Fildelning för mormor

Den här tråden diskuterar artikeln Fildelning för mormor.
Inlägg #1: Postat: 2010-07-12 14:19:00
Patrik F
Fildelning kan "ALDRIG" bli annat än ren och skär stöld, hur svårt kan det vara att förstå?
/PF
Inlägg #2: Postat: 2010-07-12 14:45:00
Inger Olsson
Hanna: i "framtiden kom en maskin" En bakmaskin? Finns redan...;- Men den är inte gratis. Man får betala för den. Nå, problemet i ditt resonemang ligger i att du menar på att information är detsamma som själva s k a p e l s e n? Således är att den som skapade musiken filen äger ju juridiskt därför rättigheten. OM den kan bevisa detta förstås. I Sverige - av alla länder! - har det aldrig varit enkelt och smidigt att kunna patentregistrera sina uppfinningar m m. Så Hanna, du med flera kan nog se ljust på framtiden.
Inlägg #3: Postat: 2010-07-13 10:31:00
Hanna Söderström
Patrik F: och ditt argument är?

Inger Olsson: Du har missförstått min analogi något. Jag förtydligar: Bakmaskinen motsvarar datorn och givetvis kostar den pengar. Ingredienserna motsvarar hårddisken, de kostar också pengar. Receptet motsvarar torrent-filen.
Du skapar en kopia av filen på din hårdisk av 1:or och 0:or som du äger. Receptet på hur de ska blandas för att bli den låt du vill ha, är vad du laddar ner. Själva filen skapas av det du äger, den har aldrig funnits någonannanstans än på din dator. Receptet för hur den ska skapas har funnits någon annanstans dock.
Inlägg #4: Postat: 2010-07-13 19:38:00
Inger Olsson
#3 Hanna: har försökt förstå, hänga med i ditt resonemang. Ta ett konkret exempel. Jag skapar en CD. Gör musik och text till 10 låtar. Det formella är också klart. Men om jag fattar dig rätt nu, så menar du att du tar enbart vissa te x strofer, rytmstycken, textdelar, i min CD? Och DÅ menar du att det INTE är stöld? Torrfoder i receptet typ
Inlägg #5: Postat: 2010-07-13 20:43:00
ombudet
Om fildelning var stöld så skulle det åtalas enligt brottsbalken 8 kap. 1 §. Så sker inte och bl.a därför kan det heller inte vara fråga om stöld.
Laddar...