FI:s pengabål gjorde en diffus siffra verklig

Den här tråden diskuterar artikeln FI:s pengabål gjorde en diffus siffra verklig.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2010-07-07 13:30:00
Fredrik Ekdahl
Jag tycker att det är utmärkt och helt i linje med hennes innersta väsen.
Jag väntar bara på att hon tar av sig ansiktsmasken och skriker "HÄR ÄR JAG USA!". syftar på talibanen inom henne
Bin Laden står i Gudruns skugga.
Inlägg #2: Postat: 2010-07-07 14:33:00
HUMAN
För dom som tycker att det är provocerande att bränna upp hundra tusen kronor vill jag bara påpeka hur provocerande det är för flickor att inse redan när dom är barn att det hade varit "bättre" att vara pojke!
Kvinnor lär sig att leva med att vara det andra könet, inrättar sig i hierarkin och normaliseringsprocessen har sin gilla gång!
Stort Tack till männen som donerade pengarna! Mycket insiktsfullt!
Det är en viktig fråga som nu kommer upp till ytan genom den här manifestationen.
Heja Gudrun!
Min önskan är att alla tar det på allvar, begrundar och frågar sig själva vad de tycker om den ekonomiska orättvisan mellan könen!

All is One
Inlägg #3: Postat: 2010-07-07 15:10:00
Inger Olsson
FI!s slogan från 70-talet "Kvinnor kan" är mycket rolig. Och orolig. Men framför allt paradoxal. Sanningen är ett krasst konstaterande att "Kvinnor kan allt".Till skillnad från män. Kanske är det en viss sorts kvinnor som är medlemmar hos FI! och som därför har råd att bränna pengar på bål? Tror ju inte att dessa kvinnor inom FI bryr sig speciellt mycket om mödrars väl och ve i Sverige eller internationellt.
Inlägg #4: Postat: 2010-07-07 15:23:00
Thomas L. Aabo
Att kvinnor är bättre än män på att bränna pengar är väl ingen nyhet. ?!
Inlägg #5: Postat: 2010-07-07 15:31:00
Inger Olsson
Thomas: Säger/Syftar du på samma sak om "pengar" när det gäller din mor ? fru !? eller älskarinna !!!!!...
Inlägg #6: Postat: 2010-07-07 15:32:00
Jocke S-43
2 Snacka går ju, men bevisa det du påstår! Är du en äkta HU-MAN eller en gubbe snubbe?
Inlägg #7: Postat: 2010-07-07 15:38:00
Jocke S-43
Gudruns ekonomiska äventyr enligt media: Anställt flicka hemma svart. Dragit av 50-årskalas genom partiet. Kunnat tjäna extra på vara skriven i Simrishamn. Fick sin kvarglömda väska att åka ensam taxi från Mora till Stockholm. Lurat V-partiet på riksadagsarvodet, genom att företräda ett annat parti. Ändrade Fi till stiftelse? efter valförlusten och fick då andra nya pengar. Skattefuskat. Bränt pengar på bål. Samt ljugit om kvinno-löner i x antal år. Har jag glömt något?
Drag slutsats!
Inlägg #8: Postat: 2010-07-07 15:44:00
Undrar
Enligt denna artikel så borde bålen varit nio gånger större för att representera den korrekta skillnaden mellan män och kvinnors lön.

Länk: aftonbladet.se
Inlägg #9: Postat: 2010-07-07 15:49:00
Jocke S-43
2/3 av alla kvinnor jobbar deltid. 2/3 av alla män jobbar heltid. Sådant har hon aldrig tagit med. Icke hela sanningenlögn. Annars skiljer lönen mellan könen sig mellan 1-2 . I en del yrken tjänar kvinnor genomsnittligt lite mer, psykolog t.ex. Det flesta låglöneyrken är manliga. "Kvinnor måste bli bättre på att löneförhandla", Annika Dahlström, hjärnforskare. Är det männens fel om de tjänar lite? De som alltid haft pressen på sig att "kräv nu mer i lön, till hushållet!" Osv, osv! Hur mycket de feministiska reklammännen och Gudrun själv tjänar "spelar förstås ingen roll".
Inlägg #10: Postat: 2010-07-07 17:38:00
LJohn
Massmedia har till 100 köpt The Gudrun Schyman Show!!
Läser man däremot på de ställen där vanligt folk i nåder och under censur tillåts komma till tals, i kommentatorsfälten är man inte fullt lika entusiastisk som massmedia folket!
Man är enligt en snabb beräkning till över 90 negativ, vilket är sunt tänkande.
Man bör inte heller glömma bort att Gudrun S gör ENBART saker som är till fromma för Gudrun S image..
Nej tack Gudrun, detta var inte bra...
Inlägg #11: Postat: 2010-07-07 17:53:00
Leif-Arne
Schyman är ett naturligt geni vad det gäller PR, hon är mycket vass. Hennes problem är att hon är en elitist som ibland är lite för smart för sitt eget bästa. Rent logiskt är kuppen solklar, genom att bränna en påse pengar får hon redaktionellt utrymme av långt större värde, guerillamarknadsföring m.a.o.. Problemet blir att hon framstår som arrogant gentemot de som verkligen skulle behöva dessa pengar, de har nog svårt uppskatta hennes smartness. Jag tänker på en scen i filmen ”Den enfaldige mördaren” där Hasse Alfredsson som ond godsägare bränner upp de hundralappar som en fattige torpare slitit ihop, hur torparen ser in i kakelugnen där pengarna brinner medan Alfredsson mässar: -”det är inte för pengarna, det är principen”
Inlägg #12: Postat: 2010-07-07 17:57:00
mhmh
Det är det här jag menar; folk har hakat upp sig på det Gudrun Schyman gjort utan att ta i beaktning att det trots de uppbrända pengarna skapat debatt. Och det var det killarna som donerade, Gudrun S och hennes FI ville. Och. De lyckades med det. Annars skulle ingen sitta och diskutera detta, som vi gör nu.

