Vem vågar kritisera ett lukrativt krig?

Den här tråden diskuterar artikeln Vem vågar kritisera ett lukrativt krig?.
Inlägg #1: Postat: 2010-08-31 21:26:00
Erika P
Bra artikel. Filmen terrorstorm borde alla se i sin helhet. Den finns översatt till svenska här - Länk: video.google.com
Inlägg #2: Postat: 2010-08-31 23:08:00
Blackie
Mycket bra artikel!, och passande nog så har Afghanistans president nyligen sagt i en intervju att privata så kallade legosoldater är involverade i korruption och terrorism själva. Precis som dom 2 Engelska som beskrivs i artikeln ovan. Det är självklart att man själv måste skapa problem för att få fortsatt jobb!. Det är mer en regel än ett undantag som oss vanligt folk har mycket svårt att begripa!, men vi måste erkänna hur det fungerar!, annars kan man inte åtgärda ett problem!. Artikeln heter:

Hamid Karzai: U.S. Taxpayer-Funded Private Contractors Engaging In Terrorist, Mafia-Like Activity Länk: huffingtonpost.com Med video klipp av intervjun, speciellt ca:5.55min in.
Inlägg #3: Postat: 2010-08-31 23:46:00
setarkos
Bra artikel. Fast även om krigsindustrins vinstintresse bidrar till att krig upprätthålls så är frågan om inte USAs behov av att kontrollera oljan är en ännu viktigare faktor...
Inlägg #4: Postat: 2010-09-01 10:47:00
Sasser
Man kan identifiera flera intressenter i ett krig: krigsmaterialindustrin, bankers, infrastrukturbolag, oljeindustrin, politiker med sina agendor, religiösa, m fl. Pick your choice och de har tillsammans ett lysande samarbete. Vi betalar med skatten eller med våra liv.
Inlägg #5: Postat: 2010-09-01 10:51:00
Sasser
Denna artikel refuserades tre gånger av Newsmill trots omskrivning och utökad källhänvisning

Motivering: "Tack för en välskriven text, men vi väljer att inte publicera den då den är för konspiratorisk. Du har bra poänger, men omvänd bevisföring och antaganden gör att tesen känns tunn." / Vänligen, Sakine Madon, Redaktör, Newsmill

Det är bara att acceptera och det är ingen big deal. Jag kan förstå Newsmill som har sitt perspektiv, men hypotesen i artikeln är enligt min uppfattning redan bekräftad och kommer att bli det alltmer i framtiden. Så låt oss se vad som står i historieböckerna i framtiden.

Tack för era kommentarer förresten.
Inlägg #6: Postat: 2010-09-01 11:18:00
Jocke S-43
Redan president Eisenhower varnade ju faktiskt! för "det militärindustriella komplexet" i sitt avskedstal som president.
Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #7: Postat: 2010-09-01 11:25:00
Lars
Newsmill är ett skämt. De har totalt förlorat sin trovärdighet för länge sedan.
Inlägg #8: Postat: 2010-09-01 12:33:00
Dag Nilsson
Mycket bra och angelägen artikel. Ang Assange och venusfälla får jag problem. Jag hyser visst förtroende för Claes Borgström, de utsatta kvinnornas företrädare. Det kan tyvärr vara så att Assange faktiskt utsatt två kvinnor för tvång. Även om det passar CIA alldeles för bra. Personligen tror jag aldrig på att rapportering från aktuella eller troliga framtida krigsområden är sann. Även om den råkar vara sann utgår jag från att rapporterna utgör propaganda.
Inlägg #9: Postat: 2010-09-01 23:27:00
mseder
Hej Torbjörn. Välskrivet och nyttigt. Men lika intressant är ju faktiskt Newsmills motivering. "För konspiratorisk". Vilken makalös rädsla det är just nu för att störa "ordningen".
Inlägg #10: Postat: 2010-09-02 10:18:00
Sasser
Jag har egentligen ett bra förtroende för Newsmill och jag anser att om tidningen inte fanns skulle det vara en stor förlust. Jag har aldrig lyckats få in en enda artikel på Dn eller SvD, men Newsmill tar normalt emot dessa. Frågan är om DN och SvD är så styrda så att de inte tar in något annat än mainstream-uppfattningar. Journalisten Maria-Pia Boëthius menar att redan vid anställningsintervjuerna på stormedia rensas icke mainstream-journalister bort och kvar blir alla som tycker likadant. Boëthius upptäckte sin egen indoktrinering och skrev "Mediatan" om hur man som journalist låser in sig själv i ett självbekräftande tankesystem.
Länk: dn.se
Inlägg #11: Postat: 2010-09-02 10:23:00
Sasser
mseder: Jag håller med dig att orsaken "för konspiratorisk" känns - tja - ogenomtänkt. Det har blivit ett modeord att så fort ett resonemang handlar om bakomliggande motiv har folk i allmänhet accepterat självprogrammeringen att tänka "konspiration". I samma ögonblick upphör tankeförmågan. Där har vi åter det där självbekräftande tankesystemet. Det skulle vara kul att skissa på ett flödesschema som visar programmeringen.
Laddar...