Inlägg #21: Postat: 2010-08-12 17:45:00
|
Janne B |
PÅ NYTT - det skulle jag vilja vara med om. eidetiska är ett nytt ord för mig!
|
|
Inlägg #22: Postat: 2010-08-13 02:53:00
|
sunny fri |
Beth: Tack för dina snälla rader.
Vi är alldelse för fega att tala om döden som en naturlig del av vardagen.Döden har flyttat in i anonymiteten.Främmande människor får följa med den sista biten av vägen.Har de döende tur kan det bli du.
Självklart kan döden vara en befrielse.
Och då bli någonting fint.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2010-08-13 05:06:00
|
mats hägglöf |
Vad vore jag om inte jorden fanns?/Vad vore jorden om inte jag fanns?/Vad vore morgonen om inte dagen fanns?/ Vad vore aftonen om inte natten fanns?/ VAD VORE LIVET OM INTE DÖDEN FANNS? Man måste våga se döden för att se livet! Födelse är död och död är födelse menar jag utan att för den skull bekänna mig till någon reinkarnationstanke. Men på något sätt ingår vi i någon sorts energi som fortsätter och fortsätter. När min åldrige far till slut gav efter för döden var kroppen plötsligt bara ett tomt valv. Något hade lämnat kroppen!
|
|
Inlägg #24: Postat: 2010-08-13 12:26:00
|
Sunny fri |
Mats:Du tänker ungefär som jag.Men som ung kan man inte förstå detta som står i biblen:Gammal o mätt av dagar.I dag vet jag att det kan bli så om man inte blir bortryckt i förtid.
JaG TYCKER MYCKET OM mIKAEL WIEHS TEXT
En enda sak är säker
och det är livets gång;
att allting vänder åter,
att allting börjar om.
Och fastän våra röster
ska mattas och för stummas,
ska nya röster sjunga,
ska nya röster sjunga.
När vi har blivit gamla
och vårt hår har blivit grått,
när livet börjar mörkna
och dagarna har gått,
när våra kroppar kroknar
och våra steg blir tunga,
ska nya röster sjunga,
ska nya röster sjunga.
Sångerna om frihet,
om rättvisa och fred,
sångerna om folket,
som aldrig kan slås ner,
sångerna om kärlek,
som aldrig kan för stummas,
ska nya röster sjunga,
ska nya röster sjunga.
Och du och jag ska sitta
vid fönstret i vårt hus
och ta varandras händer
i vårens klara ljus.
Och utanför på gatan,
där vindarna är ljumma,
ska nya röster sjunga,
ska nya röster sjunga.
Sångerna om frihet...
Så segrar inte döden,
fast åren har sin gång.
Så stannar inte tiden.
Den börjar baara om.
För sångerna om livet,
ska nya röster sjunga,
ska nya röster sjunga.
Ja, sångerna om livet,
ska nya röster sjunga,
ska nya röster sjunga
|
|
Inlägg #25: Postat: 2010-08-13 12:29:00
|
Sunny fri |
Jag kan inte tekniken att få den korrekt men innehållet stämmer för mig.Jag sitter här på balkongen o håller min 86 årige Rolfs händer o i trädgården leker barnbarnen.Det börjar bara om.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2010-09-29 20:54:00
|
Erik Rodenborg |
Vackert och fint skrivet Sunny! Blev berörd av det...
|
|
Inlägg #27: Postat: 2010-09-29 21:12:00
|
GunnarL |
Hej Sunny - det var en tid sedan! Tyvärr har den här berättelsen passerat utan att jag lagt märke till den tidigare. Men den är ibland det absolut bästa Du har skrivit. Stort beröm till Dig Sunny! Jag skulle kunna börja pladdra om både det ena och det andra med hänvisning till Din berättelse men nöjer mig med att ge Dig en klar femma.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2010-09-29 21:26:00
|
GunnarL |
forts på 27/ Jag kan ändå inte låta bli att pladdra lite: Som Du vet jobbar jag inom Svenska Kyrkan och träffar ofta på människor som mist någon anhörig. En del är förkrossade men i allmänhet så ser man på döden som en naturlg del av människans liv. Det är väldigt olika - givetvis beror det mycket på den avlidnes ålder. Men generellt sett så har folk en ganska realistisk och lugn inställning till döden. Själv är jag inte rädd för döden sm sådan - däremot fruktar jag att bli sjuk och bli liggande hjälplös.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2010-09-29 21:35:00
|
GunnarL |
f/ De poem Du citerar är i sanning stor poesi! Jag kan komplettera med Nils Ferlins "Nattkvarter" - bara som ett förslag. Jag kan hela dikten men den slutar: "Du saknar ej den tid som går/ Du sover som Törnrosa./ Törnrosa sov i hundra år/ men Du skall sova mer./ Du saknar ej den tid som går/ ty strävsam var Din kosa/ och det var knappt Du tog Dig hit till detta nattkvarter." Över huvud taget skall man nog förhålla sig ganska lugn till döden eftersom den är oundviklig! Undantaget är förstås flitiga motionärer och ickerökare.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2010-09-30 09:56:00
|
Jan Olsson |
Livet är ALLT och INTET - FÖRLOSSNING är UPPSTÅNDELSE - Vi genomgår två förlossningar - en när vi föds - en när vi dör -
|
|
Inlägg #31: Postat: 2010-10-26 03:10:00
|
Elvy |
För tio dygn sedan så dog min pappa, han blev 93 år vilket förvånar mej mycket. För att han har var gravt alkoholiserad från det att han var ca 65 år och fram till det att han blev ca 80 år. Men han hade en stark dödsångest, kan den ha bidragit till att han levde så länge?
|
|