|
|
Dag Nilsson |
Detta samlade anfall av verklighetens folk är verkligen tragikomiskt. CMO, som inte själv vågar visa sitt ansikte, konstaterar återigen skarpsinnigt att jag ser mycket tunnhårig ut på mitt foto. Sådan oefterhärmlig taktik tycks trigga Bill och Bull till mycket tidiga associationsbanor, så tidiga att livet låter sig beskrivas i varianter av mjölk. Man vill tydligen inte utmana sina bröder med det alltför svårsmälta. --- Moderater är påfallande ofta mobbare. Dessa påstått fria individer har en skrattretande tendens att i flock krypa bakom en informell ledare och ägna sig åt mobbning. Något vi just nu ser ytterligare ett typexempel på. Det är genant.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2010-11-02 16:41:00
|
|
CMO |
#19 Kanske bäst att förtydliga att när farbror Dag själv anfaller i flock tillsammans med de andra truth-mupparna eller antisemit-mupparna är det naturligtvis inte frågan om ”mobbing” utan endast ett uttryck för civilkurage och solidaritet i kampen mot en av etablissemangets läs ”sionisternas” korrupta lakejer som t.ex. undertecknad. Genant var ordet...
|
| |