| Inlägg #21: Postat: 2010-06-23 23:10:00 | |
|
elin a |
Äntlide återkommande gen e vettig artikel om en lösning på finanskriserna! Det vore bra att STÄLLA IN RIKSDAGSVALET för det skulle vara en samhällelig omsorg att VI ska börja Tänka istället för att vara som robotar som röstar gång på gång på olika färger som ändå i grunden är av samma färg-> SVART - likt hålet i spekulationsbubblan.
Du Inger verkar påläst men jag fick en uppfattning att du inte läste mellan raderna; varför ska vi upprepa ett mönster av globala ekonomiska kriser genom att rösta gång på gång på partier som tuggar samma skit år efter år och vill du bli matad av detta återkommande bullskit? Nä ställ in riksdagsvalet så vi kan börja tänka på lösningarna -det var en bra ide Eap, jag blev glatt överraskad av er artikel och kontaktar er snart för mer info. Tack!! |
| Inlägg #22: Postat: 2010-06-23 23:24:00 | |
|
Johanna J. |
Äntligen ett bra inlägg i valdebatten, i stället för alla gulliga små kommentarer om ditt och datt. Det är just de här ämnena vi borde diskutera.
Om man surfar runt på EAP:s hemsida larouche.se så ser man också att de faktiskt har varnat för krisen och lagt fram förslag att lösa den, och detta INNAN alla massmedier sent omsider började ta upp det, så i det här fallet är det ingen smart efterhandskonstruktion. Nu är det upp till de andra partierna att börja mäta sig med detta och diskutera de frågor som verkligen avgör vår framtid. Jag skulle gärna se att några av de andra "ungdomspartiledarna" här på sourze.se sakligt bemöter Andreas Perssons argument. Faktum är ju att deras partier hittills inte agerat korrekt, varken före eller efter den ekonomiska krisen bröt ut på allvar. Om man vill visa att man kan regera och styra detta åt rätt håll, är det alltså dags att man hör av sig nu. Om de fortsätter dagisdebatten eller bara ägnar sig åt pajkastning, kommer nämligen jag och säkert många med mig med rätta rösta på EAP, för det verkar i nuläget vara det enda vettiga alternativet. |
| Inlägg #23: Postat: 2010-06-23 23:30:00 | |
|
Dag Nilsson |
#15 CMO, the self made man personifierad. Du kommer troligen aldrig att kunna fatta hur livet hänger ihop på Jorden. Egocentriker kan inte göra det. När ett björklöv påstår att det är bäst att satsa på sig själv, då inser man att något brister i lövets fattningsförmåga. När en människa säger det samma luras många tro att det är sant och mycket klokt sagt. Men det blir aniaramänniskor av alla egon, som inte begriper vad livet handlar om. Människor som skriker: Allt ljus på mig tack, för i mitt inre råder mörker.
|
| Inlägg #24: Postat: 2010-06-23 23:40:00 | |
|
elin a |
- det skulle stå: de återkommande finanskriserna. Jag är inte så påläst som du Inger men det kan ha att göra med varför de latinamerikanska länders ekonomi ej gick så bra som du nämnde, för redan på 70-talet tyckte till exempel Olof Palme att man skulle avindustrialisera. Det är också ett skäl varför "ekonomin inte går runt" -det finns ingen produktion i vårt land, spekuleras ju! Vore ju bra att man inte sålde ut bolagen och satsa på utveckling istället! TILL EXEMPEL bra om vanliga arbetare är med och tänker ut tillsammans ideer och lösningar, det finns j-gt många knegare som superintelligenta,men de kommer inte fram för man måste ha eltistiskt diplom. det finns så många människor som inte har samma förutsättningar som andra men som till exempel skulle ha bra ideer till teknologisk utveckling. Förhoppningsvis blir det mindre av girighet och narcisisstisk högfärdig intelligens i framtiden.
