|
Inlägg #1: Postat: 2010-06-16 14:04:00
|
|
ingloz |
Pia I, Ja, jag ser inte heller någon anledning att byta system så länge vår monarki fungerar så bra som den gör i dag - Vi har haft tur, för det är inte gratis med presidentval!!! Mej personligen spelar det inte heller någon roll - har aldrig varit speciellt intresserad av kungligheter, men erkänner gärna att jag tycker Kronprinsessan är en behaglig och föredömlig person. Hennes val av make bådar också gott och jag önskar att dom båda ska slippa den elaka avundsjukan som sticker fram sitt fula tryne så fort någon får beröm.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-06-16 15:44:00
|
|
Leif-Arne |
Nåväl, nog kan man tycka att ett ifrågasättande av monarkin som avfärdas som avundsjuka är ett lite grunt argument. Det är viktigt att skilja kritik av monarkin från kritik av nuvarande regent och den tillträdande, även om Victoria är en på alla sätt bra person, så är det inte henne det handlar om.
Visst är stödet för monarkin ganska starkt, mycket tack vare CG och Victoria, men hysterin kring bröllopet har fått stödet för monarkin att minska. Förr eller senare blir ett päron regent då blir monarkins brister uppenbara. Det hände för 200 år sedan, enfald och envälde ledde Sverige in i ett tvåfrontskrig som sånär höll på all sluta med att Sverige delats mellan Ryssland och Danmark. Den gången ville en del av upprorsmännen ha republik , medan andra förordade en reformerad monarki. I dag ar vi en monarki som i praktiken är avskaffad men ändå behålls, främst av hänsyn till den kolorerade veckopressen och Sveriges mazarinbagare. Det kan jag nog leva med även om det känns lite daterad att en vuxen kvinna måste fråga sin far om tillstånd till att ingå äktenskap.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-06-16 15:54:00
|
|
Leif-Arne |
En fundering, på vilket sätt är det en så avgörande detalj att Anders Westgårdh stavar sitt namn med ”h” på slutet att du betonar detta inte en gång endast utan två? Gör det honom suspekt på något vis? Är de så att i stället för att i sak bemöta hans text du väljer ett slags slaskretoriskt försök till misstänkliggörande av honom på grund av en detalj i hans namn, är det för att du inte tycker dina argument är tillräckligt starka i sak eller?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-06-16 21:13:00
|
|
Pia I |
Nej, jag tycker bara det låter märkvärdigt att ha ett h i slutet på namnet, när man är emot det "fina".
Men- jag kan hålla med om att det kanske är onödigt att klanka ner på det, om man är snäll. Argument? Jag var inte ute efter att skriva en facktext med tabeller och historiska datum, utan jag ville bara uttrycka att jag tycker gnället om kungahuset, är just bara gnäll. Bättre att störta kungahuset då än att snacka en massa, så blir det i alla fall något gjort.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-06-16 21:20:00
|
|
Pia I |
I och för sig var det en smart kommentar Leif-Arne :-
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-06-16 22:34:00
|
|
ingloz |
Det är nog inte avundsjuka mot monarkin som gör att den har så många motståndare vem vill väl byta med dem - Men att kungahuset har klarat av att existera under så pass lång tid utan att orsaka den minsta skandal är svårt att smälta - Att kungligheterna dessutom får beröm för sitt uppträdande, ja det blir helt enkelt bara fööör mycket ... Men så fort ett "päron" hotar att bli Sveriges regent då hoppas jag att HELA folket kommer att stå bakom ett skifte.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-06-16 23:07:00
|
|
Leif-Arne |
#5 Äsch då,…så säger du säkert till alla killar....
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-06-17 08:20:00
|
|
Pia I |
Tror du?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-06-21 21:31:00
|
|
Klux |
Självklart hette han Västgård förut men bestämde sig för att heta Westgårdh i stället bara för att vara märkvärdig. Det är i alla fall så det ser ut i Pias av trångsynthet förvridna värld där hon samtidigt likt ett barn i förskoleåldern låter sig imponeras av ordnar och långa släp.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-07-01 22:01:00
|
|
Jocke S-43 |
Nu är det äntligen dags för de båda tu att avsluta bröllopsresan och komma hem till vardagen! Tjuvläste jag i,kan det ha varit i sosse-AB? Och mycket riktigt, som jag förutsagt här någonstans, så är det på Bora-Bora de har varit. Man får förmoda att ön, som jag f.ö. själv besökte för exakt 20 år sedan, har tjänat cirka 270 kronor för varje krona som Viktoria har spenderat där. Eller något sådant.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-07-01 22:19:00
|
|
Jocke S-43 |
Det intressanta med Bora-Bora, och resten av Polynesien förmodar jag, inte bara dess franska del, är att det råder en slags allemansrätt på stränderna. De lyxigaste hotellen kan inte ockuppera de finaste stränderna, i princip i alla fall, det kanske finns någon typ gotländsk landshövdingska där med? Så Viktoria har i s f fått bada, och snorkla med kreti och pleti! Men det kanske kommer en brölloppsresebok om det här så småningom? A 270 kronor? Eller söndagsbilaga i AB? Klart slut om detta!
|
| |