| Inlägg #1: Postat: 2010-08-10 12:00:00 | |
|
erobwen |
När feodalismen avskaffades för över hundra år sedan, så ville adeln och de rika hitta på ett sätt att bibehålla sin makt. Tidigare hade skatt till staten alltid baserats på mark och naturresurser, men nu infördes idén om att det är arbetet som skulle beskattas. På så vis kunde de rika behålla produktionsmedlen, samtidigt som alla människor tyngdes ner av en skadlig skatt på arbete. Kolla in Renegade Economist Länk: youtube.com eller min blogg Länk: robertwensman.wordpress.com där jag skriver om dessa ämnen.
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-08-10 13:26:00 | |
|
Leif-Arne |
Det är ju att förenkla intill et infantila. Det är ju ett synnerligen enkelt företag om är finns endast 2 intressenter, säljare och köparen. Om där finns en tredje i form av en kreditgivare t.ex., är det inte rimligt med bokföring av hänsyn till dennes intressen? Hur skall du någonsin ha en ens minimal koll på din ekonomi utan bokföring. Om du säljer smörgåsar till hugade smörgåsspekulanter är det en trygghet att veta att är finns en viss kontroll av hygien och hygieniska förutsättningar. Jag lovar, det finns krogkök som är rena katastrofen redan idag. Däremot, det finns helt klar de som undviker att realisera en affärsidé därför de är rädda för den administration et innebär. En lösning som finns redan idag är att under ett inledande skede driva sin verksamhet genom ett egenanställningsföretag. t.ex Länk: eforetaget.se
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-08-10 17:30:00 | |
|
Jonas |
Danne, det finns en uppenbar risk att du framstår som naiv i det här ämnet. Staten, här i form av Skatteverket, finns till för att skydda den anställde i sin position som anställd och jämna ut ekonomiska svängningar/ skapa en allmän pott av intjänade pengar. Systemet vi har idag är inte perfekt och skulle kunna förbättras och förenklas men att helt räkna bort det utan att ersätta det med något annat skulle vara ett steg tillbaka till medeltiden. Det är nog knappast något varken du eller jag önskar, eller hur?
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-08-10 18:33:00 | |
|
Nettan999 |
För ett antal år sedan kommer jag ihåg att man bytte tjänster med varandra, det var inte frågan om att ta betalt för utfört arbete utan man gjorde det för att hjälpa sin granne. Sedan började man påtvinga taxichaufförerna att betala skatt för att de antogs ha fått dricks som om varje kund betalade dricks? DÄR NÅGONSTANS började det märkas att Staten försökte suga ut vartenda öre antingen dessa "extrainkomster" existerade eller ej. Jag kommer ihåg att jag läste en artikel om en man som vägrade ta emot bidrag, han bodde någon stans i ödemarken, vart vet jag inte riktift. Vad jag kommer ihåg så beräknade skattemyndigheterna på hur mycket han borde ha KUNNAT tjäna OM han hade haft inkomst. Mannen blevsköntaxerad vill jag minnas. Sedan har vi Astrid Lindgren och Pomporipossa-skatten. 102 av sinna intäkter tror jag hon fick betala. Länk: expressen.se
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-08-10 20:38:00 | |
|
erobwen |
En stor del av skulden för detta tycker ligger på arbetarrörelsen. Socialdemokratin har alltid sagt sig kämpa för de svaga i samhället och för de som arbetar, men istället för att beskatta land och fastigheter som ofta ägs av de rika, har arbetarrörelsen riktat udden mot de egna och beskattar arbetet som sådant. De har helt och hållet svalt den nyliberala tesen om att allt av värde skapas genom arbete, och marknadsideologiska skygglappar gör att de väljer att inte se de som tjänar miljoner på fastigheter som stiger i värde. Vad sägs om en arbetarrörelse som faktiskt kämpade för arbetaren, och jagade kapitalet någon annan stans än i arbetarens plånbok?
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-08-11 00:14:00 | |
|
silom |
Det finns många sätt att få in pengar till staten utan att beskatta arbete och handel. Ett sätt är punktbeskattning, ett annat sätt är det samhället, invånarna borde besitta, dvs naturtillgångarna som malm, skog, el, vatten osv. Vi har redan vägskatt, skatt på bensin och toback m.m.
Jag vill inte förbjuda bokföring, vem som helst får utföra detta precis på samma sätt som vissa familjer väljer att skriva en kassabok. Men varför ska hela svenska folket tvingas deklarera, vilken administrativ kostnad är inte detta? |
| Inlägg #7: Postat: 2010-08-13 09:39:00 | |
|
erobwen |
silom: Om vi beskattade naturtillgångarna som malm, skog, land och fastigheter i tätbebyggelse så skulle ju de stackars rika inte längre ha något sätt att försörja sig på, och de måste börja jobba som alla andra. Något sådant skulle ju inte gå för sig!
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.