| Inlägg #1: Postat: 2010-10-27 16:03:00 | |
|
Leif-Arne |
Nåjo, men om ett område blir mer attraktivt så kommer värdet på bostäderna att stiga. Det är mera en fråga om värdet av ett innehav av en bostad kapitaliseras svart eller vitt. Bostadsrätter är egentligen en ide framsprunget om tankar om egenmakt även vad gäller bostad. Prisstegringar är ett fenomen som är ganska geografiskt begränsat, för många är ännu den egna bostadsrätten ett sätt att genom eget engagemang i samverkan med andra, ha ett större inflytande över den egna bostaden och kunna pressa kostnaderna. Själv betalar jag 4500 kr /m för 116 km2, å andra sidan vill jag ha det fixat inne får jag göra det själv eller betala någon som gör det. Just nu håller jag på att färdigställer sonens f.d. rum. Blir ljust limegröna väggar och ekparkett inköpt på Bauhaus till jubileumspris. Hela renoveringen av rummet för 3000 kr. Inte så illa.
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-10-27 16:42:00 | |
|
Inger Olsson |
#1 Grundtanken med bostadsrätter är inte fel. Tvärtom. Men det finns en risk med att dagens priser på bostadsrätter och villor, i framför allt storstäderna, stiger för högt när människor blir desperata efter lägenhet och därför betalar eg. överhettade priser? Samhällsekonomiskt är det ju heller ingen höjdare och det var väl därför som reporäntan höjdes för att dämpa marknaden. /// Det förefaller som man bygger för lite och då i synnerhet för de yngre, som varken kan ta supermoderna och dyra nya lägenheter. Det hade behövts ett nytänk helt enkelt. Varför inte typ mindre och enklare "förstagångslägenheter", kanske man kan modernisera vindar och källare i gamla hus även för ett sådant ändamål?
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-10-27 16:51:00 | |
|
Inger Olsson |
Sen det där med Malmö. Möllevången är ju, kulturhistoriskt, även ett speciellt område, men hindrar det i sig utveckling? I den skånska stad, där jag bor i, har det i en längre tid byggts många nya områden, även bostadsrätter för, mer eller mindre, "stockholmarna". Vidare har man även gjort om många hyresrätter till bostadsrätter. Vidare har man bl a 55- och seniorboenden. Tror inte att det har blivit så stora problem med detta! De problem som finns i Malmö och i t ex Landskrona är att den politiska ledningen har varit mer intresserade av att hålla varandra bakom ryggen nepotism än att politiskt lösa de problem som uppstår...
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-10-27 16:56:00 | |
|
Leif-Arne |
#2 Jo, men priset är ju till stor del en funktion av utbud och efterfrågan. Det enda som kan påverka utbudet är om det tillkommer nya objekt till följd av nyproduktion. Ny produktion är alltid dyrt, även om man försöker bygga enkelt och litet; men om det tillkommer nya objekt så påverkar det utbudssidan så att det skulle kunna, ge tillgång på äldre ,lite billigare objekt, om några som bor i dessa flyttar till nybyggda, dyrare, lägenheter. //// Vad gäller att själv arbeta för att ordna sin bostad så hade jag över en tid samverkan med ett intressant projekt i Berlin, Pfefferwerk, där arbetslösa ungdommar jobbade med att rusta upp äldre slitna lägenheter till bl.a. sig själva, därtill så startade en del av dem senare företag inom samma bransch.
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-10-27 17:12:00 | |
|
Inger Olsson |
#4 Du skriver: "Ny produktion är alltid dyrt, även om man försöker bygga enkelt och litet." På 80-/90-talets nya hus blev ju dyra att bo i, ytterst pga av den höga räntan, men v a r f ö r måste det bli dyrare nu att bygga enkelt, lägre standard, och mindre lägenheter? Jag har sett artiklar genom åren vilka har pekat på att det i n t e måste bli så. Vilka är då problemen?
