|
Inlägg #21: Postat: 2010-09-21 15:31:00
|
|
ingloz |
#20/ Jovisst, ombudet! - SD vill begränsa invandringen.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2010-09-21 15:33:00
|
|
Janne B |
Jag minns den ljuva tid då ordet rasism bara handlade om förakt för vissa "raser". Men nu används ordet då man ogillar någons kultur och religion. Då är det svårt med en saklig debatt. // Sedan måste man nog noga skilja på fientlighet och rädsla. Jag går rakt igenom ett gäng flyktingar som står på trottoaren och jag hälsar o nickar på alla.Men jag begär inte att alla ska klara det provet.Jag har lite speciella förutsättningar...
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2010-09-21 16:15:00
|
|
Leif-Arne |
#21 "Invandring", är det sådana som mig SD vill ha begränsad invandring av eller är man möjligen mer specifika? Alltså om blonda blåögda invandrare går bra men inte invandrare från länder där de svultna folken bor. Sådana som heter Muhammed och har mörka ögon.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2010-09-21 16:17:00
|
|
Leif-Arne |
Frågan ännu ingen ställt är: om SD vill begränsa invandringen, vill man då begränsa utvandringen även, för att vara konsekventa.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2010-09-21 16:25:00
|
|
ingloz |
#22/ Janne B, precis likadant som du gör min make. Han går också rakt fram när hela trottoaren är upptagen av ett gäng som står och umgås. Jag har bett honom att inte göra så - inte av rädsla - utan för jag tycker det är onödigt att riskera få en kniv i ryggen.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2010-09-21 16:49:00
|
|
ingloz |
#23/ SD ville göra ett uppehåll för att vi ska komma ifatt med integreringen av dem som redan är här, innan vi tar emot fler. Bara dom som bor i Almgården i Malmö tror jag kan ha full förståelse för det biten. Almgården är grannar med Rosengård som förmodligen dom flesta känner till
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2010-09-21 16:52:00
|
|
ingloz |
#24/ Nej, men det kanske tål att fundera på.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2010-09-21 16:59:00
|
|
Leif-Arne |
#26 Menar du då invandring generellt eller enbart flyktinginvandring, med uppehåll avses då att vi under några år avser att inte ansluta oss till FN:s flyktingkonention, eftersom det är den som styr idag.
#24 Ja sannerligen, inte duger det att svenska ungdommar flyttar till Norge och riskarar bli kontaminerade av norskhet.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2010-09-21 17:11:00
|
|
Leif-Arne |
Det saknas ännu konkretision från SD vad man specifikt avser med att minska invandringen. av de ca 90 000 som fick uppehållstillstånd 2008 var ca 12 000 flyktingar. Ovriga var anhörininvandrare, studenter arbetskraftsinvandrare och återflyttande svenskar. Om man anser att det är flyktingarna man vill minska på, vi tillämpar idag FN:s flyktingkonvention, skall vi upphöra med den?//// Skall vi selektera bland flyktingarna på annat än reella flyktingskäl, t.ex. tro? Ta Åkessons uttalande i Södertälje till Assyrier t.ex.//// Skall vi begränsa anhörininvandring. Till de 12000 som fick PUt av asylskäl 2008 fick ungefär lika många Put som anhöriginvandrare. Skall vi täppa till den möjlighetet vilket i praktiken innebär att vi kommer att skilja barm från deras föräldrar, måste vi göra oss av med FN:s barnkonvention även. Resterande anhöringinvandrin 60 är anhörig till svenska medborgare, någon som gift sig i utlandet t.ex. Skall vi förbjuda detta. Arbetskraftsinvandring? Osv.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2010-09-21 17:14:00
|
|
Janne B |
Redan för en 30-40 år sedan skapades det en konvention mellan de nordiska länderna om passfrihet, visumfrihet mm Jag har aldrig hört någon klaga på detta.Just nu tjänar svenskar som jobbar i Norge bra på det. Detta har ju växlat. Privathandeln över gränserna har svängt fram och åter men har fungerat bra. Det största grollet nu är väl att lite väl mycket danskar och nordmän köper upp fastigheter i hela sydväst-sverige. Men svenskar har ju periodvis köpt massor av hus i Spanien...
