Politikers bemötande av SD ovärdigt en demokrati

Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2010-08-13 23:18:00
Hälge
Det går inte att bemöta Sverigedemokraterna i öppna samtal. Varje gång det sker ökar stödet för dem. Man borde analysera varför det är så. Frågan är om människorna är så lättlurade? Saklig argument biter inte heller på människor som är rädda för det främmande. Främlingsfientliga partiet Fremskrittspartiet i Norge fick 22,9 av rösterna i senaste valet. Främlingsfientliga partiet i Danmark Dansk Folkeparti fick 13,8 . Främlingsfientliga partiet i Finnland Sannfinländarna fick 4,05 . Det är inte några majoriteter men ändå styr de sina respektive länder i många frågor. Det är intressant hur det kan ske i demokratiska länder. Det är inte odemokratiskt att ”tiga ihjäl” Sverigedemokraterna. De har rätt att köra med sin propaganda, men det är också rätt och demokratiskt att inte stödja deras propaganda genom att delta i diskussioner med dem.
Inlägg #22: Postat: 2010-08-13 23:24:00
Nettan999
Hälge, det går väl att bemöta alla om man inte själv vet med sig att man är kass, vilket sittande regering verkar vara medveten om, eller håller Du inte med?
Inlägg #23: Postat: 2010-08-14 02:09:00
Stig Olsson
Nettan, jag håller med dig till 100! Just det du skriver är sittande regeringsblock och alla gamla partiers största akilleshäl. Dom är dels medvetna om att de är kassa, men sen tror jag också att dessa gamla partier också har väldigt många lik i sina garderober och just dessa lik KANSKE några inom SD känner till och skulle då i så fall kunna slänga upp dessa på bordet vid en eventuell debatt.

Där tror jag EN av flera orsaker kan vara.

Plus såklart att INGET parti klarar av en mycket medietränad Jimmie Åkesson, kanske inte ens Gudrun :
Inlägg #24: Postat: 2010-08-14 07:37:00
Nettan999
#23. Stig. Tack! För att komma tillrätta med något måste man först ta reda på vari orsakerna ligger och inte bete sig som en struts och sticka huvudet i sanden och låtsas att problemet inte existerar bara för att man inte vill se problem. Och vad det gäller "lik i garderoben" så har vi väl alla det om alla människor skulle börja granskas. En vild skolfest, pallat äpplen hos grannen, cyklat utan lyse på cykeln etc, etc. Sedan är det media som förstorar upp "liken" och gör en hel hönsgård av en liten fjäder. Gräver man tillräckligt djupt så finns det säkert något som går att publicera till nackdel för den som blir uthängd. Så länge vi inte vågar ha en öppen dialog om vad det månde gälla så kommer vi inte att kunna reda upp vad som redas upp borde.
Inlägg #25: Postat: 2010-08-14 11:08:00
Hälge
Sverigedemokraternas systerparti Dansk Folkeparti publicerade siffror om hur mycket invandrarna kostar. Median hakade på och DF:s opinionssiffror gick i höjden. DF räknade fram siffran 29,8 miljarder om året. I den siffran ingår även invandrarnas slitage av vägarna. DF argumenterade med att om det inte hade funnits invandrare i Danmark, så hade vägarna slitits mindre. Det är bara mindre begåvade som röstar på ett sådant parti. Dansk Folkeparti fick 13,8 av rösterna i förra valet men minst 90 i Danmark sympatiserar med partiets invandrarfientliga politik. Det är resultatet av mediebevakningen. Danskarna skryter med sin yttrandefrihet, men tyvärr inskränker deras frihet till att få skriva vad som helst om muslimerna men att trampa på danskarnas ömma tår, då är det klippt med dig. Kommer Sverigedemokraterna i Riksdagen blir situationen likadant i Sverige. Undrar bara vad som händer med alla dessa danska kärleksflyktingar som finns i Sverige, gifta par som inte får bo i Danmark och som har fått asyl i Sverige? Det tycks finnas åtskilliga sympatisörer till Sverigedemokraternas invandrarfientliga politik även här på Sourze men vågar inte öppet säga det utan man kringgår det genom att förespråka att Sverigedemokraternas ofta falska propaganda ska få mer utrymme i media.
Inlägg #26: Postat: 2010-08-14 13:14:00
Hälge
Sverigedemokraternas ordförande Jimmie Åkesson i Svenska Dagbladet 7 augusti: “När man pratade mycket om oss i höstas såg man att vi växte. Nu har man slutat att prata om oss och då går det nedåt.” Genom publicitet hoppas Sverigedemokraterna på draghjälp från rikspartier och medier för att nå fyra procent i riksdagsvalet.