|
| Inlägg #25: Postat: 2010-06-24 01:31:00 | |
|
andreas |
Johanna. Om du tyckte att det här var bra, vänta bara tills du läst den dialog med ledande representanter för de 4 supermakterna som LaRouche förde den 29 april. Läs den på Länk: larouchepac.com . Jag skulle också rekommendera arr du följer fortsättningen på den dialogen nu på lördag, alltså midsommardagen, kl 19:00 då Lyn ger en ny webcast. Dessa blir som bekant ofta historiska. Ta den från juli 2007, som nämnts i artiklen, eller LaRouches varning för Obamas Nero-liknande karaktär i de som han gav den 11 april förra året. Sparkandet av McC visar tydligt att larouche hade rätt där, och i den prognos om en omedelbart för dörren stående mass-strike i USA i juli 2009. En mass-strik som nu verkar nått den amerikanska militären. Så delta i en världshistorisk conference på lördag kl 19:00 på larouche.se och hör av dig till EAP - på 08983010
|
| Inlägg #26: Postat: 2010-06-24 04:16:00 | |
|
cmologgad |
I senaste riksdagsvalet fick EAP hälften så många röster 116 som Kalle Anka partiet 230 Länk: sv.wikipedia.org Om deras utpekande av brittiska Kungahuset som ansvariga för världen knarhandel hjäplte eller stjälpte framgår dock inte Länk: sv.wikipedia.org Att demokratin fungerar är dock tydligt.
|
| Inlägg #27: Postat: 2010-06-24 04:17:00 | |
|
cmologgad |
"knarkhandel"
|
| Inlägg #28: Postat: 2010-06-24 04:25:00 | |
|
cmologgad |
Jag sätter 10 spänn på att "andreas", "elin a" och "Johanna J" inte är tre olika personer.
|
| Inlägg #29: Postat: 2010-06-24 08:05:00 | |
|
Per W |
EAP har varit hemvist för förvirrade konspirationsteoretiker sedan 70-talet.
|
| Inlägg #30: Postat: 2010-06-24 11:32:00 | |
|
Inger Olsson |
#28 Tja, ju mer otroligt DEN sanningen tedde sig ökades insatsen... Sänk det till 1 spänn...
|
| Inlägg #31: Postat: 2010-06-24 12:18:00 | |
|
Inger Olsson |
Dag #20 Mycket tung existensiella frågor synes du "avfärda" med redan vältuggade partipunkter. Som citat: "Tänkte mig något ord om alla människors lika värde som grund för demokrati.", och "Yttrandefrihet likaså och likhet inför lagen." Det är många lik i Nilen... samt "Rädsla är därför huvudfiende till demokratin." Det sista är däremot ett märkligt nytt påstående om vi antar Lagerkvists tes om att "Ångest är vår arvedel" byggd på dåvarande kaosteori. Och sen föddes postmodernismen, konspirationsteorier varde ljus - och sen åsiktsdiarrén. Den finns kvar och är också en del av friheterna. Men Dag, ska du övertyga oss om "demokratins hot", synliga eller osynliga sådana, bör du läsa på H Martinssons bok om "Aniara" innan du refererar. Du skriver: "Men det blir aniaramänniskor av alla egon, som inte begriper vad livet handlar om..." Här berättar du 1 Din människoSYN, som du sen bygger upp en politisk uppfattning kring. DU anser att andra INTE vet och förstår sitt EGET bästa 2 Harry Martinsson syn på individen, i "Aniara", är totalt motsatsen til din. Han trodde INTE på Staten och deras s t y r d a budbärare.
|
| Inlägg #32: Postat: 2010-06-24 13:05:00 | |
|
Dag Nilsson |
#31 Inger, jag tror att du för en inre dialog med en person som du projicerar på mig. Självklart kan jag aldrig framstå intelligentare än vad du kan fatta. Därför uppstår inget verkligt meningsutbyte. Paulus hade stor insikt när han sade att nu ser vi varandra så som i en spegel. Antagligen kommer du aldrig att komma nära förståelse av hur jag upplever livet, oavsett hur väl jag uttrycker mig. Med reservation för ett mirakel. Vi lever i olika verkligheter och jag tror att ingen av oss är intresserad av att förstå den andra. Men fortsätt gärna att kleta dina hjärnspöken på mig. Ditt behov av det verkar vara nog så trängande.
