|
Inlägg #1: Postat: 2010-09-07 20:08:00
|
|
Jocke S-43 |
Verkar vara en trösterik tankarnas bok Stefan. Och det finns sannolikt inte en folkspillra, som inte har funnit ut något om livet efter dettareligion. Bara att beklaga att några lyckats göra detta till en etnisk eller politisk fråga.
En absolut atteistisk dödlika med inget universum!
Min gamla filosofiprofessors i Lund, Sören Halldén avhandlingtror jag det var? hette passande: "Universum, döden och den logiska analysen". Den boken skulle jag också vilja ha tag på!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-09-08 04:54:00
|
|
mats hägglöf |
Jag befinner mig i en bekväm begravningsålder,78 år fyllda moms. Eftersom jag tillhör svenska kyrkan och anses kristen har jag kollat via Bibeln vad som väntar, även om jag får fönsterplats i Himlen. Konskvens: Jag bör byta upp mig till en annan religion, hör här:
I Första Korinterbrevet 15 framgår, att de troendes kroppar skall återuppstå, riktiga kroppar med kött och blod. Dock utan behov av mat och dryck - fritt kokkaffe som Bingovinst i all evighet får mera ses som en förströelse än ett vätskebehov.Inga familjeband eller gruppbildningar - inte ens fackföreningar - är tillåtna i Himlen. Helt klart är vidare enligt Matteus 22:30 att i Himlen pippas det inte - "Vid uppståndelsen taga män sig icke hustrur, ej heller givas hustrur åt män ". Och naturligvis garanterar bibeln att i Himlen finns inga frestelser trots att alla går nakna. Skulle sourze dessutom saknas där är jag benägen avstå!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-09-08 10:23:00
|
|
Jan Olsson |
Vilken "hemsk" framtid Du verkar gå till mötes Mats - Huvaligen!! - Men Du,"glada" flickor,det finns överallt! - kanske skönt att man slipper gifta sig med dem - & Sourze vill man ju inte vara utan!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-09-08 10:25:00
|
|
Jocke S-43 |
2 Det torde väl vara tveksamt att man kan avstå? Finns nog bara två alternativ, och på den andra platsen vill du väl inte hamna? Finns nog inte nätet eller sourze där heller, fast kanske lite mer troligt :-
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-09-08 16:26:00
|
|
Janne B |
De bibliska böckerna är mycket givande men skriva i sin tid för dåtidens folk. Ganska svårt att hitta moderna bilder för det bibeln vill uttrycka. / Vi är tsrakt färgade av hur många slags konstnärer uppfattat den andliga verkligheten. Som Gud som gubbe med skägg och änglar svävande på moln och andra ämngar med stora vingar.Det är inte klätt att i sin känsla hålla i sär vad bibeln verkligen har sagt och vad måmnga fantiserat6 omkring. //SOM tioåring satt jag på söndagsskolans trappa och tänkte att Himlen de prata om där inne och den himmel jag såg ute - var nog två helt skilda saker...//Jag är glad att dus kriver Mats H.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-09-11 17:15:00
|
|
Sunny fri |
Tja egentligen är det ju ingen skilland på Pre-existens o efter-livet existens för de som inte kan tro att vi bara har 1 liv.Så jag är väl på samma ställe som jag var under antiken,under franska revolutionen o under medeltiden? Efteråt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-09-11 17:21:00
|
|
sunny fri |
Mitt favoritcitat av Samuel Becket täcker väl allt: " Kvinnan föder gränsle över en grav, dagen glänser till ett ögonblick, och sen är det natt igen."
/Pozzo, I väntan på Godot
|
| |