Det finns en obalans i det här med löner i dagens Sverige. Det finns även ett stort agg gentemot Gudrun Schyman som person och hennes politiska åtaganden.
Och om det uppmärksammas trots FIs drastiska åtgärder så är de uppbrända 100.000 i slutändan en god investering.

Det vi borde fråga oss nu är; Hur ska vi göra för att löneskillnaderna ändras? Hur ska vi göra för att få fram feministiska ledare som känns mer trovärdiga än Gudrun S då många kritiserar henne? Hur ska vi göra så att ingen kvinna eller man känner sig diskriminerad pga av sitt kön ute i arbetslivet?
Inlägg #13: Postat: 2010-07-07 19:03:00
ingloz
- Jo, vi kvinnor vi kan, vi - så "Kvinnor kan" är en utmärkt slogan! - men jag kan faktiskt hålla med Inger O om en annan sak, för jag tror nämligen inte heller att FI-kvinnorna är det minsta intresserade av singelmammornas väl o ve - Nej en annan dam som försökte använda i FI-gänget för att väcka personlig uppmärksamhet var Tiina Rosenberg, men systerskapet misslyckades - Kvinnor har som bekant den simultanförmåga som männen saknar - Tänk så mycket FI skulle få uträttat om dom vore villiga att sluta lägga all energi på konster inför publik ... Visst är det bra med debatt, men det blir tröttsamt om den inte ger resultat inom rimlig tid.
Inlägg #14: Postat: 2010-07-07 19:09:00
mhmh
Så rätt Ingloz, därför borde vi alla engagera oss i detta. Inte bara dessa feminister så att vi kommer någonstans.
Inlägg #15: Postat: 2010-07-07 19:10:00
ingloz
forts ... för övrigt var det två reklam-makare som gjorde ett lyckat drag.
Inlägg #16: Postat: 2010-07-07 19:27:00
Inger Olsson
Ingloz: lyssna nu, hör skillnaden: "Kvinnor k a n"... Sådant påstående kan ju bara den/dem påstå, som verkligen i n g e t kan? T o m en byfåne kan mycket, eller hur :-
Hör nu på detta krassa, fina, ljuvliga konstaterande som man i årtusenden har vetat: "Kvinnor k a n allt"... Vilket innebär ju givevis att män kan inte allt, inkl byfånen...
Inlägg #17: Postat: 2010-07-07 19:37:00
Inger Olsson
forts. Vi behöver inget riksdagsparti som e n s i d i g t tar ställning. Jag tycker att detta vidriga könskrig skulle ta slut. Om inte så för barnens skull. Ingen domstol skulle kunna fungera och lösa en tvist på ett sådant sätt som FI! gör och - verkar för.
Inlägg #18: Postat: 2010-07-07 19:53:00
Jocke S-43
16 Men hör du Inger. Det tidigare så ofta använda uttrycket som det nu är helt tyst om: "Bakom varje framgångsrik man, står en kvinna." Varför används inte detta längre idag? Är det för att då blir det plötsligt kvinnans fel, med alla samhällsproblem som dessa framgångsrika män åstadkommit? Eller ?
Inlägg #19: Postat: 2010-07-07 19:58:00
Jocke S-43
111 Det räcker inte att vara smart, duktig, framgångsrik osv. Ljuger man, vinklar man, har man ingen moral, är man könsrasist, så är man till ingen långsiktig nytta för samhället eller för planeten! Men det tar sin tid för alla kvarnar att mala...
Inlägg #20: Postat: 2010-07-07 20:01:00
LJohn
"Kvinnor Kan"... gå i konkurs... Vilket precis är vad rörelsen "Kvinnor Kan" gjort..
SÅ fick man visa att man kunde det också!
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...