|
| Inlägg #33: Postat: 2010-06-24 13:49:00 | |
|
Inger Olsson |
Dag: #32 Om vi lever i s k "olika världar" kan jag inte se som ett direkt skäl för 0 samtal. Däremot en förutsättning FÖR dialog, ty annars vore livet väl enformigt. Också.
|
| Inlägg #34: Postat: 2010-06-24 20:00:00 | |
|
cmologgad |
Dag, jag tror de flesta som följt dina inlägg vare sig de vill eller inte inser ungefär vilken värld du lever i och hur du ser världen. Dina smått komiska försök till karaktärsmord på dina medmänniskor och dina utläggningar i diverse teoretiska ämnen är så belysande man kan begära.
|
| Inlägg #35: Postat: 2010-06-24 21:21:00 | |
|
Dag Nilsson |
#34 CMO, du passar verkligt bra in i mallen för en människotyp som i brist på inre förankring hänger sig åt blind auktoritetstro. Den yttre makten kompenserar avsaknad av inre självständighet. För dig och dina likar är två plus två fem om favoritlandets ledning säger så. Det är ingenting som kan ändra på det. Förnekande försvar slår ofelbart till när ni ställs inför något som hotar era genomskinliga och kollektiviserade frihetsillusioner. Inga fakta i världen förmår bryta igenom när de inbillade fria står nära en omvälvande insikt. Självklart måste ni ta till förlöjligande som försvar mot det ni inte har tillräckligt mod att begripa. Självklart måste du förkasta det mesta av det som jag skriver. Något annat är för dig en psykologisk omöjlighet.
|
| Inlägg #36: Postat: 2010-06-24 21:36:00 | |
|
cmologgad |
#35 Tack, men du har som sagt redan gediget redovisat arten och graden av din galenskap så flera sådana utlägg är faktiskt överflödiga.
|
| Inlägg #37: Postat: 2010-06-24 21:37:00 | |
|
GunnarL |
34/ CMO, jag förstår inte varför Du hackar på Dag Nilsson. Själv tycker jag att narcissister är ganska roliga människor, vilket möjligen framgår av mitt inlägg nr 17. Dag Nilsson är en tvättäkta narcissist som vet att kan och vet bättre än alla andra. Det är väl kul? Visst är det lite sjukt men det stör ju inte precis. Det är klart bättre än att vara sverigedemokrat.
|
| Inlägg #38: Postat: 2010-06-24 22:02:00 | |
|
cmologgad |
#37 Narcissist är nog bara förnamnet är jag rädd.
|
| Inlägg #39: Postat: 2010-06-24 23:15:00 | |
|
CFR |
Krisen på bolån i USA är allvarlig och känd genom media men alla kanske inte har fått grepp om varför. Bakomliggande orsakerna till finanskrisen på är att från 2003 och framåt lånade banker ut pengar ohämmat.
Banktjänstemännen hade provision på varje beviljat bolån. Privatpersoner övertalades att låna pengar till bostad. Behövde de låna 300 000 dollar fick de låna 350 000 dollar. Mer pengar än vad husen kostade. När stor bankerna i USA satt med en stor lånestock sålde de bolånen vidare. Nu börjar det likna en skandal och värre blev det. Bolånen paketerades om. Såldes som obligationer med hög avkastning. Välrenommerade kreditgivningsföretag gav obligationer högsta betyg, trippel A. Utländska investerare köpte obligationerna. Ett exempel är tyska centralbanken. Mindre banker på Island köpte på sig bolåneobligationerna. Det tycks som om investerarna inte kände till varifrån lånen härstammade. De blev antagligen vilseleda. Eller mer troligt, förblindade av förtjänstmöjligheterna. Finns det pengar att tjäna så finns det alltid personer som handlar först och tänker sedan. Personer som inte hade råd att köpa bostäder lockades att köpa, även personer som hade svårt att få lån fick låna utan problem. Banklån beviljades långt över marknadsvärdet. De hade mer pengar efter köp av en bostad i fickan än förut. Men alla pengarna var lånade. Nu när de inte kan betala tillbaka bolånen utmäts husen. Obligationerna är i bästa fall värda 30 procent, i många fall noll kronor. Varför kan folk inte betala tillbaka? Vid överbelåning är konsumenter känsliga för en liten ränteförändring. Räntorna steg marginellt under 2008. Det räckte med en liten räntehöjning. Låntagarna klarade inte av att betala sin ränta och klarade heller inte av avbetalningen på husen. Bankerna tvingades att mäta ut husen. Men vad hjälper det bankerna att mäta ut hus som är belånade långt över marknadsvärdet? Resultatet blev att bankerna inte klarade sina åtagande, att betala av på sina banklån och räntor till andra banker. |
| Inlägg #40: Postat: 2010-06-24 23:48:00 | |
|
john calenius |
Vad är det egentligen som händer på finansmarknaden?
