Inlägg #1: Postat: 2010-10-26 13:27:00
|
Leif-Arne |
Men vad är problemet, egentligen? Någon köper in villor, river dem, bygger större hus med X antal hyreslägenheter/ bostadsrätter. Ok grannarna blir sura- å andra sidan så ställs X antal nya bostäder till förfogande på en marknad som har stor brist. Jag tycker faktiskt att tillförandet av fler bostäder är viktigare än att grannarna surar.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-10-26 14:52:00
|
Janne B |
Det borde nog byggas flera mindre hyreshus i de flesta villaområden - för att få fram lite klassblandning, yrkesblandning mm. Givetvis vore det bra för integrationen...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-10-26 20:41:00
|
Sunny fri |
Ja Janne men de flesta tänker nog mera på snabba klipp än på integrationen? Jag börjar mera o mera luta åt att den kristna församling Rolf tillhör har rätt när de anser att man inte kan äga jord.De får inte inneha lagfart o det är besvärligt i vårt samhälle.Liksom Fotoförbud:tänk på id,körkort o pass.
Min egen son hör till de som är duktiga på att göra en bra affär.Inget fel i det:han har en familj att försörja .Men ibland tar suget efter snabba pengar överhanden.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-10-26 22:08:00
|
Janne B |
Sunny Jag tycker mig minnas att flera ekonomer o filosofer redan på 1700talet om markvärdesstegring som ett växande problem. Ingen borde få äga mark annat än för jordbruk. All annan mark skulle ägas av staten/samhället och hyras ut på 50 år. En normal livstid på den tiden. Det har ju i modern tid funnits kristna kollektiv med den tankegången. Vem ägde klostren?? I Västerbotten fanns det hundratals missionshus byggda kring år 1900. De hade byggts av grupper av troende byavis. Men de ansågs ägas av alla och de användes för alla för alla ändamål - utom supekalas.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-10-27 09:34:00
|
anneskaner |
Janne B i vilken värld lever du? Aspudden är en del av södra stockholm med stark ökning av ny medelklass. Lägenheterna köps och villorna har ägts av sk folkhemsfolket en gång. Troligen är det deras barn som återfinns i del av husen. Ett hyreshus i ett av Stockholms äldre villaområden, tror du väl ändå inte innebär integration, för det första blir det bostadsrätter och i andra hand så högra hyror att dem du tänker på aldrig har råd att bo där.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-10-27 10:59:00
|
Leif-Arne |
#5 Likväl så tillförs beståndet ett antal nya bostäder. Oavsett var eller hur så är priserna på nyproduktion höga.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-10-27 16:59:00
|
Janne B |
anneskaner / Jag lever mitt liv mitt i Västergötland och vet inte ett dugg om Aspudden. Du vet säkert mkt mera. Mitt resonemang var mer principiellt. Men jag bor mitt i ett invandrarområde ocgh har nog lärt mig en del.Det är t ex inte farligt att säga åt ett gäng som blockerar en trottoar - flytta på er. Behöver jag hjälp med ngt så ropar jag på första bästa invandrare. Vilket fått till resultat att de ropar HEJ åt mig så fort de ser mig...Mitt lilla bidrag till integrationen...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-10-27 18:36:00
|
Per W |
Bra Janne, såna som du behövs som motvikt mot SD och annat oknytt...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-10-27 18:53:00
|
Janne B |
För många år sedan prata jag med en man om hur man skulle handskas med invandrare. Ja de skall behandlas som vanliga svenska skitstövlar, blev svaret. Men om de nu inte är skitstövlar?? "Ja då ska de behandlas så ärligt och hederligt som möjligt, men man ska inte krusa för någon människa, men ställa rätt krav". // Det tyckte jag var så bra sagt så jag har tänkt mkt på det. "OM man inte ställer krav på vuxna människor så har man omyndigförklarat dem". Det är också en bra devis, för eftertanke....
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-10-27 23:43:00
|
Sunny fri |
Jag bor i Stureby nära Anne. Hos oss har man lagt in 3 stora hus i en gammal grusgrop stort sett o det tas positivt av mig då de nya innevånarna kan hjälpa till att hålla lokalbutiken i gång.En 200 år gammal äppeläng där jag alltid gått med mina hundar är nu ett radhusfält men det smälter bra in.Vad Anne menar är när spekulanter smäller upp stora hus på de rymliga gamla villatomterna.Det blir totalt fel.Men enligt min son är jag bara en sentimental kvinna utan sinne för snabba kach.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-10-27 23:46:00
|
Sunny fri |
Månkulturella är vi ju själva.Av oss 12 i huset finns 4 nationaliteter.När alla bonusbarnen hälsar på är vi ett FN i miniatyr. Bara 1 Roland har 2 svenska föräldrar i familjen.
|
|