|
Inlägg #1: Postat: 2010-09-22 11:14:00
|
|
Leif-Arne |
Nåja, du har skrivit en intressant betraktelse över vad som är svenskt och vad som är resultat av gågna tiders multikultur. Du har dock missat att det du centrerat din text på, Jantelagen, inte ens är svensk. Jantelagen, om du nu läst den, formulerades gällande en dansk småstad på Jylland Nyköbing/ "Jante", av en dansk/ norsk författare. Jantelagen vars första tes lyder: "Du skall inte tro att du är något" kan sägas ha universell giltighet.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-09-22 11:48:00
|
|
Anna Nyhm |
Artikelförfattaren verkar mena att integrationen endast är ett ansvar för Sverige och svenskarna.
Det är naturligtvis synd och ett problem för de människor som verkligen vill komma samhället nära, men som av en eller annan anledning hindras att göra det.
Ett ännu större problem är dock de som INTE vill integreras, som INTE vill lära sig det svenska språket, som INTE vill umgås med svenskar, som INTE vill bo i svenska bostadsområden, som INTE vill att deras barn ska ha svenska lekkamrater eller gå i svenska skolor, som INTE vill anställa svenskar i sina restauranger... o.s.v...
För tro inte för ett ögonblick attmisstänksamhet och/eller motstånd mot nya situationer, skulle vara förbehållet svenskar, för det förekommer minst lika mycket fördomar från det andra hållet.
För att integration ska lyckas, krävs det att vi möts på halva vägen var, men detta hör man aldrig talas om i tv, tidningar eller övrig media!!!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-09-22 12:03:00
|
|
Leif-Arne |
#2 Integration betyder inte nödvändingtvis assimillation. Det är legitimt att vara selektiv i valet av vänner t.ex. men det är inte legitimt att ge någon en negativ särbehandling på grund av något attribut.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-09-22 15:46:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Du har missförstått Jantelagen och beskriver den bakochfram/tvärtom vad den är. PS Jantelagen kommer från Danmark !, och torgfördes först av den danske författaren Aksel Sandemose. HIHI!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-09-22 15:59:00
|
|
Leif-Arne |
#4 Närmare bestämt i boken En flykting kosar sitt spår, då han i 10 punkter beskrev de sociala förhållandena i sn barndomsstad, Nyköbing/ Jante. Bokens titel är intressant för jaget flyr Danmark för Cannada, men kommer underfund om att de informella regler som styrde Jante de stöter han på även på i Cannada han korsar sitt spår. Slutsatsen är att de sociala strukturer som vill hålla människor tillbaka finns överallt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-09-23 15:53:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Tack Leif-Arne, för födjupning. Jag såg inte då jag skrev mitt första inlägg att du redan inledningsvis i första kommentaren varit inne på detta.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-09-23 18:28:00
|
|
Leif-Arne |
#6 Tack själv, Aksel Sandemose råkar vara en av mina favoritförfattare. I Norge vill de gärna räkna honom som norsk eftersom han bosatte sig i Norge och skrev på norska. Som om det spelar roll, egentligen, räknas Södergran och Runeberg till svenska eller finska författare, en meningslös distinktion. Strindberg skrev en del av sin produktion i Paris, på franska, ett språk han behärskade fullständigt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-09-26 16:43:00
|
|
Pia I |
PÅ torsdag ska jag och en kompis äta kebab i stan´! Det ska bli gott. Sedan ska vi gå på en pub och glädja oss åt det!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-09-26 17:17:00
|
|
Jan Olsson |
Kebab är inte gott - om man inte har sås till - det är såsen som gör det - utan såsen är det som vilket kött som helst! - Min muslim - han kan göra god sås han! - Länge leve kebabsåsen - den leve,Hurra,hurra hurra!! - Hoppsan.höll på att glömma Löken & Tomaten -
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-09-26 17:56:00
|
|
Jocke S-43 |
Riktig kebab skall vara av lammkött, och inte nödvändigtvis av den där virusmottagliga sorten som snurrar runt som spunnet socker. Har man ätit små grillade lammbitar på spett, på en afghansk restaurang med naken glödlampa kanske flera i taket. Medan "diskjockyn" i turban i sitt bås vevat upp trattgrammofonen för nästa smäktande orientaliska 78-varvare. Då vet man hur äkta kebab smakar, och låter! Före sovjetiska armén och amerikanska CIA dök upp och fördärvade det mesta...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-09-26 18:10:00
|
|
Jan Olsson |
Men Jocke,såsen då?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-09-26 19:38:00
|
|
Jocke S-43 |
11 Såsen, jaja! Du verkar vara en sån där avundsvärd typ som kan sätta i dig såser en masse, utan viktproblem. Själv är jag mittemellan i det avseendet, måste välja, antingen sås eller dryck. Och då väljer jag ibland en geting, med en öl till eller två. Eller ett par tre glas rött, när som helst efter sex! Ja klockan alltså. Av hälsoskäl!
|
| |