– Grunden är att amerikanska banker och bolåneinstitut har lånat ut pengar till folk för att köpa ägodelar, framförallt bostäder, till värden de inte har. De har lånat ut pengar och så länge värdet på fastighetsmarknaden gått upp har folk kunnat betala tillbaka, men när nu värdet på fastigheter går ner kan folk inte betala. Och när bankerna inte får tillbaka sina pengar går värdet på deras aktier ner och i värsta fall – vilket nu händer – går de i konkurs. Hur har det blivit så här? Vad är grundproblemet? – Den amerikanska situationen är speciell, det har helt enkelt bildats en lånebubbla. I denna lånekarusell har man köpt själva lånen, vilket skapat spekulationsbubblor. Man har använt fastigheter som handelsvara och utgått från att man kunnat köpa för ett pris idag och sälja för ett dyrare i morgon. Problemet är att om priset inte går upp förlorar man pengar. När många försöker sälja samtidigt för att förlora så lite så möjligt sjunker priset ännu mer och en negativ spiral bildas. Vem förlorar mest på krisen? – Det finns tre kategorier förlorare. De som får gå från hus och hem i USA, arbetarklassen som får bära krisen genom ökad arbetslöshet och lägre löner och skattebetalarna vilka får betala spekulanternas lån, istället för att få se sina pengar gå till skola, vård och omsorg. – Vi har tur att den svenska välfärdsstaten fungerar bra, vi har ett skyddsnät i form av ett överskott som gör att vi inte behöver tränga undan vård, skola och omsorg. Vem vinner då på allt det här? – En absolut vinnare är medlemmarna i bolagsstyrelserna eftersom systemet gör att de får sin bonus och sina bisarra löner oavsett om affärerna går bra eller inte. Dessutom vinner de som köper i tid och säljer i tid. – Det som händer nu är ingen olyckshändelse, det finns de som vinner på den här situationen. De som lever på skillnaderna i priserna. Det är en myt att marknaden är stabil. Jag är inte förvånad över det som nu sker, det har hänt förr i historien, det är inte ovanligt. Vi har sett alla varningstecken. Hur pass stor kontroll har svenska banker på sin utlåning om man jämför med de amerikanska? – Våra politiker säger två saker, dels att svenska banker har bra vinster och att de har råd med kreditförluster. De kommer inte att gå under, deras vinst kommer bara att minska. Det andra är att den svenska offentliga sektorn har så stora överskott att de kan täcka upp bättre än i USA. Men man vet aldrig. Hur påverkar krisen gemene man här i Sverige? – Det beror på vad den amerikanska politiken lyckas göra. I Sverige kommer krisen att utvecklas till en arbetslöshetskris, tror jag. Krisen kommer att slå mot många företag som är beroende av USA:s ekonomi, exempelvis bilindustrin vilka redan varslar. Det är framförallt den privata sektorn som drabbas och man skulle kunna kompensera detta genom att återanställa i offentlig sektor, vilket tyvärr inte kommer att ske. Vi skulle kunna utnyttja det stora överskott vi har i statskassan till detta, tycker jag Länk: comboloan.se |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.