I burkadebatten är plötsligt alla liberaler

Den här tråden diskuterar artikeln I burkadebatten är plötsligt alla liberaler.
Inlägg #1: Postat: 2010-08-09 10:50:00
Leif-Arne
Gör dig inte till talesman för liberalismen, den kostymen är lite för stor. Du får nöja dig att vara uttala dig för Luf, ett parti som i bästa stunder står för en liberal politik.
Inlägg #2: Postat: 2010-08-09 11:13:00
Bizon
Hmm,,, ett litet feltänk bara i ett i övrigt viktigt apropå i burkadebatten. Artikelförfattaren menar att det även måste lämnas utrymme åt människor som inte vill leva jämställt eller sekulärt. Nja, beträffande människors val att leva jämställt så är det ett val som förvisso kan fattas för den familjära inre kretsen, men i likhet med det sekulära så är det inget som kan eller ska reducera jämställdheten i det offentliga livet. Vill man inte leva sekulärt finns det två vägar - den ena att arbeta politiskt i demokratisk ordning för att förändra samhället, lagstiftningen och opinionen så att ett ickesekulärt samhälle kan förverkligas. Det andra alternativet är att flytta till ett land som passar den egna ideologin bättre. Många som flytt hit från de extremt förtryckande ickesekulära länderna med vanligen muslimsk grundsyn och ambitionen att styra landet efter sharian har anledning att känna sej rädda och besvikna om det första alternativet vinner mark. Citerar artikelförfattaren apropå personliga val av exteriör ideologiska eller religiösa klädval//Det är givetvis val som jag hoppas att ingen fattar, men jag kommer inte att via statsmakten försöka hindra någon.//sc. Jag anser att det är politikernas skyldighet att skapa de lagar som behövs för att säkerställa de demokratisk fattade besluten och att anpassa dessa lagar till eventuella problematiska yttringar. Orsaken till detta är att de som arbetar på fältet, tex. skolpersonal ska känna stöd för nödvändiga åtgärder för att förhindra störningar i våra barns skolmiljö - orsaken är att förhindra godtycklig särbehandling och ge skolarbetarna det stöd och de regler som garanterar en bra undervisning. Jag anser att PROVOCERANDE religiösa, ideologiska och sportlagssympatideklarationer inte är förenligt med övriga krav på skolan som arbetsplats för lärare och elever - självklart ska alla mänskliga varianter kunna diskuteras öppet och ingående som en del av undervisningen. Att lärare eller elever kommer i heltäckande klädnad, eller i nazistuniform faller på sin egen orimlighet - förutom att det av många upplevs som kränkande så kommer fokus att oförtjänt hamna på dessa extremister med störningar av undervisningen som följd - därmed inte sagt att dessa störningar är nödvändiga om dylika uttryck godtyckligt ska tolereras, men ämneskunskaperna blir i det fallet en aning skeva. Själv skulle jag gärna gå naken då det är det bekvämaste tillstånd jag känner till - nu väljer jag platsen med hänsyn till andra - i naturen anser jag det vara helt OK och i samband med bad och någorlunda enskilt friluftsliv, mer sällan i offentlig stadsmiljö eller på bussar och tåg :- Folk som önskar se sej i nazistuniform får nöja sej med spegeln hemma eller på sina privata fester - det kan gott duga åt extrema religiösa, politiska och könsförtrycksyttringar också.
Inlägg #3: Postat: 2010-08-10 21:42:00
Pia I
På mitt jobb har vi många olika kulturer. Jag bestämmer själv vad jag ska göra där eller erbjuda. Om en elev frågar mig "finns det inte halalkött här?" då säger jag - nej- det här är en svensk skola.
jag anser att det är upptill rektorn, om man vill ha en lärare i niquab. jag vet ingen i min skola som vill jobba med en heltäckt person.
jag åker inte till Arabemiraten och kräver att de ska ha fläskkorv min älsklingsrätt till lunch för min skull.
man får gärna ha burka eller niquab privat, men inte om det möter hinder på arbetsplatsen. vi är ju emaniciperade i det här landet, men kanske inte när det gäller andra religioners yttringar?
Inlägg #4: Postat: 2010-08-12 15:48:00
mats hägglöf
" Det här leder till en situation där alla förlorar. Det är ett övergrepp mot dem som själva väljer att bära sjal och det gör ingenting för att hjälpa dem som tvingas bära den ", sade Judith Sunderland från Human Watch nyligen.
Burkaförbudet innebär inte främst - i själva verket kanske inte alls - ett övergrepp på religionsfriheten som iochförsig är viktig Men det är inte rimligt att med religionsfrihet som argument kunna motivera vilken klädedräkt som helst eller kanske att få springa helt näck på torget.
Däremot är det rimligt och nödvändigt att en anständig stat i princip inte lägger sig i hur vuxna människor klär sig i vardagen, på allmän plats.
