|
Inlägg #1: Postat: 2010-09-02 19:56:00
|
|
Leif-Arne |
Du utgår på något sätt från att det finns en patentlösning till inlärning, det gör det inte. Det behövs utrymme för att olika modeller får utvecklas samtidigt. Där har friskolereformen varit bra. Inte för att privata skolor per def. är bättre än kommunala, det är de inte, utan därför att det befrämjar en mångfald. Jag har själv undervisat m.h.a. PBL pedagogik, det fungerar jättebra, för en del, för andra inte. För den som inte har förmåga att strukturera upp sin vardag själv är det en mycket dålig pedagogik. För den som är studiemotiverad och har självdiciplin en mycket bra. Jag har ett barn som trivdes ypperligt på Waldorfskola, det andra ville från yllegrottan efter en termin. Det fina i kråksången är just detta, den finns olika alternativ som passar olika barn.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-09-02 20:18:00
|
|
Patrik |
Det finns många sätt att lära sig på. Problemet i Sverige är ofta snarare en dålig miljö där skolpersonalen har abdikerat från grundläggande ansvar att hålla rimlig ordning och upprätthålla minimikrav vad gäller elevers uppförande. Allt prat om själva inlärningsmetoderna blir irrelevant om man inte först ser till att skolorna har en fungerande miljö. Men i ett land där folk inte klarar ens basala artighetskrav "tack", "ursäkta" och annat som andra folk i Europa klarar av så blir det natuligtvis svårt att lära ut uppföranderegler till barn.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-09-03 09:19:00
|
|
Samuel Kazen |
Ja, det finns en patentlösning på hur inlärning ska gå till. Den heter förståelse för hjärnans grundläggande arbetssätt samt insikten att ny kunskap måste förankras i elevens nyfikenhet och frågeställningar. Detta är dock en väldigt öppen grund som går att bygga många olika pedagogiska metoder på. En spännande föreläsning kan väcka engagemang och nyfikenhet som leder till en rad frågor som föreläsaren vidareutvecklar precis som PBL.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-09-03 22:59:00
|
|
Pia I |
# 2
Håller med dig om att de basala förutsättningarna måste finnas, innan man kan diskutera pedagogik och metoder och framför allt vad, man ska behöva lära sig.Vad är nödvändig kunskap och vad är inte?
Livskunskap tex. skulle behövas på schemat som inledning.
Jag tycker att den svenska skolan, den jag känner, är bakåtsträvande, gammalmodig och ogripbar för en betraktare.
I en modern skola som bygger på modern forskning,tycker jag man ska kunna påvisa resultaten lätt och sebart.
Tex. skolans lokaler borde vara anpassade både efter elever och inte minst lärare. Det krävs en oerhört kompetent ledning, för att nyskapande ska kunna ske. Ett hinder är den ständigt återkommande ekonomien, som aldrig sägs gå ihop.En viktig ingrediens för att en skola ska fungera, är enligt mig- glädje, nyfikenhet och en tillåtande atmosfär.När ska vi skapa ett samhälle och en skola som fungerar? När ska vi våga tänja på gränserna och börja tycka att livet är intressant att lära sig mer om?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-09-04 08:38:00
|
|
Dag Nilsson |
Samuel, en verkligt bra artikel. Men om man skulle ta hänsyn till dina insikter så skulle Björklunds och hans kompisars värld rasa samman. Människor med väloljade associationsbanor genomskådar lätt både hur sjukt kapitalismen fungerar samt inser vad man kan göra för att ändra på det. Detta får icke hända, Gud förbjude! Vad skulle den rika s.k. eliten ta sig till om arbetsmyrorna började inse hur de blir bestulna på sina liv? Hemska tanke. Då fick narcissisterna prova på att ramla ned i brunnen genom den vackra ytan och verkligen möta sig själv i allt sitt elände. Men jag skulle jubla!
|
| |