|
Inlägg #21: Postat: 2010-10-27 18:09:00
|
|
lala |
Jo det stämmer Leif-Arne, men människor som redan bor på Möllan kanske kan få vara kvar iallafall, utan att behöva köpa sin bostad i slutändan.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2010-10-27 18:27:00
|
|
Juan |
Och Lief- Det är just vad stad solidar håller på med, att bygga sina egna hus, precis som din pappa.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2010-10-27 18:59:00
|
|
Janne B |
Leif-Arne Min svärfar Gösta värmde upp sitt hus grartis i många år med hjälp av spill från träindustrin han jobba på. Det var fiberplattor o alla slags misslyckade träbitar. Han drog hem det på en cykelkärra.Det var ett fruktansvärt slit i aklla väder. Men en dag sa han att nu får det vara nog. Satte in en elpatron i värmepannan. Började läsa rysska klassiker och Gulag-arkipelagen i den sköna värmen...
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2010-10-27 19:08:00
|
|
Leif-Arne |
#23 Jo min gammle pappa tröttnade åxå på den eviga vedhanteringen och det ständiga passandet på pannan, köpte oljetank och började elda med olja, de var ju "inte så dyrt heller"... åren gick, oljan blev allt dyrare, in med el elparton, elen var ju "inte så dyr".....åren gick... elen blev allt dyrare... då då min mor frågade mig om det var läge att nappa på ett erbjudande om fjärrvärme så kunde jag bara ge ett svar.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2010-10-27 21:20:00
|
|
Janne B |
I tätorter så har fjärrvärmen blivi räddningen för många. Men hur ska vi fixa glesbygden? I SVT för fem min sedan så sa man att Sverige har världens äldsta kärnkraft o det kostar offantliga offentliga muiljoner att underhålla dem o hålla dem säkra...Svärfar bodde några mil från Forsmark - så jag tittade på uppbyggnaden. Man skulle koka vatten där sa m,an....
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2010-10-27 23:47:00
|
|
Sunny fri |
Hm..bilden liknar vår trädgård sedan barnbarnen anlänt
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2010-11-01 12:28:00
|
|
Inger Olsson |
Johan: sorry, har missat dina komm. till mig. Ang. gentrifiering av "Möllan" så har ju detta redan skett. Länk: sv.wikipedia.org
Mitt minne av Möllan på 70-talet, där arbetarfamiljer bodde, se teveserien om fastighetsskötaren NP Möller... och kriminella 2 ligor härskade, är ju långt ifrån dagens "Möllan". Minns inte exakt, men i tidigt 90-talet gjorde hyresrätter om till bostadsrätter bara till att studera innegårdarna och medelklass började flytta dit. Utvecklig följer i takt med att vi har fått det generellt bättre, materiellt sett. Mig veterligen pekas inte "Möllan" ut som ett typ "Rosengården" eller "Botkyrka" "Angered".
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2010-11-01 12:49:00
|
|
Inger Olsson |
#13 I t ex Helsingborg har det i n t e varit av ondo att bygga attraktivt för de som har råd att betala. Min uppfattning är snarare att den politiska S A P-ledningen i Malmö har under lång period haft, och fortf. har, svårigheter med att u t v e c k l a, brist på idéer och därmed ta itu med problemen, vilket leder till missnöje. Jo, jag vet att många har lämnat både Malmö och Landskrona, som har en liknande bakgrund som sin "storebror". Att alltfler mutskandaler avslöjas i arbetarstäder ser jag inte så konstigt, med tanke på en oftast väl utvecklad nepotism. Men det värsta är att invandringen och muslimerna i synnerhet får klä skott för den förda politikens misslyckanden.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2010-11-05 14:56:00
|
|
Johan Perna |
Jag förstår din poäng Inger. Men frågan jag ställer mig är om inte byggandet av fler och fler bostadsrätter leder till ökad segreation och klassskillnader. Vart skall de som inte har råd att köpa sin bostad ta vägen? Och som det ser ut nu saknas det uppenbarligen integrationspolitik i Malmö. Det byggs uppifrån.
mvh
Johan Perna
|
| |