Alkoholen är en djävligt trist drog

Den här tråden diskuterar artikeln Alkoholen är en djävligt trist drog.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-08-18 13:33:00
Leif-Arne
Du har helt rätt, att alkohol som har så många dokumenterade biverkningar och effekter, fråga vem som helst på ett akutintag, är tillåtet och socialt accepterat är inget argument för att tillåta förment ”ofarligare” droger, tvärt om. Även om man själv brukar alkohol vid tillfälle så är man blind om man inte inser vilket samhällets pris för alkoholkonsumtion är. Däremot tror jag inte på ett förbud, har provats tidigare med uselt resultat. Det var inte förbud som fick ned 1800 talets ohejdade supande utan folkrörelserna.
Inlägg #2: Postat: 2010-08-18 15:33:00
Dag Nilsson
Jag håller med både författaren och Leif-Arne. Alkohol medför ingenting positivt. Inte ens dess spänningslösande effekt är positiv eftersom den hindrar att människor söker verklig hjälp för att bli av med sina hämningar och spänningar. Det verkar vara frihet att få supa sig full när som helst, var som helst och till allt lägre kostnad. Men det är och förblir flykt från ens sanna själv att berusa sig. I vinet finns ingen sanning, bara självförakt. Som den inbitna dragracingälskare jag är kan jag bara råda till detta enda: Häll spriten i tanken och ge järnet!
Inlägg #3: Postat: 2010-08-18 17:24:00
Dockan
Det handlar inte om att släppa hämningarna eller vara någon som man inte är, det handlar om att slippa vara uppbunden i regler och kunna bete sig hur man vill utan att bli dömd för det. Eller som i de flesta fall, kunna vara mer än vad man är, vilket är den största anledningen att man använder droger i kreativt syfte. Faktum är att mediciner och droger är verktyg, man kan använda ett verktyg på ett idiotiskt sätt, eller på rätt sätt.
Inlägg #4: Postat: 2010-08-18 17:26:00
mats hägglöf
Ett människofosterlever ända från befruktningen ett helt självständigt liv med eget blodsystem. Via placenta får fostret syre och näringsämnen - men även alkohol om modern dricker under graviditeten.Alkohol är obegränsat vattenlöslig vilket innebär, att fostret super lika fullt ut som den drickande modern. Levern är liten och därför förblir fostret onykter lång tid efter att mamman nyktrat till.Dessutom saknar fostrets hjärna - till skillnad mot hos vuxna - helt biologiskt skydd mot alkohol. Riskerna för skador påtagliga! Full som ett foster är ett mera relevant uttryck än full som en alika!
Vad sedan Sobril och andra benzodiacepiner beträffar fungerar de som " torrfylla" och bör endast användas hos hospitaliserade behövande!
Inlägg #5: Postat: 2010-08-18 18:48:00
cmologgad
Det samhällsfarligaste beroendet är nog "förbudsknarkande" dvs behovet att förbjuda sådant som man själv anser vara moraliskt förkastligt. De negativa sociala effekterna av drogförbud får direkta drogmissbruksproblem att framstå som i stort sett försumbara.
Inlägg #6: Postat: 2010-08-18 19:13:00
Leif-Arne
Det handlar väl egentligen inte om att moralisera kring bruket, men om en massa människor som petar i sig sprit, blir våldsamma, slår folk på truten på krogen, kör ihjäl människor på vägen slår sina barn och fruar osv., är bruket inte längre en privatsak. Däremot så fungerar inte ett förbud, det har historien visat. Helt oreglerat fungerar det inte heller här i brännvinsbältet, där Ryssland kan fungera som avskräckande exempel. Då har jag heller ett ”förmyndarsamhälle” än ett där folk super ihjäl sig.
Inlägg #7: Postat: 2010-08-18 19:26:00
cmologgad
