Tio lösenord och tjugo alternativ gör inte livet bättre

Den här tråden diskuterar artikeln Tio lösenord och tjugo alternativ gör inte livet bättre.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-07-28 14:05:00
steno
Här i överkanten tycker Elskling.se att jag ska jämföra Sveriges 132 elbolag och klicka, det gör jag inte. Vem vet hur många delerbjudanden och lösenord som döljer sig bakom?

I underkanten står det Skyddat läge: AV

Jag undrar hur det ska sluta
Inlägg #2: Postat: 2010-07-28 14:27:00
Jan Olsson
Elbolaget Elskling.se kanske vill ha "kontakt" med Dig - I min underkant,står det PÅ - ett tips! - använd kondom! - Sätt PÅ,på -
Inlägg #3: Postat: 2010-07-28 14:39:00
steno
Tack för rådet Jan. Det skulle inte förvåna mig om Elskling använde lockfåglar i reklamen eller så är det en bordell. Men jag tar inte så många risker numera
Inlägg #4: Postat: 2010-07-28 14:43:00
Nettan999
När det gäller El-bolag ska man veta en sak som ingen informerar om. Det el-bolag som har nätet tar ut en s.k. "överföringsavgift" när man väljer ett annat el-bolag som har hand om el-förbrukningen. Det brukar emellertid löna sig om man lägger ner lite tid påatt kolla runt. Oftast så erbjuder det nya el-bolaget en månads gratis förbrukning och ingen bindningstid. Orkar man hålla på och byta så kan man spara in runt fyra månaders el-förbrukning per år. Det man sparar överväger kostnaden för den överföringsavgift som det el-bolag tar ut som man har nätet hos.
Inlägg #5: Postat: 2010-07-28 15:14:00
Jan Olsson
Nettan! - Byta & byta - Har man en bra "Elskling" - byter man väl inte i "första" taget? - man skall inte ge upp ett förhållande - bara för "uppgivenhetens" skull - man skall vara "trogen" den som ger en "kraften" - att sätta på - kaffet om morgonen.- Gratis Reklamslogan åt Svinet med en Hankontakt i trynet!!
Inlägg #6: Postat: 2010-07-28 15:38:00
steno
Tack Nettan. Om jag var den noggranna och undersökande, tålmodiga person som man borde skulle jag se till att jag inte hade en onödig utgift. Nu är jag figur som lever i forntiden då man hade kontakt med elverket och Televerket och Sveriges Radio, betalade räkningarna prompt och kände sig trygg. Nu är man en idiot om man inte varje dag väljder mellan olika alternativ, skapar konton och har de nyaste företagens hemsida som sin egen. Jag skulle behöva en agent men de verkar heller inte så trovärdiga
Inlägg #7: Postat: 2010-07-28 15:55:00
Nettan999
#6. Steno: Vi väljer alla hur vi vill göra. Egentligen är det inte så svårt att hålla koll på. Här kan Du gå in Länk: hitta.se och kontakta elbolag för elbolag och förhandla fram ett bra villkor. De flesta el-bolag går med på 1 - 2 månaders fri förbrukning. Det säger ju mig att de tjänar ganska bra när de kan gå med på detta. Dock måste man komma ihåg att ansökan ska vara framme senast den 15:e om avtalet ska börja gälla den 1:a nästkommande månad.
Inlägg #8: Postat: 2010-07-28 16:17:00
steno
Tack Nettan för ditt besvär, jag ska undersöka den. Vi har faktiskt nyligen bytt efter många år med ett numera finskägt företag i Stockholm. Det var en EON-representant som i varje fall övertygade oss om att deras avtal var bättre än det vi hade. Så nu får jag jämföra med det bolaget.
Inlägg #9: Postat: 2010-07-28 16:19:00
steno
