Inlägg #1: Postat: 2010-08-27 18:00:00
|
Jan Olsson |
När JAG var liten - då fanns ingen Jesuspark - inget kuktorn varken vid Södervärn,eller i Pildammsparken - man kunde sitta på filt,med sin termos - utan risk för "skit" på gräset - I pildammsparken fanns en Papegoja som kunde tala - i sin utebur - På Olgas Cafe,där kunde man sitta med sin Lemonad - På "himlabacken" södra delen av "Tallriken" åkte man skidor på vintern - Två VATTENTORN fanns - ett vid Södervärn & ett i Pildammsparken - Vid Södervärns Vattentorn fanns en Lekpark med "Plaskdamm" - På Södervärnsskolans vägg mot vattentornet fanns en Stor Klocka,med vita siffror & Visare - tror att den finns kvar ännu - har suttit där,åtminstone sen 1945 - Ja,tiden går,allt förändras - fast i mina ögon,inte till det bättre - av din beskrivning att döma - du skulle ha upplevt 40-talet,både i Pildammsparken och vid Södervärn - då gick det tåg från Södervärn till Skanör & Falsterbo - de du! - Mvh.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-08-27 19:01:00
|
Johan Perna |
Jag är född i fel tid helt enkelt. Tack för ditt inlägg!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-08-27 19:15:00
|
Jocke S-43 |
Jag var liten i slutet på 40-talet, och hälsade på min pappa i Malmö, han bodde vid Davidhallsbron. En tur till brandbilarna brukade ingå, och så minns jag kyrkogården med småfågelmatning på vägen mot Kungsparken och Malmömuseum. Och spårvagnarna. Och senare blev det båtarna till Köpenhamn ibland, dom är också borta.Men kanalbåten Rundan är väl kvar? 20 år senare så var det rockkonserter i Kungsparken tror jag... Visst var det lite påtänt med möjlighet till att bli hög. Men stan var totalt platt!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-08-27 21:30:00
|
Johan Perna |
Ja du, saker har förändrats i Malmö, troligtvis till det sämre på de flesta sätten tyvärr. Tack för ditt inlägg!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-08-27 21:39:00
|
Jan Olsson |
Det var Malmö gamla Kyrkogård - mellan Gustav Adolfs Torg & Fersens väg - Brandstationen låg vid Kanalen,flera kvarter från Davidshallsbron - På tal om Köpenhamn - första gången jag var där - den 24 Juni 1940 - min födelsedag - har tyckt långt efteråt,att det var konstigt - Danmark var ju ockuperat från 9 april - men tydligen kunde man åka ändå,en tid i alla fall! - På 50-talet var Kungsparkens restaurangs sommarveranda vårt stadiga tillhåll - "alla" var där! - Tror inte rundan går längre - men det fanns roddbåtar att hyra,av en som hette Jönsson - i kanalen bakom Hovrätten - 25 öre pr.halvtimme - han var noga med tiden - Var det den "gamla" goda tiden? - Jocke,du har rätt - stan ÄR platt - men det var kanske inte det Du menade? -Mvh.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-08-27 22:20:00
|
Jocke S-43 |
Jo jag menade platt, fysiskt. Den enda backen var väl viadukten över järnvägen och vallarna vid Malmöhus förstås. Men jag har haft mycket minnen från Malmö och runt omkring under flera decennier. Även söder om stan, Klagshamn och Höllviken. Och på 60-talet, när det var mest Lund, då hade ändå Kockska krogen öppet till fyra på natten...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-08-28 11:22:00
|
Jan Olsson |
Menar Du "Kreuger & Toll" över järnvägen vid Schougens bro? - Det låg en Mölla på vallen bakom Malmöhus - undras om den finns kvar? - En gammal "flamma" hade sitt sommarnöje vid Strandbaden i Höllviken - Badhytt i sanden - där fick man övernatta - Stadsparken i Lund,i mitten på 50-talet - där kunde man se stadens berömda kvinnor & män sitta & fika på sommaren - På Kockska var jag aldrig - mitt stamlokus var en liten Restaurang bredvid Kortfilmsbiografen SPEGELN - på Södra Förstadsgatan i Malmö.- Vad många minnen man har,när man tänker efter - Kul ändå...
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-08-28 13:34:00
|
Johan Perna |
Tjo jag känner mig liten! Kul dock att min text väcker något och dessutom är er dialog lärorik för mig. Fast jag vill nog flytta trots allt.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-08-28 17:26:00
|
Jocke S-43 |
7 Minns inte vilken bro det var. Jo badhus vid Kämpingebukten, med apelsinsaft och solbullar i sanddynerna. Vi, dvs halva familjen, bodde på Södra Förstadsgatan, mitt emot Anderssons musikhandel. Och stadsparken i Lund, där har man varit en del. Minns sista hippiekonserten där med Träd, Gräs och Stenar. Dom skulle nog få en och annan här att sätta kaffet i vrångstrupen. Men inte dig väl Janne O? Fast du är lite äldre förstår jag! Men nu bor jag inte mer i Skåne, knappt i Sverige...
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-08-28 18:34:00
|
Jan Olsson |
Södra Förstadsgatan var & är mycket lång - från kanalen till Dalaplan - med Triangeln mitt emellan - Någonstans i bakhuvudet - Anderssons Musikhandel - kan inte riktigt placera den på kartan - Ledsen,men någon "hippie" var jag aldrig - fast Blommor & Bin - vet man ju en del om! - jag är 33:a - tiden går - Själv har jag inte bott i Malmö sedan 1959 - men ränderna går aldrig ur - ungdomstiden sätter sina spår - mina föräldrar bodde där tills,resp.1989 -1996 så man var ju i stan en del,medan de levde - skojig konversation detta -
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-08-28 20:22:00
|
Jocke S-43 |
10 -33, ser man på! -43 här. Jag hade två äldre bröder som var från mitten av 30-talet. Dom var inte riktigt i rockgenerationen heller. Men de hade musik med The platters och Rock around the clock minns jag. Farfar hade hus nr 3 på den gatan. Sist jag bodde där var -74. Hela släkten är delvis insyltad i stan. Just nu är jag i Sigtuna. En dag!
|
|