Inlägg #1: Postat: 2010-06-09 12:17:00 | |
annaliisa |
När flera bankar på någon är det antingen grupptryck eller utlopp för frustrationer man inte kan klara ut tror jag.Man får igång nåt primitivt djupt inne som går igång.Andra hade kanske gått till en psykolog och pratat istället eller känt att de hade blivit lyssnade på och blev tagna på allvar nånstans.
|
Inlägg #2: Postat: 2010-06-09 16:08:00 | |
Leif-Arne |
Nog är det ynkryggar, nu som tidigare, som slår den som ligger ned. Däremot är det struntprat att sådant inte skedde tidigare, antigen så är den som påstår så rätt ung eller så levde vederbörande innesluten en liten folkhemsk bubbla. Våld, i alla dess former, var minst lika vanligt förr som nu.
|
Inlägg #3: Postat: 2010-06-09 17:05:00 | |
Lasse i Gatan |
#2/ Nu kom du nog lite fel den här gången Leif-Arne, vet inte vilken bonnby du är uppväxt i men för min del handlar det om Stockholm och där var det en hederskod att inte sparka någon överhuvud taget, det förekom småflickor emellan. Då gjorde man upp med nävarna man mot man, när någon åkte i backen var det hela över. Nu ska de vara minst fyra, fem man mot en. Helst ska huvudet användas som fotboll och det får du tillskriva det mångkullturella packet som har kommit hit till Svergie. Nu pratar jag om femti och sexti-tal, där har du väl inte en susning om hur det var.
|
Inlägg #4: Postat: 2010-06-09 17:31:00 | |
Leif-Arne |
Jomenvisst, det där hederscodexet du hänvisar till fanns bara på filmer i svartvitt där de sade ”alla tajders”, spelade swing och gick i äppelknyckarbrallor.
|
Inlägg #5: Postat: 2010-06-09 20:33:00 | |
Lasse i Gatan |
#4/ Leif-Arne nu kom du fel igen, när du hänvisar till Svenskt 40-tal. Men det kanske var så att Norge låg ett decenium efter i utveckling och du har läst dig till att folk klädde sig så när det bjöds upp till swing, alltså i Norge på 50-talet inklusive den obligatoriska lusekofftan. Det jag beskrev i min kommentar var själupplevt på 50- och 60- tal, har inget med någon film att göra. Har du inget annat att komma med än en massa trams behöver du inte svara överhuvud taget.
|
Inlägg #6: Postat: 2010-06-09 22:45:00 | |
GunnarL |
Här ger jag Lasse i Gatan helt rätt. Jag själv är uppväxt i det inre av Småland där det förekom mycken brännvin och otaliga slagsmål på allehanda dansbanor. Men när slagsmål uppstod så slogs man med rena medel. Det var i huvudsak knytnävar utan extra tillhyggen och när någon blivit nerslagen så var det hela över. Efterföljande sparkar mot kropp eller huvud förekom inte. Om någon skulle dragit kniv eller använt tillhygge skulle han blivit utskämd.
|
Inlägg #7: Postat: 2010-06-09 22:58:00 | |
GunnarL |
f/ För att förtydliga: Mina erfarenheter rör perioden ca 1960-1975. Min ålder var alltså 12-27 år. Sen gifte jag mig och min hustru fick barn och därefter har det inte blivit några slagsmål.
|
Inlägg #8: Postat: 2010-06-10 00:39:00 | |
Tartyff |
Leif-Arne när började invandrarna lära oss att sparka våra offer i huvudet anser du? Du som snackar att så var det även tidigare att så skedde, kanske det där tidigare ska vara förknippat med ett årtal också och inte som du gjorde svamlade ut i det blå i obestämd form.
|
Inlägg #9: Postat: 2010-06-10 04:09:00 | |
Leif-Arne |
Du skriver som du har förstånd till.
|
Inlägg #10: Postat: 2010-06-10 07:56:00 | |
Per W |
GunnarL och Lasse i Gatan romantiserar våldet på 50- och 60-talet och Tartyff bekräftar än en gång att han är en i**ot.