Sedan är det en fråga om alla funktioner ska behöva utsättas för konkurrens effekten blir i många fall mer besvär och dyrare för konsumenterna
Inlägg #10: Postat: 2010-07-28 17:12:00
Nettan999
Steno. Vi lever i en tidsålder av konkurrens. Det är bara vi själva som kan avgöra om vi vill lägga ner den tiden eller ej. Visst, i många fall kan konkurrensen faktiskt bli dyrare om vi inte kollar upp först. Frågan är vad vi prioriterar.
Inlägg #11: Postat: 2010-07-28 17:24:00
Leif-Arne
#9Det finns områden som är svåra att konkurrensutsätta, naturliga monopol t.ex. Eldistribution är ett sådant. Generellt så är en tredjedel av det man betalar för elen kostnad för disttribution, en tredjedel kostnad för själva elen och en tredjedel skatt. Kostnaderna för dist. och skatt kan man inte påverka däremot i viss mån kostnaden för själva elen, den bästa dealen bör ligga på ett rörligt pris med något öre. På samma sätt som rörlig ränta nästan alltid är mest fördelaktigt. Konkurrensutsättningen av bilprovning är ett område jag är tveksam till, dels är testen en form av myndighetsutövning, dels visar prisnivån från grannländer Finland att det vi idag betalar för testen är mycket fördelaktigt Finland ca 1000 kr Konkurrensutsättning är mestadels bra, men det får inte bli ett självändamål. Som med Bilprovninge
Inlägg #12: Postat: 2010-07-28 17:51:00
Jan Olsson
Jadå,som trodde att StenO barade skojade,om sina bekymmer med Elsklingen? - O,Nettan,som tog det på allvar! - vilken tur! - Ojadå,som sitter här & får skäms - på med "struten" - Mvh.
Inlägg #13: Postat: 2010-07-28 17:54:00
steno
En tidsålder som vi själv ha skapat. Jag kan tycka att grundfunktionerelenergi, järnväg, vägnät mycket väl kan skötas av samhället och dess kontrollorgan. SJ; sönderdelning har inte varit lyckad med banverk och olika bolag som ska samsas på samma spår. Där finns ju ända konkurrens med andra transportslag. Jag tackar Gud för SVT så jag i möjligaste mån slippedr all naiv reklam som jag kan undvika
Inlägg #14: Postat: 2010-07-28 17:56:00
steno
Man får blanda skämt och allvar Ja
Inlägg #15: Postat: 2010-07-29 16:09:00
steno
Nu har jag tecknat abonnemang på Viasat. Tre månader är "fria" med alla deras utbud, sedan måste man välja bort vilka man inte vill betala för. Eftersom man binder sig för 27 månader så är det säkert en lönsam affär med detta "gratiserbjudande". Sedan tilldelas man naturligtvis ett lösenord och uppmanas att gå in på "min sida" GRR Kan man inte bara få köpa?
Inlägg #16: Postat: 2010-07-29 16:45:00
Nettan999
#15. Steno. Det är vettigt tycker jag. Det är med TV-utbud som med el-utbud, när bindningstiden gått ut förhandlar Du fram ett bättre pris ytterligare ett år. Lycka till. Har själv Viasat och det enda jag inte är nöjd med är att när det regnar går det inte att se på TV, blir störningar.
Inlägg #17: Postat: 2010-07-29 18:19:00
steno
Fast 27 månader är en lång bindningstid, Canal plus hade 3 månader
Inlägg #18: Postat: 2010-07-29 18:24:00
Nettan999
#17. Brukar vara 18 eller 24 månader, alltså Du betalar för 21 månader. Kan ju ha ändrat reglerna nu förståss.
Inlägg #19: Postat: 2010-07-29 18:24:00
Nettan999
#17. Brukar vara 18 eller 24 månader, alltså Du betalar för 21 månader. Kan ju ha ändrat reglerna nu förståss.
Inlägg #20: Postat: 2010-07-29 18:24:00
Nettan999
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...