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-10-27 17:24:00 | |
|
Juan |
projektet "Stad Solidar" grundar sig främst på att alla inte har råd/möjlighet att köpa en bostadsrätt. Gå gärna in på deras hemsida och läs manifestet.
På det stora hela handlar det om att Malmö i grunden är en fattig stad med stora sociala problem och att kommunen väljer att bygga uppifrån - ner istället för att först lösa problem och sen bygga uppåt. |
| Inlägg #7: Postat: 2010-10-27 17:30:00 | |
|
Inger Olsson |
#6 Jag förstår din invändning. Men, om vi vänder på steken, h u r ska Malmö kommun lösa problemen OM de inte får tillbaka de med starka inkomster? För vad jag vet har allt fler just kapitalstarka individer flyttat från Malmö de sista åren. Och orsaken till detta har, i första hand, inte berott på invandringen...
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-10-27 17:33:00 | |
|
Juan |
Komplettering:
Skulle vilja påstå att de jobbar emot segreationen i Malmö som är väldigt påtaglig. Möllevången kan ses som ett av det bäst integrerade områdena i Sverige men med dyrare bostäder kommer vågskålen att svänga. Allas plånböcker är inte anpassade för bostadsrätter. Stadsdelsförvaltningen Södra Innerstaden som inkluderar bl.a. Möllevången i Malmö är ett av de mest belastade områden i Sverige gällande ekonomiskt bistånd etcetera. |
| Inlägg #9: Postat: 2010-10-27 17:39:00 | |
|
Juan |
#7 Genom att jobba för integration och billigare bostäder. Malmö toppar all elendesstatistik i Sverige. Vi har mest brott per capita, mest fattiga barn osv. . Att rika flyttar in i sina "egna" områden gör inget bättre. Och att Möllevången som fortfarande i grunden är ett fattigt område även om det enses som attraktivt ur ett kulturellt aspekt gör inte saker bättre. Vart ska de fattiga på på Möllan ta vägen när hyrorna höjs? Ska alla flytta till Lindängen? Är ökad segreation lösning på problemet? Och då talar jag inte enbart om etnisk sergreation utan även ekonomisk. Vi har segreation så det räcker.
Varför inte bygga dyra bostadrätter i någon av de fattiga delarna av de fattiga delarna av Rosengård och låta höginkomsttagarna flytta in där? |
| Inlägg #10: Postat: 2010-10-27 17:40:00 | |
|
lala |
Tänker genast på Södermalm i Stockholm. Där har vi ett område som främst tillhörde arbetarklassen, som nu är i ett senare utvecklingsstadie än vad Möllevången är, dock på väg i samma riktning. Alla som bott i Stockholm vet hur lätt det är att få en bostad utan att köpa bostadsrätt, hyra in sig i andrahand i tre månader per lägenhet och sedan flytta till något nytt eller köpa sig ett dyrt svartkontrakt. Detta började helt enkelt med att det var hippt att bo på Söder, precis som det är hippt att bo på Möllan idag.
Man kan inte utgå från att det bara är unga människor som inte har råd att köpa bostadsrätt, jag tror ganska många inte har råd oavsett ålder. Inklusive familjer, och då hjälper det tyvärr inte att man bygger billigare och mindre lägenheter. Södra innerstaden i Malmö är ett område där större delen av befolkningen räknas som låginkomsttagare, här bor även procentuellt fler ensamstående föräldrar än resten av landet. |
| Inlägg #11: Postat: 2010-10-27 17:43:00 | |
|
Juan |
Och Inger angående ditt uttalande "Jag förstår din invändning. Men, om vi vänder på steken, h u r ska Malmö kommun lösa problemen OM de inte får tillbaka de med starka inkomster?"