|
Inlägg #11: Postat: 2010-06-10 08:10:00 | |
GunnarL |
10/ Struntprat! Jag romantiserar definitivt inte våldet utan tar klart avstånd från alla former av våld. Jag beskriver bara den verklighet jag själv har upplevt och om den inte passar in i Din världsbild så är det knappast mitt fel. När det gäller Tartyff kan jag däremot instämma.
|
Inlägg #12: Postat: 2010-06-10 08:21:00 | |
per W |
#11 Jag uttryckte mig oklart. Jag menar inte att du romantiserar själva våldet utan hederskoden du beskriver.
|
Inlägg #13: Postat: 2010-06-10 08:56:00 | |
Inger Olsson |
#6 Gunnar L har en poäng med citat "i huvudsak knytnävar utan extra tillhyggen och när någon blivit nerslagen så var det hela över. Efterföljande sparkar mot kropp eller huvud förekom inte." Det var det no r m a l a förfarandet, - k o d er som även friska hundar har! Du fortsätter alltså inte att "slita den i stycken - som redan visat "strupen" - då den redan är besegrad.
Men visst användes vapen och oförsvarliga och bestaliska mord skedde. Däremot låg mentalhus och fängelser långt utanför samhällena... En sak man kan fundera på är om man förr skötte det mesta själva, från småsår till tandvård. Man gick inte till distriktssköterskan för t ex omläggningar. Och det pekar på kännedom om följder vid t ex våld. Jag har hört små dagiskids snacka "slagsmål" och man blir rädd när de beskriver "hur blodet sprutar..." Vad lär våra barn och ungdomar sig idag? Får de ens lära sig att r ä d d a liv? |
Inlägg #14: Postat: 2010-06-10 09:05:00 | |
Bizon |
För oss ungar på 50-talet i södra förorterna var Blodligan den stora skräcken - inga jag känner hade någonsin sett skymten av den, men dom sas ska skära upp handlederna och hälla salt i såren. Människan är benägen att skapa myter. Hederskodexen att inte sparkas och att inte vara fler än en mot en annan var förvisso uttalad, men det gjordes nog en hel del undantag vill jag minnas. Bataljen på Tegelbacken som besjungits då grabbarna från söder mötte grabbarna från norr kom visst av sej då styrkorna mönstrades på håll och stridstupparna anade att det nog kunde bli ett och annat blåöga och blödande näsa även i de egna leden. Daggar och knivar till trots så insåg man nog lite till mans att sånt förekom även på motsatta sidan - så varför då utmana ödet? Filmvåldet censurerades länge med viss framgång borde helt säkert ha fortsatt att censurerats - att inte den kommersiellt tillhandahållna våldskonsumtionen inspirerar till efterföljd är också en myt. Finnar och Zigenare hade ord om sej att vara heta på kniven vilket gjorde att man hade en viss respekt för dessa folk oavsett dom hade kniv eller ej - varför utmana ödet? Det kalla kriget i ett nötskal. Att våldet har ökat på gator och torg vittnar inte minst akutmottagningarnas statistik om, sedan får politikerna säga vad dom vill. Att grabbar har något nedärvt behov av att slåss är jag benägen att tro efter att dels ha varit grabb själv och arbetat i skolan samt fostrat ett par grabbar. Därmed inte sagt att flickor skulle vara fria från det beteendet - huvaligen, då flickor ryker ihop så ryker hårtussar och naglar ritar fåror i mjuk hud. Så kallad "catfight" var en gång ett krognöje som storögt betraktades från behörigt avstånd - dessa drabbningar uppstod oftast i kön till toaletten - medan grabbarnas slagsmål oftast uppstod i kön förbi krogvakten/erna. Ja olika falla ödets lotter - men hur få stopp på den misshandel som många råkar ut för och följaktligen många i dag defacto utfört? Högre straffsatser? Frekventare polis på platser där det förekommer mycket våld? Snabbare och direktare ingripanden? Styra över droganvändningen till mindre aggressionsutlösande substanser än alkohol? Att vända samhällsmoralen från konkurrens till samarbete skulle nog ha en gynsam effekt är mitt tipps...
