Stationshuset i Jörn

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-09-24 10:16:00
Janne B
MÅNGA av de fina stationshus som byggdes mot slutet av 1800-talet blev ett centrum för utveckling. I många fall var detden stiligaste byggnaden på orten. Som i Vännäs med sina drakar på taket. I Umeå drogs paradgatan mellan stationshuset och Rådhuset. S¨å blev det på många håll. De första staionsmästarna var ofta mili ingenjörer, som varit med och dragit banorna. De var alltså ofta de mest välutbildade på orrten. I Vårgårda hette hand Sundkler och har i ny tid för gymnasiet uppkallat efter sig. // militära ingenjörer ska det stå ovan/
Inlägg #2: Postat: 2010-09-24 10:48:00
Leif-Arne
#1 Jo på något sätt blev stationshuset det näst efter kyrkan viktigaste huset på nånga orter. Vännäs drakar är väl
Inlägg #3: Postat: 2010-09-24 10:56:00
Leif-Arne
... Vännäs drakar är väl liksom Storuman , Jörn med flera efter främst de nordliga banor ett uttryck för den tidens nationalromantik. Många städer var noga med att sationshuset skulle spegla stadens betydelse så där fick inte snålas, eftersom stationshuset var det första en främling fick se av orten. Ofta med ett järnvägshotel helt intill. I lilla Storuman hade järnvägshotellet både 1:a, 2:a och 3:e klass matsal. Detta visar väl dels på dåtidens klassamhälle men även på vilka förhoppningar tillväxt man hade på den nyanlagda inlandsbanan. I Storuman är 3:e klass matsalen förtjänstfullt ombyggd till bibliotek. När man besöker Jörn så går tankarna osökt till Sara Lidmans järnbaneepos. Missenträsk där hon föddes ligger nära Jör
Inlägg #4: Postat: 2010-09-24 11:35:00
Pia I
Har ni sett stationshuset i Boden? Jättevackert!
Inlägg #5: Postat: 2010-09-24 12:13:00
Janne B
Motsatsen till de nämnda byggnaderna är järnvägsstationen i Falköping Ranten.Det är en så kallad Funkisnyggnad från senare datum som byggnadsminnesförklarats. När man kring 1860 skulle dra järnväg till Falköping hindrades man av djupa mossar, som tidigare stoppat danska armeer. Man kunde inte dra banan till den urgamla staden utan på en torrare lingje efter kanten på Mösseberg. Så järnvägsstationen hamnade vid en gård som hette Ranten och så heter denna stadsdel fortfarande i folkmun. Med järnvägshotell givetvis. Så drog man en riktigt lång gata in till "gamla staden". Om den första stationsbyggnaden minns jag inget, men den nuvarande futuristiska är värd uppmärksamhet.
Inlägg #6: Postat: 2010-09-24 12:18:00
Leif-Arne
#4 Jomenvisst, klockren nationalromantik. När turismen började byggas ut i Åre under seklets början var det nationalromantiken som dominerade, någonslags lite vikingainspirerad ide om en typisk svensk byggstil, fast det var ett slags hittepå. Men rätt kul ändå med drakhuvudena. I Åre byggdes 1009 Bergbanan från torget strax ovan stationen till Fjällgårdsplatån. Den är helt bygd i nationalromantisk stil. Intressant med den banan är att man faktiskt kör på orginalmaskineriet, det var kvalitet på grejjorna som leverades från Schweitz. Kvar från den epoken finns ännu Sporthotellet och Dippan.
Inlägg #7: Postat: 2010-09-24 12:19:00
Janne B
En hemsk dag beslutade SJ att inte längre stanna med tågen vid Vårgårda som ligger när mitt Herrljunga.Det var nästan så att solen gick ner mitt på dagen. Staionshuset omvandlades till diverse ändamål som på så många andra håll. I Ljungskile blev det sportaffär.På andra håll barer,krogar, närbutiker mm. Rätt så sorgligt.Men sedan tio år så stannar tågen åter i Vårgårda och så har skett även på andra håll. Men de stannar vid ett vindskydd - stationen gick ej att återvinna. Jag har haft hundra år gamla bilder på jvst i Vårgårda. De har nu publicerats i lokaltidningen.
Inlägg #8: Postat: 2010-09-24 12:21:00
Janne B
Leif-Arne Kul att få din bild av historien....
Inlägg #9: Postat: 2010-09-24 12:27:00
Leif-Arne
#5 Jo det finns ofta en historia bakom hur stationshusen såg ut. Vissa byggdes nästan som gotiska tegelkatedraler, andra var för sin tid extremt moderna. Så även påverkades samhällena när banan stakades ut, nya samhällen bildades och andra kom vid sidan av. Det berättas att man i Jönköping aktivt avstyrde att järnvägen skulle dras förbi staden. I västra jämtland agerade en riksdagsman, Erik i Totten Åre, för att järnvägen skulle dras söder om Åreskutan och inte förbi dåtidens största samhälle Huså. Själv försöker jag få till att avsluta en bok om tiden närmast efter järnbanan mellan Östersund och Trondheim blev klar och hur västra Jämtland gick från ett nästa medeltida bodesamhälle till ett modernt industri och tjänstesamhälle på ca 40 år.
Inlägg #10: Postat: 2010-09-24 12:38:00
Leif-Arne
#7 När jag bodde i Arvika ville SJ att tågen som gick mellan Arvika och Karlstad inte skulle stanna på småstationerna mellan Arvika och Kil. Nu är värmlänningar som de är, så förarna av motorvagnan de stannade ändå. SJ hotade med avsked för dessa varefter man drog på sig massiva protester och hot om att överge SJ. Till slut fick de ge med sig, så vad jag förstår så stannar tågen ännu i Edane osv.