Inlägg #5: Postat: 2010-08-12 16:08:00
Jocke S-43
4 Ja får vi en invandring från Nya Guinea så blir det att vänja sig vid folk med penisfodral och tunn bastkjol på tunnelbana och i gallerier!
Inlägg #6: Postat: 2010-08-12 16:11:00
Jocke S-43
Hur fungerar "liberalism" respektive "jämställdhet" egentligen? Verkar som om båda begreppen kan betyda lite "vad som helst" som passar...
Inlägg #7: Postat: 2010-08-12 16:21:00
Kent
Om jag får ha vikingahjälm på mig om jag jobbar som polis så kan jag gå med på att min kollega får ha turban.
Inlägg #8: Postat: 2010-08-12 16:25:00
Jan Olsson
Tror Bizon att extremt religiösa vill se sig i spegeln - med Naziuniformer? - JockeS-43,vad kul med penisfordral på tunnelbanan - men har dom både &? - Chemale kanske?
Inlägg #9: Postat: 2010-08-12 17:47:00
Janne B
KENT I dag träffa jag en kvinnlig polis som ville ha 1500 kr av mig för att jag glömt ta på mig det gråa ordensbandet. Hon hade varken turban eller hjälm...
Inlägg #10: Postat: 2010-08-12 18:04:00
Bizon
#8 "Tror Bizon att extremt religiösa vill se sig i spegeln - med Naziuniformer?" Nej Bizon tror att meddebattörer har intuition nog att skaffa sej en rimlig förståelse för kontext och innehåll. Dessutom tror Bizon att liberalismen inte kan vara så liberal att alla mänskliga yttringar kan släppas helt fritt - det är rätt mycket historiskt och erfarenhetsmässigt som talar emot en sådan frihet. Jag tror inte att alla förlorar på att politiska och religiösa extremyttringar förlorar på att hålla sej till sin frihet bakom lyckta dörrar, snarare tvärt om. Ta burkatillbudet som nu får människor runt om i europa att känna sej störda eller kränkta, kränkta därför att en så extrem och värdeladdad yttring talar mot den frihet från religiösa påbud som folk även religiösa gjort sej av med. Hucklen och huvor som folk av religiösa skäl tvingats spöka ut sej med är i stort sett ett lämnat kapitel. Att sedan kvinnor i extremmuslimska länder som trotsat sådana påbud straffats hårt är ytterligare ett skäl att hålla dylika bruk kort. Att det dessutom predikas i moskéer på svensk mark att flickor ska täcka "sexuellt" utmanande kroppsdelar så som hår, ben och armar från det att flickorna uppnår könsmognad då könsmognaden mens kan komma tämligen tidigt drar ju tämligen osökt tankarna till en religion med utvecklad pedofili och giftermål mellan vanligen unga flickor barn och äldre män - dessutom i det fallet rena tvångsgiften. Se gärna en artikel här på sourze från i våras som pekade på att många unga flickor högst ogärna ville följa med föräldrarna till hemlandet då dom där riskerade att bli bortgifta. Nu hindras väl knappast pedofilin i den islamska kulturen eller att kvinnan betraktas som en handelsvara bara för att ett burka eller slöjförbud införs i ickemuslimska länder, men det är ändå ett sätt att markera mot dylika avarter samt att försvåra för så extrema yttringar - dessutom har det inte mycket med religionsfrihet att göra då religionsfriheten är en mänsklig rättighet - därmed är det inte sagt att någon religion eller kultur äger rätt att förtrycka någon, eller att pådyvla andra sina extrema yttringar mer än vad som rimligen kan fördras.
Inlägg #11: Postat: 2010-08-12 18:11:00
Kent
Janne, jag hoppas att hon bad riktigt snällt?
Inlägg #12: Postat: 2010-08-12 20:35:00
Janne B
KENT Jag hade varit på verkstaden för ojämn motorgång. Så provkörde jag bilen utan bälte i prick en km och där stod hon och 5-6 maskuliner. Trevligare polis har jag aldrig skådat - men bandlösheten kostade ngt hemskt.
Inlägg #13: Postat: 2010-08-12 20:49:00
Kent
Jaså, bilbältet. Nu förstår jag, Janne!
Inlägg #14: Postat: 2010-08-12 21:40:00
Kent
Sedan finns ju bibelbälten också.
Inlägg #15: Postat: 2010-08-12 22:39:00
Janne B
KÖP dig ett rejält Bibelbälte så du inte tappar byxorna...
Inlägg #16: Postat: 2010-08-12 22:53:00
Kent
Ja, eller hallelujahängslen.
Inlägg #17: Postat: 2010-08-12 23:51:00
Janne B
Inte ens den gamle finansministern Gunnar Sträng hade sådana hänglen. Men han hade en stor säkerhetsnål över plånboksfickan, sas det.
Laddar...