Ordsheriff i landet Sverige söker uppdrag

Den här tråden diskuterar artikeln Ordsheriff i landet Sverige söker uppdrag.
Inlägg #1: Postat: 2010-10-14 00:03:00
Leif-Arne
Det är inte alla förunnat att skriva god satir.
Inlägg #2: Postat: 2010-10-14 09:45:00
ValBar
Gör du oxå anspråk på befattningen? Vem har sagt att jag tål kritik?
VB
Inlägg #3: Postat: 2010-10-14 12:12:00
Inger Olsson
...Så jag tänkte göra ett antal flugor på smällen... ;-
Inlägg #4: Postat: 2010-10-14 14:43:00
Thomas L. Aabo
Vi kan ju börja med att lära resten av Sverige skånsk/franska R.
Inlägg #5: Postat: 2010-10-14 15:03:00
Leif-Arne
#4 Tungrots "r" inget specifikt för Skåne/Frankrike även vanligt på Vestlandet i Norge. I Sverige breder trungrotsr:n ut sig norrut varför nordgränsen idag snarare går i södra Småland. En märklig deltalj med sagda r, är att det spreds från Paris över Tyskland till Köpenhamn och därifrån till städer som Malmö och Bergen. Men idag så är det nog mer typiskt för skånskan och bergensiskan än danskan.
Inlägg #6: Postat: 2010-10-15 15:40:00
Thomas L. Aabo
På danska är tungrots r det som gäller
Inlägg #7: Postat: 2010-10-15 15:51:00
Leif-Arne
Fast i danskan är r :n mer dimunitiva än i vestlandsmål. Ungefär som tungrots r :et i Kalmaritiskan nästan inte hörs alla, t.ex. Korv- kååv.
Inlägg #8: Postat: 2010-10-15 16:01:00
Leif-Arne
Det som för en svensk är största problemet med danskan är inte r:n utan att danskan tappar så många av de hårda konsonanterna. Danska som i skrift är fullständigt begriplig kan efter en jutes alla konsonanttrunkeringar bli näst intill obegriplig. För en nordman är det inte fullt lika obegripligt.
Inlägg #9: Postat: 2010-10-15 17:11:00
Janne B
Jag har jobbat på flera olika socialbyråer. Min fasa var att det var en dansk på intågande som tappat alla avslutande konsonanter. De fåtal nordmän jag träffa på var det bara roligt att snacka med.// Det värsta jag råkade ut för var en dansk som sa att han kom från gränsområdet mot Tyskland - där man fortfarande talade vikingaspråk!Så vi satt runt honom tre stycken o gissade vad han sa...
Inlägg #10: Postat: 2010-10-15 18:15:00
Leif-Arne
Norskan är mestadels begriplig, men längst ute i västra havsbandet är den till och med för många nordmän en prövning. Min mormor behöll livet igenom sina tungrots r, fast hon bott i nord-Trönderlag sedan hom var 20 år. Jag besökte för många år sedan min mormors yngste bror Kåre, som bott kvar i föräldrahemmet i Eyvindvik längst ute i Sognefjorden. Min hustru förstod inte ett ord av det han sade, själv fick hon komplimanger för att hon som finska talade så god svenska. Iddes inte då förklara begreppet finlandssvensk.
Inlägg #11: Postat: 2010-10-15 18:44:00
GunnarL
Jag själv är en typisk tungrots-r människa - uppfödd först i Kronobergs län, sedan överförd till Kalmar län och som vuxen återbördad till Kronoberg igen. På tal om språk så undrar jag varför så många Leif-Arne konsekvent, men även andra skriver nordmän när det heter norrmän. Är det mer romantiskt att vara en "nordman" än en "norrman" - eller vad är anledningen? För övrigt har det konstaterats att vi kronobergare har flest viltolyckor per invånare i hela landet. Stackars oss! Och nu är det dessutom älgjakt, vilket gör bilkörandet ännu mer riskabelt.
Inlägg #12: Postat: 2010-10-15 18:59:00
Leif-Arne
#11 Norrman är nordman på norska. Det har att göra med identitet. Älgarna i Kronoberg är ökända, de äter jästa äpplen om hösten blir därefter oregeliga och helt opålitliga i trafiken.
Inlägg #13: Postat: 2010-10-15 19:06:00
Janne B
NORGE kommer av norwey - alltså norra vägen från Götaland. Det kan ha förekommit rätt mkt båttrafik mellan Kållandsö och Vänersnäs - detr är nog bara 3-4 mil. Säkert lättare trad än att ta sig fram genom det vilda Dalsland med Kroppefjäll osv....
Inlägg #14: Postat: 2010-10-15 19:11:00
Janne B
GUNNARL / det vore kul att ta reda på hur vi i första hand presenterar oss. Jag börjar nog med att säga att jag är västgöte - trots att landskap inte haft någon praktisk betydelse sedan 1630 talet. Jag kunde ju säga att jag är Älvsborgare eller herrljunga-bo.Men nästan 30 år i Umeå-Västerbotten har också satt sina spår.// Hur presenterar du dig GunnarL???
Inlägg #15: Postat: 2010-10-15 19:18:00
Leif-Arne
#13 Må de, fast på nynorsk, dvs nyskapat gammalt mål, så heter Norge Noreg. Det är kanske inte så konstigt att de flesta norska skolbarn, utom en minoritet på Vestlandet, hatar systemet med två språk, som egentligen är ett.
Inlägg #16: Postat: 2010-10-15 19:23:00
GunnarL
12/ Normalt sett så använder vi oss genomgående av svenska på det här forumet och därför anser jag att en norrman skall vara en norrman även på Sourze. För övrigt är det inte bara älgarna som pumpar i sig jästa produkter i Kronobergs län - trafikens faror är många. 14/ Janne B. Jag presenterar mig naturligtvis i första hand med namn men i andra hand kommer att jag är smålänning Gud hjälpe!fast det hör de flesta ändå. Dock icke stockholmare som tror att jag är skåning, vilket Gud förbjude!
Laddar...