Inlägg #11: Postat: 2010-09-24 13:34:00
Janne B
Det finns många historier om järnvägsdragningar i Västergötland. Järnvägen från Göteborg Alingspås borde nog ha dragits över Skara och Mariestad. Men där lär man ha sagt stopp. Så därför drogs järvägen utanför Falköping och upp till Blllingen Skövde o norrut. Där provas höghastihetståg nu. / Under kriget ca 1942 drog en järväg under mkt svåra förhållanden från Ulricehamn till Jönköping. Den banan lär ha varit i gång i bara 20 år - projektet var feltänkt, blev misslyckat. / Skara var en tid korsning för flera smalspårsbanor....
Inlägg #12: Postat: 2010-09-24 13:48:00
Leif-Arne
Du kommer in på banor som dragits under svåra omständigheter. Banan upp till Bodö över Saltfjället byggdes under andra världskriget av ryska och jugoslaviska krigsfångar under mycket svåra omständigheter. Många dog under strapatserna och banan gick länge under namnet "Blodsbanen" Förmodligen planerade tyskarna att dra spår ända till Narvik. En del av fångarna flydde över fjället mot nuvarande Vindelfjällen. Hade de tur så kunde de få hjälp av någon same, men många frös eller svalt ihäl uppe på fjället. Hade SD: förslag till regler för asylinvandring gällt då, hade de sänts tillbaka för att "söka asyl på rätt ställe".
Inlägg #13: Postat: 2010-09-24 15:55:00
Janne B
Bodöbanan har jag inte hört om förut. Men i Umeå träffade jag folk som talade om de oändliga vedermödorna då man drog Inlandsbannen genom oändliga skogar, över mossar och träsk. Fotografen Sune Jonsson skrev en bok om ett väldigt brobygge söder om Vännäs.Ja nog har även svenska folket fått slita sig fram till en begynnande välfärd.
Inlägg #14: Postat: 2010-09-24 19:22:00
Leif-Arne
#13 Jag ber att få korrigera mig Nordlandsbanan är det korrekta namnet. Går från Hell utanför Stjördal i Sör Tröndelag går via Steinkjer och Mo i Rana över Saltfjellet helt nära Svartisen till Bodö. Tyskarna ville bygga banan ända upp till Narvik och skyndade därför på bygget som utfördes nästan uteslutande av ryska och jugoslaviska krigsfångar. Förhållandena skall varit omänsliga under arbetet många svalt ihjäl av den dimunitiva kosten.
Inlägg #15: Postat: 2010-09-25 00:11:00
Sunny fri
Intessant! Man kunde sova över i en hel del av dessa vänntrum när jag var liten:i dag är det nog låst i de som som finns kvar?
Inlägg #16: Postat: 2010-09-25 04:53:00
mats hägglöf
Som vanligt intressant läsnig,Leif-Arne! I början av 1950-talet jobbade jag ett läsår som lärare vid dåvarande kommunala realskolan i Storuman och jag fick mig då berättat bland annat, att i mitten av 1920-talet nådde bygget av inlandsbanan upp till trakterna kring sjön Storuman. Beslutande i Stensele kyrkby ville inte ha järnvägen genon Stensele - man skyllde på problematiska terrängförhållanden.Man har säkert många gånger ångrat det beslutet. Därigenom förvandlades byn Luspen vid stranden av Storuman till samhället Storuman med utgångspunkt från stationshuset - som i storlek och utformning avvek från mängden längs inlandsbanan.
Inlägg #17: Postat: 2010-09-25 09:13:00
Leif-Arne
#15 Det är nog få väntrum som är oppna numera, antagligen så beror de i många fall på skadegörelse. Vilket är så bannat trist då allmänna nyttigheter måste stänga för att några få har för mycket energi och för litet förstånd. Samma gäller många kyrkor, tidigare kunde man gå in och titta i många kyrkor men nu hålls de flesta låsta då de är tomma.
Inlägg #18: Postat: 2010-09-25 09:24:00
Leif-Arne
#16 Jag gick själv på folkhögskola i Storuman i början på 80 talet. Herman Nogler hade sagt att man borde starta en guide utbildning vid ett besök i Tärnaby, vilket var kungsord på den tiden. Så landstinget i Västerbotten kostade på en fjälledarutbildning, vi hade det hur bra som helst under 2 år, kröp i grottor i Norge, klättrade i Keb, forsrännde i Vindeln osv./// Inlandsbanan var / är speciell. Vid en resa från Kiruna till Åre tog det oss nästan 4 dygn att komma hem. Först tåg till Gällivare, sedan sova på perrongen, Rälsbuss till Storuman, så övernatta, rälsbuss till Östersund. Skulle vi fortsatt hem till Åre med tåg hade vi behövt övernatta i Östersund men vi blev hämtade.//Stämningen ombord på rälsbussen var ofta väldigt informell, vi visste att lokföraren har en spisplatta framme i förarhytten, därför frågade vi om vi fick koka kaffe på den: -"Inga problem, koka kaffa bara, men koka till mig och konduktörn även."// Det är kul att man nu tagit upp trafiken mellan Östersund och Orsa.
Inlägg #19: Postat: 2010-09-25 09:32:00
mats hägglöf
Världen är liten! Den som nu leder fjällutbildningen i Storuman är min gode vän, ordföranden för Jakt- och fiskesamerna, Håkan Jonsson.
Inlägg #20: Postat: 2010-09-25 10:14:00
Leif-Arne
#19 Där ser man. Jag gick i tredje omgången, varje omgång satte sin egen prägel på utbildningen efter sina intressen.De två innan oss var väldigt jaktintresserade och blev därför rätt nischade på jaktturism, medan vi i trean var mera klättermöss.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...