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2010-09-21 17:20:00
|
|
Leif-Arne |
#30 Nåja de som säljer klagar väl inte? I Småland så köps husen av danskar, holländare och tyskar. Det bör man vara glad för, många av dem har lite olika affärsidéer som de försöker utveckla. I småkommunerna i inlandet så är det tack vara dessa inflyttare det ändå bor kvar lite folk i byarna. Ändå finns det de som är tveksamma, man vill ha utveckling och inflyttning, men helst att inflyttarna ser ut som grannen gjorde för trettio år sedan.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2010-09-21 17:26:00
|
|
Leif-Arne |
I den lilla köpingen har inte funnits en skomakare på flera årtionden. För några år sedan startade en av bosniakerna skomakeri, han var visst skomakare innan. Nu lagas det väl inte så mycket skor som det gjorde då min morfar var skomakare, mer sitter han och fixar sadlar och andra hästgrejjor, ett blixtlås till skinnpajjen kanske. Vissa miljöer är nedbrytande för människor, andra inte. Det behöver inte vara enbart fel på den invandrande om det går fel, Rosengård är inte regeln utan undantaget, det dysfunktionella behöver inte vara det repressentativa.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2010-09-21 17:29:00
|
|
Janne B |
Problemet med dessa köp är ju att stora delar av en by eller samhälle bara sommartid bebos av ägarna men de är hemma o betalar skatt 10 månader på året. Detta sågs tidigt i Bohuslän, inger ljus i fönstren på hela vintern.Men det är ju lika mörkt då göteborgare har köpt sitt paradiso.Ingen kommunalman har kommit på hur man löser denna fråga. Butiker som är öppna 3 månader på året osv....
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2010-09-21 17:33:00
|
|
Janne B |
Leif Arne 32 / Det är ju detta som gör media så farliga....dina sista rader...
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2010-09-21 17:38:00
|
|
Leif-Arne |
#33 Det finns faktisk en och annan, av de inflyttande som faktisk skkriver sig på plats, eller till och med pendlar från jobb i Tyskland, Danmark, Holland. Även om hus blir sålda till fritidsfastigheter så underhålls de i alla fall, vilket gör att en och annan krona omsätts på plats. Alternativen är i många fall förfall. I Småland handlar det ofta om fastigheter inne i skodgen som svenskarna ratar. Rätt fästligt är att det i Oskarshamn flyttat in norska pensionärer i ett höghusområde som många svenskar ratar. De norska pensionärerna tycker att de får så mycket mer för sina slantar i Sverige samtidigt som de har 5 minuter till havet.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2010-09-21 17:44:00
|
|
Leif-Arne |
#34 Precis, "Hund biter man" är ingen nyhet, "Man biter hund" är en nyhet. Det skrivs spaltmeter om Rosengård och Fittja, Det skrivs inget om Svetlana som jobbar som svensklärare idag en av mina elever en gång i tiden Muris som kör mjölkbilen åt Arla en annan av mina elever eller Aster som är syrra en.... Utan alla dessa invandrare skulle Sverige sluta snurra.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2010-09-21 17:59:00
|
|
john callenius |
Det kan ju inte bli bättre. Nu kanske vi äntligen får en riktig politistk debatt i sverige då ingen har ensamrätt att ändra på något utan en 3 parts röst. Det är nästan så alla borde tacka sd för detta läge.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2010-09-21 19:03:00
|
|
ingloz |
#28/ Leif-Arne!! - Det är SD som ska svara på den frågan - Men jag hävdar fortfarande bestämt att det var fel taktik att försöka tiga ihjäl dom - Lika idiotiskt som att hacka deras hemsida igen. Det ökar ju bara folks nyfikenhet ... Endast genom korseld av svåra och viktiga frågor fanns en chans att avslöja skumma avsikter - Nu tror jag tyvärr det är för sent!! - SD har redan fått för många anhängare.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2010-09-21 19:11:00
|
|
Jocke S-43 |
38 så här skrev du nyss: #23/ "SD ville göra ett uppehåll för att vi ska komma ifatt med integreringen av dem som redan är här, innan vi tar emot fler. Bara dom som bor i Almgården i Malmö tror jag kan ha full förståelse för det biten. Almgården är grannar med Rosengård som förmodligen dom flesta känner till"
Så nu får du väl bestämma dig ingloz, för eller emot? Eller mitt emellan?
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2010-09-21 19:21:00
|
|
Jocke S-43 |
Jag har känt mängder med ickesvenskar genom åren, både inom och utom landet. Är mulitkulturell sedan barnsben, nåja, skandinavMen jag tror att det är bäst göra en paus till politikerna lär sig integrering. På längre sikt tror jag inte vi kan behålla Sverige, jorden tillhör oss alla. Hejda befolkningsökningen räcker inte heller, och Sverige är både rikt och glesbebyggt inte Europa dock, Britterna klagar ej utan anledning, har sig själv delvis att skylla Men flyktingar har det nog bäst i närområdet, i princip, vilket dock skapar andra problem. Det är mest de starkaste och rikaste som kan ta sig hit. Har jag fel?
|
| |