|
Inlägg #15: Postat: 2010-06-10 15:48:00 | |
Thomas L. Aabo |
Under min grundskoletid 1966 - 1975 var det inte en enda som varken sparkade, bet eller slog/sparkade sin mostsåndere, injkl den som låg ner. Den som påstår något annat tror jag inte på.
|
Inlägg #16: Postat: 2010-06-10 19:18:00 | |
Urla |
Åren jag växte upp och bevittnade var 1974 och framåt. Första gången jag hörde talas om detta grova onaturliga våld var för kanske tjugo år sedan, det var en kille som blev nerslagen och ihjälsparkad. Jag kopplade direkt ihop det med det ökade TV- och dataspelandet. Detta har jag blivit emotsagd vid flera tillfällen redan så jag är härdad om nu någon har något att invända. Jag har också fått medhåll från många håll.
|
Inlägg #17: Postat: 2010-06-10 20:30:00 | |
Lasse i Gatan |
#6/ GunnarL/ Tack för ditt stöd och att vi har samma uppleverser att referera till. Inte vet jag vad det var för romantiskt att slå varann på käften som Per W uttrycker sig i sin kommentar. Både du och jag har har erfarenheter under vår uppväxt att falla tillbaka på, sen får de här smågrabbarna Leif-Arne, Per W, säga vad de vill. Har själv utdelat ett antal snytingar när jag blev tillräckligt provocerad, men efter att alla hjärnceller kommit på plats efter 25-års ålder hos en del skribenter på Sourze kommer det alldrig att inträffa hur gammla de än blir och som du säger skaffat familj, då täkte man två gånger om något bråk uppstod. Förövrigt hade jag halva släkten i Högsbytrakten att besöka som grabb, där det kunde gå livligt till framåt kvällen när det bjöds upp till dans på någon festplats.
|
Inlägg #18: Postat: 2010-06-13 10:13:00 | |
Inger Olsson |
#16 Det är inte direkt en media- och teknisk utveckling som är orsaken till våldet. Men - givetvis! påverkan därifrån kombinerat med bristande kunskaper och därmed insikt OM människan är den främsta orsaken. Man tog BORT ämnet biologi på schemat för att gynna en teoretisk genusvetenskapPå ref. jag till min komm #13.
#17 Du måste s k i l j a på ett utförande t ex slåss och föreställningarna om handlingen t ex slagsmålet. Problemet ligger då i att dagens barn/ungdomar i n t e vet vad som händer - k o n se k v e n s e r n a! - om jag sparkar, sticker en kniv i någon! Ett annat exempel är att många lärare inte ens vet tillräckligt om nödvärnsrätten - för att hantera situationer som uppstår i skolorna... |
Inlägg #19: Postat: 2010-06-13 10:18:00 | |
Inger Olsson |
forts./ Den där "Lasse i gatan" låter som sign "ArHo"... Och han hade själv varit barnskådespelare i dessa romatiserande filmer, som visade h u r ett slagsmål skulle normmässigt gå till, men verkligheten är som bekant en annan än den som visades även på "dåtidens film". Undantagen finns alltid och hur ska ArHo ha sett dem om han var i filmstudion?
|
Inlägg #20: Postat: 2010-06-13 10:34:00 | |
Inger Olsson |
För övrigt är det sönd. 13/6, kl 10.25, och jag noterade att C-O Schlyter skrivit på VIP-sajten här, där jag - givetvis- inte har kopplat in mig ;- men jag delar hans åsikt att SR: s beslut om att Annika Östberg ska sommarprata inte ÄR väl genomtänkt. Hon har inte avtjänat sitt straff i Sverige än och principiellt - normativt! - kan det påverka barn/ungdomar då de a l d r i g är i framtiden utan h ä r och n u!
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.