Inlägg #21: Postat: 2010-08-25 17:19:00 | |
Sven Eriksson |
Det obehagliga härmed korrigerat för mig är att det går en högervåg över hela Europa. I Sverige kan vi ju inte säga annat än att Alliansen och Sverigedemokraterna har vind i seglen trots att de är så hjärtlösa. Nåväl, huvudsaken är att man själv inte kör med pacemaker.
|
Inlägg #22: Postat: 2010-08-25 18:45:00 | |
Astrea |
En mycket bra artikel! Världen blir alltmer globaliserad och det gäller väl naturligtvis även Sverige. Och vem som betraktas som invandrare eller inte är viktigt att diskutera.
Men problemet i Sverige, som gjort många upprörda, är ju det extremt generösa bidragssystemet där vem som helst från utlandet kan komma hit och leva på bidrag från staten. Har jag som fötts här i Sverige, bott här och arbetat här hela mitt liv valt att skattepengarna från min lön ska gå till att försörja flyktingar? Svar: Nej! Jag har inte röstat på socialdemokraterna så jag har inte valt det! Och har jag valt att man ska sparka på de svenska pensionärerna och de sjukskrivna medan man låter flyktingar och invandrare glida in i landet på en räkmacka?? Svar: NEJ!! |
Inlägg #23: Postat: 2010-08-25 18:53:00 | |
Leif-Arne |
Astrea, jag är invandrare, förklara hur jag glidit in på en räkmacka?
|
Inlägg #24: Postat: 2010-08-25 19:01:00 | |
Astrea |
Jag menar inte att ALLA invandrare har gjort det. Men jag vet att Sverige, som enda land i europa erbjuder människor bidrag och gratis bostad direkt när de kommer hit. Skulle jag få allt det om jag flyttade utomlands någonstans. Tror inte det. Jag skulle förmodligen själv få söka jobb och bostad där och stå för alla kostnader själv.
|
Inlägg #25: Postat: 2010-08-25 19:38:00 | |
Leif-Arne |
#24 Du skriver "invandrare" Astrea" men du menar något annat, "blattar" "muslimer" etc. varför skriver du inte vad du menar, känns det obekvämt?
På vilka sätt menar du flykting mottagning i Sverige skiljer sig från t.ex Norge, Tyskland, vet du det eller bara gissar du? |
Inlägg #26: Postat: 2010-08-25 20:50:00 | |
Astrea |
Det där med "blattar" och "muslimer" verkar du själv ha lagt in mellan raderna eftersom dessa ord inte förekommer i mina tidigare inlägg. Jag vet att Sverige beviljar uppehållstillstånd med omedelbar tillgång till välfärden till skillnad från andra länder som har en karenstid. Jag vet även att kostnaderna för invandringen har ökat mycket från början av 1990-talet och att den ökningen är högre än ökningen för hela offentliga sektorn.
|
Inlägg #27: Postat: 2010-08-25 21:00:00 | |
Leif-Arne |
Till skillnad från vilka länder då?
|
Inlägg #28: Postat: 2010-08-25 21:41:00 | |
Astrea |
Danmark, Tyskland, Storbritannien och Italien är mer restrektiva exempelvis.
|
Inlägg #29: Postat: 2010-08-25 21:49:00 | |
Leif-Arne |
#28 Tyskland, Norge? Om du ni inte menar "invandrare" då du skriver "invandrare" då vad menar du då?
|
Inlägg #30: Postat: 2010-08-25 22:04:00 | |
Jocke S-43 |
Åkesson står i Rapport och vinklar våldtäktsstatistik, "utländska män dominerar". Reinfeldt kontrar vinklandet, "och han värnar inte alls om kvinnor". Men det handlade ju inte om kvinnor som INTE drabbades mer "på grund av utländska män", enl Brå. Det handlade om MÄN, de var DE som utpekades, som drabbades av Åkessons vinkling. Samtidigt vet han och SD vad han trycker på. Sverige är idag ett ledande könsrasistiskt land. Skall ett etnorasistisk eller främlingsfientligt SD nå framgång, så är det genom att utpeka MÄN, främmande män. Det slår rot. Prata illa om utlänningar går mindre bra, men om MÄN går det bra, och är de då utlänningar, kan det gå "desto bättre".
|
Inlägg #31: Postat: 2010-08-25 23:17:00 | |
Lasse i Gatan |
#23/ "förklara hur jag glidit in på en räkmacka" / hur? VARFÖR ska det nog vara.// Astrea så här kan det ha gått till. Leif-Arne har gått på tur i de Norska fjällen där han går vilse och i förvirrat tillstånd passeraras den Svenska gränsen. Tyvärr har förvirringen alldrig riktigt släppt, därav de konstiga frågorna han ställer.// Sverige är det mest generösa bidragsland i hela världen, permanent uppehållstillstånd från dag ett, livslångt försörjningsstöd, fri läkarvård, fri tandvård. Intyga var ifrån man kommer eller vad man heter är bara löjliga påhitt från svenska myndigheter.