#6 Ja det vore nog en bra ide att avkriminalisera och gynna droger som inte gör brukarna våldsamma. Cannabis lär väl vara att föredra i det avseendet. Lite alkohol bör man dock dricka varje dag för att det lilla hjärtat ska må bra.
Inlägg #8: Postat: 2010-08-18 19:31:00
Jocke S-43
2 Dragracing, skämtar du? Hur går det ihop med den drömda jägartillvaron och det kraftiga moraliserandet? Nej motorsport, särskilt dragracing, har flippat ut för länge sedan, en farlig och kostsam drog som sätter spår i naturen!
"Vin et veritas", dricker ett par glas rött varje dag. Mår bra, avspännande. Visst vore det bättre utan, men knepigt i dagens samhälle. Som INTE bör jämföras rakt av med fattig Sverige eller ryssland idag. Droger är som med religion, de kanske behövs för att kunna hantera det oundvikliga och ovissa slutet, och ingen kultur har nog varit utan något av dem!
Vi måste lära oss hantera med naturens gåvor. Men visst är det förbaskat svårt!
Inlägg #9: Postat: 2010-08-18 19:59:00
Leif-Arne
#7 Må de, jag är rädd för att det blir svårt att kastbyta, ett legaliserande av cannabis får knappast de sam gillar alkohol att sluta, blir mera som lök på laxen. Själv provade jag några gånger i Holland att röka på men fick bara hosta av skiten, därför blir endast någon pilsner vid tillfälle, men allt mer sällan. Dricker jag mer än 3 öl vill jag bara sova.
Inlägg #10: Postat: 2010-08-18 20:04:00
Leif-Arne
#7 Hjärtat klarar sig så bra så bra utan daglig tillförsel av alkohol, dels pga. dagligt träning, dels pga. bra gener, släkten har bra pumpar, det är big C vi får passa oss för.
Inlägg #11: Postat: 2010-08-18 20:11:00
Janne B
Alkoholen är ett jäkla gift,
som dock ej omsluter Visby stift.
Inlägg #12: Postat: 2010-08-18 20:17:00
John_Callenius
#10 Då kan du väl ge oss några godtagbara anledningar varför vi ska passa oss för the big C. Hit me please. Kan du snälla nämna 10 skadliga saker med C? Väldigt nyfiken på att höra dessa.
Inlägg #13: Postat: 2010-08-18 21:07:00
cmologgad
#910 Nåväl den yngre generationen som inte vant sig vid alkohol man väl valla in på cannabis om de vill droga sig. Sen finns det ju andra metoder än att röka. Alkoholens välgörande effekt på hjärt och kärl-sjukdomar är väldokumneterad. Det utesluter naturligtvis inte ett i övrigt vettigt leverne. Gener kan man som bekant inte välja.
Inlägg #14: Postat: 2010-08-18 21:16:00
Leif-Arne
#12 Möjligen får en och annan haschtomte försämrad läsförståelse, men big C står för en sjukdom som börjar på C, vilken är den vanligaste dödsorsaken i min släkt. Förmodligen är allt mer avancerat än intrigerna i Kalle Duck för abstrakt då du rökt på.
Inlägg #15: Postat: 2010-08-18 21:19:00
Leif-Arne
#13 Jo jag vet, åter i Holland, vi besökte ett coffehouse en dag, kompisen beställde något som kallades Baudelaire kakor. Receptet var av en ful typ, när han ätit dem blev han en kul typ.
Inlägg #16: Postat: 2010-08-20 18:51:00
js
Alkohol är ingen Drog!

Man kan supa ihjäl sig med endast vatten också, 4 liter vatten räkte för en tjej som slog vad om hur mycket hon kunde dricka, "så går det om man sin bordsdam super ner, hon dör" :

Nej använd alkoholen i måttliga mängder så är den rent av hälsosam och skadar inte kroppen.

"För mycket eller för litet skämmer allt" Lagom ska de va ca 0,6 promille...
Inlägg #17: Postat: 2010-08-20 20:17:00
open minded
#16 WOW inte en drog du verkar påläst. Länk: v.youku.com
Inlägg #18: Postat: 2010-08-21 21:04:00
Lars Nilsson
"When I read about the evils of drinking, I gave up reading."
Inlägg #19: Postat: 2010-08-21 21:30:00
Leif-Arne
#18 W C Fields?
Inlägg #20: Postat: 2010-08-21 23:25:00
Insider
19. Henny Youngman British comedian. But not too stupid anyway.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...