Inlägg #27: Postat: 2010-08-14 13:30:00
Jocke S-43
26 Hälge, det är säkert rätt och rikigt en hel del av vad du skriver. Men faktum kvarstår ju, folk har blivit missnöjda. Och detta över hela det tättbefolkade Europa. Jag blev ovän med en engelsman i vintras som klagade på alla polacker i hans stad. Jag avfärdade hans klagan, han blev skitsur. Och då var det polacker.
Så tycker du något är bristfälligt i invandringspolitiken? Och vad anser du att man skall göra åt det, på ett snyggare sätt än det etnocentriska SD?
På längre sikt tror jag vi måste ta emot många fler, vi har jämförelsevis enorma landområden. Men nu, och just därför, är det dags att utvärdera och få fram en bättre politik som gynnar både invandrare OCH svenskar. Det är mycket viktigt tror jag!
Inlägg #28: Postat: 2010-08-14 15:22:00
Hälge
President Barack Obama uttalade på fredagen stöd för bygget av en moské och ett muslimskt center nära platsen för terrorattackerna i New York 2001. Han tog därmed ställning i en infekterad fråga. "Muslimer har samma rätt att utöva sin religion som alla andra i det här landet. Det inkluderar rätten att bygga en plats för tillbedjan och ett samlingscenter på Nedre Manhattan", sade han vid ett möte med muslimer.
Inlägg #29: Postat: 2010-08-14 16:15:00
SD får min röst
Kommunister sitter här och ojjar sig,det spelar inte någon roll vad ni tycker,eller gapar om,SD kommer in i riksdagen och helt välförtjänt,äntligen ett parti som talar för vad folket tycker,denna sajt är en terrorist stödjande sajt,och borde förbjudas av SÄPO,ni är en en fara för Sveriges säkerhet.åk till Nord-Korea där ni hör hemma.
Inlägg #30: Postat: 2010-08-14 16:47:00
ombudet
Ånyo ett balanserat, faktaspäckat och nyanserat inlägg från någon som ska rösta på SD. Anonymt som vanligt men jag har börjat förstå varför. Jag skulle också skämmas om jag uttryckte mig så där.
Inlägg #31: Postat: 2010-08-14 18:47:00
Nettan999
#29. "SD får min röst" tycker Du ska rösta på frihetspartiet i stället för SD.
Inlägg #32: Postat: 2010-08-15 11:56:00
Nettan999
Naturligtvis får inte SD min röst, såg hur konstigt det såg ut när jag kollade översikten på "forum"
Inlägg #33: Postat: 2010-08-17 17:49:00
arga gubben
Det vore nog intressant om SD blev invalda bara för att alla dyrt och heligt lovat att inte samarbeta med SD vilket ämne det än handlar om. En sådan halstarrighet kan bli intressant att skåda vid ett jämnviksläge.
För övrigt drar ni för stora växlar på SD och gör det lilla partiet märkvärdigare än det är.
Man pratar ofta om främlingfientlighet och islamofobi tacksamma ord att nyttja i en diskussion om argumenten tryter Men det är inte bara SD-folk som krävt redovisning av invandringskostnader. Med som ni vet är det ett tabuämne. Får inte pratas om. Sådant läge gör folk misstänksamma och arga på censurattityde
Inlägg #34: Postat: 2010-08-18 12:29:00
Bomme
Artikeln tar upp ett brännande ämne men jag blir nästan rädd när man läser inläggen i denna fråga.
De flesta inläggen tyder på ett sant förakt för de grundläggande demokratiska rättigheter vi alla, oavsett åsikt, enligt lagen har. Man glömmer lätt bort att faktiskt alla har rätt till detta och att det inte bara är politiskt korrekta åsikter som är de "rätta". Det typiska scenariot verkar vara att angripa eventuella SD-sympatisörer med "dumhetsstämpel". Detta är ju att göra som man i alla totalitära diktaturer gjort och gör, nämligen att nedvärdera en åsikt och därmed människan bakom den till något som kan liknas vid paria. Hitlers 3dje rike byggde på just detta. Att vissa människor var ickemänniskor och följdaktligen gick att behandla som sådana eftersom de ju varken hade rätt åsikter eller rätt ras. Vart är vi på väg?
Det är inte fel att säga att man röstar på SD och det gör inte den som säger att den skall göra det till en dålig människa. Det är den människans åsikt och den är värd all demokratisk respekt. Att göra som SVT och Expressen och inte tillåta SD i debatten är att åsiktsstyra en demokratisk process. Detta har de inte rätt att göra mot väljarna. Vad de verkligen säger är att "alla åsikter respekteras". Bara de stämmer med vår politiskt korrekta agenda. Vi väljare är bra dumma om vi låter detta ske utan att reagera. Fram för det fria ordet!
