DIA- FRAGMENTARISKT

Inlägg #1: Postat: 2010-06-27 22:59:00
ingloz
Åh, KY, det är väl härligt när magkänslan är den rätta - Men för säkerhets skull kan man ju ha Faktakalendern i fickan ...
Inlägg #2: Postat: 2010-06-28 08:25:00
microfilosofen
KYREUS>Ingloz: du talar som den kloka kvinna du är.
Magkänsla är viktigt; men livet är fullt också av
annat värdefullt. Det är t.ex. därför vi ju har
kompass, klocka, agenda mm
Inlägg #3: Postat: 2010-06-28 13:04:00
Inger Olsson
Ky: många gånger är du riktigt fyndig och har en härlig språkkänsla: "digestivelusive" ;- Ditt budskap är väl klart. "Känslan" räcker inte alltid för beslutet. Men undrar vad människan gjorde utan kompass, klocka, agenda... Var Bodil Jönssons resonemang om tid och rum eg. naturligt? Du vet: om den f o r m e l l a och s j ä l v u p p l e v d a tiden? N ä r v a r o n i sig självt? F l o w e t?
Inlägg #4: Postat: 2010-06-28 13:23:00
microfilosofen
KY > Inger O: tror den harmoniska människan
blir harmonisk och hel och man vågar
öppna sig för helheter. Influenser från många håll.
Men självklart måste man skaffa sig
individuella "filter", och rensa dem ibland
och alrig glömma årskiftets inventering.
Inventeringa av värdegrunder
och beslutsfundament.
Ops! vad jag blev - eh! - filosofisk.
Mvh KY
Inlägg #5: Postat: 2010-06-28 13:41:00
Inger Olsson
#4 Om jag tolkar din dikt "rätt" så ser jag att du är kritisk till fragmentartänket, då du menar att 1: a delen INTE är helhet, ej heller 2:a o s v utan delarna t i l l s a m m a n s utgör helheten summan. Tack KY! Du har förstått evolutionsprincipen rätt ;- Det är individerna som u t g ö r arten. Inte tvärtom. Enarmade diktaturer kan, bildligt talat, slänga sig i väggen... Men jag har ett allvarligt filosofiskt problem. Det där med definition "humor". En annan skribent här skrev att humor är individens självförsvar. Psykologisk förklaring Hur ser du på detta?
Inlägg #6: Postat: 2010-06-28 13:57:00
microfilosofen
KY> Inger O om humor kort - humor är en nödvändighet och ofta behovsbetingad. Mash-syndromet, tex under Vietnamkriget fick alltför många se obeskrivliga grymheter. I Mash-TV-serien- kunde man se hur läkare "skämtade" om grymheter. Men de skämtade inte: de lättade på omänskligt tryck genom att "skoja av sig". Eller den nervöse älskaren, som skämtar som det tycks för att bli av med nervositet.
Min tes om humor, är att den är ett "smörjmedel" i ett slitsamt maskineri - den mänskliga vardagen. Tack för nu; taxin väntar. - KY
Inlägg #7: Postat: 2010-06-29 14:49:00
ingloz
KY, DU är inte bara filosof - du har humor - OXÅ! : digestivelusive tolkar jag som att känslan som matsmältningen ger kan vara svårfångad. Speciellt om man ätit för mycket av allt, vill jag tillägga. Har nämligen erfarenhet av det senare ... Och att ha sinne för humor ansåg även Freud vara den största av alla våra försvarsmekanismer ...
Inlägg #8: Postat: 2010-06-29 15:27:00
Inger Olsson
#6 KY: köper delvis din förklaring om att, citat, "humor, är att den är ett "smörjmedel" i ett slitsamt maskineri" med ref. till Mash-serien och den nervöse älskaren. Men de som i n t e visar nervositet vid första samlaget eller i n t e skämtade vilt under Koreakrigets våldsamheter, som i t ex Mash är de då humorfria? Klinger gjorde det på ett visst sätt ;- Saknar de Freuds "försvarsmekanism" - trots att de också s a s sliter i vardagen? Kan humorn ist ha med våra erfarenheter att göra d i r e k t satta i tid och rum när vi tvingas till att a g e r a? Och därför skulle H Söderbergs tes om "stora allvarliga män möta stora allvarliga öden"? vara intressant när vi skådar skeendet/händelsen? M a o är det kanske inte så svårt att "hjärntvätta" människan och få henne att utföra order. Ty den sortens är alltid humorfria - därför de vägrar möta sig själva och sina misstag?
Inlägg #9: Postat: 2010-07-01 01:39:00
Sunnyb
En fin artikel KY
Laddar...