Kan jag föreslå att man inte lägger pengar på meningslösa projekt som Citytunneln, Bo01 eller liknande dyra projekt. Att man bygger från botten som sagt tills det finns en ekonomisk bas att bygga uppåt på. Har du byggt ett sandslott från toppen nån gång? |
| Inlägg #12: Postat: 2010-10-27 17:43:00 | |
|
Leif-Arne |
#5 Jag höll på att skriva att det närapå är en naturlag att det alltid är dyrt att bygga nytt. Naturligtvis håller det ned byggkostnaderna om man bygger enkelt, men det är snarare en fråga om att kostnaderna inte blir lika fullt så höga, som de kunde ha blivit. /// Ett alternativ till bostadsrätten, om man vill ha möjlighet till lägre kostnader genom självförvaltning men undvika spekulation, är kooperativ hyresrätt.
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-10-27 17:45:00 | |
|
lala |
Inger, jag tror att många flyttar från Malmö därför att de tröttnat på våldet och den hårda stämning som råder. Delvis för att människor är fattiga och för att vissa politiker i kommunen hellre lägger pengar på dyra byggen som syns bra från öresundsbron, än på saker som kanske hade hjälpt den befolkning som redan bor här. Det är inte så lätt som att man låter ny, rik befolkning flytta in och då försvinner fattigdomen, nej, fattigdomen försvinner kanske, men endast någon stadsdel bort. Och där ökar förstås segregationen, sociala problem, psykiska problem och utanförskap.
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-10-27 17:49:00 | |
|
Juan |
Word Leif Arne!
Mer billiga hyresrätter så fembarnsfamiljer inte tvingas leva i treor i förorten. |
| Inlägg #15: Postat: 2010-10-27 17:53:00 | |
|
Leif-Arne |
#13 I princip är det inte möjligt att bygga nya bostäder till priser som passar även de med låga inkomster, inte ens små lägenheter. Eftersom all nyproduktion är dyr så blir det de med högre inkomster som flyttar in. Men det är egentligen inget problem, huvusaken är att det totala utbudet av bostäder ökar, då frigörs i andra ändan billigare lägenheter. Det är möjligt för de med små resurser att genom egenförvaltning och gemenskapsprojekt, göra slitna och oattraktiva lägenheter fina, som i Berlin med Pfefferwerk.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-10-27 17:56:00 | |
|
Leif-Arne |
#14 Jag tycker att det egentligen är en bättre väg att ge fembarnsfamiljen bostadsbidrag så de har råd med den stora lägenheten i stället för att generellt subventionera stora lägenheter.
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-10-27 17:59:00 | |
|
lala |
Leif- Arne, jag hade önskat att det var som du säger, men jag oroar mig mer för att det blir som Södermalm i Stockholm. Att det dels byggs nya flashiga lägenheter där de med hög inkomst bor, och att hyresrätter görs om till bostadsrätter, och att folk helt enkelt blir tvingade att flytta om deras inkomst inte matchar hyresvärdens krav.
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-10-27 18:01:00 | |
|
lala |
Många familjer får bostadsbidrag, men bostadsrätt kräver oftast lån, vilket fembarnsfamiljen kanske inte kan få.
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-10-27 18:03:00 | |
|
Leif-Arne |
Lustigt, jag växte upp i en fembarnsfamilj. Eftersom min pappa drev byggfirma ihop med några gubbar så byggde han själv huset vi bodde i av lösvirke. Huset värmdes upp genom att vi eldade med spillvirke som kördes hem. Eftersom pappa var av den gamla sorten så fick inget virke kastas innan det varit brukat minst 3 gånger, varav sista gången som formvirke. Det tippades ett lass på garageuppfarten, så fick man såga upp virket som ofta var formvirke och gjorde sågen slö efter ett par tre bitar. Lågbudget var ordet sade Bull.
|
| Inlägg #20: Postat: 2010-10-27 18:05:00 | |
|
Leif-Arne |
#17 Men vad skall man göra åt att ett område blir populärt? Även om man inte omvandrlar hyresrätter till bostadsrätter så sker ju överlåtelser med svarta pengar i stället.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.