Inlägg #35: Postat: 2010-08-18 12:40:00
Nettan999
#34. Bomme. håller med Dig. Det är ju likamed Frihetspartiet där kommunen hotar Radio Gagnef att bryta kontraktet med den sändningstid de skriftligt fått. Det viktigaste är väl att de etablerade partierna kan tysta Frihetspartiet till efter valet. Det är för jäkligt att det ärvårapengar de använder till attmotverka demokratin. När man tittar närmare på deras partiprogram förstår man att det finns visst fog för deras rädsla, dock inte accepterbart. Länk: sverigesradio.se
Lite om partiet i stort så får Ni själva avgöra.
Länk: frihets-partiet.se
Inlägg #36: Postat: 2010-08-18 13:06:00
invandrare
Det tycks vara många sympatisörer till sverigedemokraterna på Sourze. De kanske kan ge svar till min fråga. Hur mycket har jag kostat? Jag är invandrare, har arbetat 45 år i Sverige , var färdigutbildad svetsare/plåtslagare när jag kom till Sverige, har använt den sociala servicen minimalt, aldrig varit arbetslös, när arbetet tagit slut har flyttat till annan ort där arbete finns. Sverigedemokraterna kan väl ge svar, och visa om jag har kostat eller om jag har tillfört något till svenskarna? Det kan väl inte vara något problem för Sverigedemokraterna att räkna ut det. Enligt sverigedemokraterna så kostar invandrarna stora summor. En fråga till. Hur mycket mer har jag kostat Sverige i jämförelse med en svensk svetsare/plåtslagare? Ps. Har aldrig varit i kontakt med rättsväsendet men gillar inte poliser, de behandlar invandrare sämre än svenskar.
Inlägg #37: Postat: 2010-08-18 13:37:00
ombudet
Det finns inget exakt svar att ge Dig på den frågan i kronor och ören men man kan, utifrån de uppgifter Du lämnat, ändå konstatera att Du har varit en guldkantad affär för staten och därigenom för oss alla. Jämfört med den som är född och uppvuxen här så har samhället inte behövt investera i förlossningskostnader, sjukvård, barnomsorg, utbildning eller annat för Din räkning så Du är en nettotillgång kan man säga. Min far, som kom hit 1951, var på motsvarande sätt som Du en ren vinstaffär.// Det vore faktiskt intressant att se en beräkning på hur mycket staten/vi tjänat på er två! Det ska också bli intressant att se om någon SD sympatisör kan ge Dig en siffra.// Jag antar att Du nu är nära eller har gått i pension så jag önskar Dig en behaglig tillvaro som pensionär!
Inlägg #38: Postat: 2010-08-19 00:18:00
arga gubben
"Invandrare"
Det är väl självklart att det inte handlar om dig och de som har arbete. Däremot finns det en stor grupp som inte har arbete. De som inte får något och de som går direkt in i pensionssystemet.

"Varför kommer ni till Sverige?" Den frågan fick invandrare och flycktingar.
Svaret var: I Sverige är det lätt att få uppehållstillstånd och man får pengar av staten som man kan leva på och man kan skicka hem till familjen i hemlandet"
Klart att Sverige har många invandrare om det är den gängse uppfattningen ute i omvärlden.
Inlägg #39: Postat: 2010-08-19 00:46:00
Leif-Arne
#38 Arga gubben är arg för att han får ont då han försöker tänka, inte blir det bättre av att han har sådan otur var gång han försöker.
Inlägg #40: Postat: 2010-08-19 03:03:00
Janne B
TÄNK om våra arbetskraftsinvandrare med sin goda förhållanden betalar en stor del av våra kostnader för flyktingarna. De senare kommer ju ofta hit i bedrövligt skick och blir ofta inte arbetsföra alls, av en rad orsaker, som alla känner till. / Våra idealflyktingar var nog de tiotusentals chilenare som kom hit ca 1975 efter högerkuppen. De förstod sig på vår kultur och talade spanska som många svenskar kunde hacka sig fram på. Sedan en ny regim tillträtt återvände tusentals hem.Sannolikt de som anpaszsat sig minst i Sverige. Men de andra blev nog vinstlotter för Sverige. / För några dagar sedan vårdades jag av en kvinnlig läkare med lite asiatiskt utseende. Hon hade lite språksvårigheter. Så vi hade gratis fått en välutbildad läkare utifrån. Så ser det ut...
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...