|
Inlägg #32: Postat: 2010-08-25 23:25:00 | |
fgkl |
Jaså, Leif-Arne är en sådan där som inte vill göra rätt för sig men vill att andra skall betala hans gröt?
|
Inlägg #33: Postat: 2010-08-25 23:33:00 | |
Astrea |
Jag menar ju invandrare så klart och har gjort under hela diskussionen, Leif- Arne. Men du själv använde andra ord som jag inte nämnt. Dessutom har jag inget emot personer som kommer från ett annat land än Sverige. Det är Sveriges generösa flyktingpolitik som är/har varit helt åt helvete i flera år. Men nu kanske det blir ändring?...Det får vi se.
|
Inlägg #34: Postat: 2010-08-26 00:41:00 | |
Bizon |
Leif-Arne det är väl inget att hymla om att sverige behandlar invandrare som kompletta idioter av vilka man inte kan förvänta sej något vettigt?
|
Inlägg #35: Postat: 2010-08-26 08:22:00 | |
Leif-Arne |
Nej Bizon, jag håller inte med om att Sverige behandlar invandrare som idoter, jag har definitivt inte den resan. Däremot så är det säkert så att en del som kommer som flyktingar i en del situationer. Att jag hela tiden ifrågasätter begreppet "invandrare" är därfö att det används som ett slags kodord av SD anhängare och liknande. På samma sätt som ordet "kosmopolit" användes av antisemiter för jude använder SD ordet "invandrare" då de menar flyktingar av muslimsk tro" en helt annan sak blir det när det är fråga om flyktingar som är kristna, t.e.x assyrier och syrianer från Irak. SD vill hela tiden värja sig mot bilden av dem som ett rasistiskt parti, därför skriver de "invandrare" när de menar "flykting som är muslim".
|
Inlägg #36: Postat: 2010-08-26 09:27:00 | |
Bizon |
Och i likhet med hur vi behandlar invandrare mer exakt flyktingar så är det inte helt ovanligt att även infödingar behandlas med samma nedlåtande vänlighet av typ "duktig idiot" och en klapp på huvudet. Dessvärre ser det inte bättre ut än att folk anpassar sej till den förmyndaraktiga hållningen. Bara detta uttryck "du ska arbeta och göra rätt för dej" som arbetarklassen sedan statartiden haft tatuerad på hjärnbarken och som fått en rennesans i och med "arbetslinjen". En relevant fråga borde vara vad vi som arbetare/löntagare egentligen arbetar för. Ett begrepp "välfärden" hålls upp som lockvara i alla sammanhang och särskilt nu i valtider, men vad står begreppet för? Borde inte ett annat begrepp "livskvalitet" jämställas och aktualiseras i samma andetag som det första ordet sägs? Egentligen handlar det ju om samma sak och i båda fallen inbegrips allas våra liv från vaggan till graven och just detta faktum borde göra att vi alla som har en möjlighet skulle engagera oss utan att ens behöva söka delaktighet utan uppleva det som lika självklart som att andas. Jag anser att infödingen likväl som invandraren som inte möter ett samhälles välkomnande och öppna famn att bli en del av det ständigt pågående samhällsbygget per automatik frustreras in i mental koma och/eller den i dag vanliga asociala och osolidariska livshållning som orsakas av brist på utvecklande samhörighet. Man kan se vikten av samhörighetens betydelse i allt från syföreningar till kriminella nätverk eller medlemskap i trossamfund och ideologiska organisationer. Samma gäller för arbetsplatsgemenskapen som också är viktigt för människors utveckling och upplevelse av att vara en kapabel samhällsmedborgare. Allt detta vet vi och därför borde det vara självklart att se till att det finns plats för alla som vill och kan delta i det skapande samhällslivet - infödingar så väl som invandrare. Politiken måste därför verka för och med nödvändig beredskap och framförhållning som skapar plats åt det uppväxande släktet så väl som de som tillfälligt eller för resten av deras liv behöver en fristad i landet.
|
Inlägg #37: Postat: 2010-08-26 09:47:00 | |
Bizon |
Leif-Arne #35 Nej så klart kan man inte så generellt säga sej ha full teckning för en allmän idiotförklaring varken av invandrare eller av infödingar - inte heller generellt påstå att en företeelse gäller alla. Det finns alltid undantag. Däremot finns mängder av exempel på dysfunktionalitet i de samhällsfunktioner som skapats för att ta hand om vissa företeelser. Utan att rada upp några i prioriteringsgrad kan nämnas skolan, miljön, invandringspolitiken, lönevillkoren och den nödvändiga utvecklingen mot ett hållbart samhälle lokalt och globalt. Och visst händer det positiva saker som vi har anledning att vara glad åt, men jag har inte riktigt den uppfattningen att det positiva uppväger det som är mindre bra. - Är du av en annan mening? Framför allt vänder jag mej mot de uppenbara orättvisorna som tenderar att öka snarare än att minska - globalt och även i det svenska samhället.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.