Valt inlägg:
För oss ungar på 50-talet i södra förorterna var Blodligan den stora skräcken - inga jag känner hade någonsin sett skymten av den, men dom sas ska skära upp handlederna och hälla salt i såren. Människan är benägen att skapa myter. Hederskodexen att inte sparkas och att inte vara fler än en mot en annan var förvisso uttalad, men det gjordes nog en hel del undantag vill jag minnas. Bataljen på Tegelbacken som besjungits då grabbarna från söder mötte grabbarna från norr kom visst av sej då styrkorna mönstrades på håll och stridstupparna anade att det nog kunde bli ett och annat blåöga och blödande näsa även i de egna leden. Daggar och knivar till trots så insåg man nog lite till mans att sånt förekom även på motsatta sidan - så varför då utmana ödet? Filmvåldet censurerades länge med viss framgång borde helt säkert ha fortsatt att censurerats - att inte den kommersiellt tillhandahållna våldskonsumtionen inspirerar till efterföljd är också en myt. Finnar och Zigenare hade ord om sej att vara heta på kniven vilket gjorde att man hade en viss respekt för dessa folk oavsett dom hade kniv eller ej - varför utmana ödet? Det kalla kriget i ett nötskal. Att våldet har ökat på gator och torg vittnar inte minst akutmottagningarnas statistik om, sedan får politikerna säga vad dom vill. Att grabbar har något nedärvt behov av att slåss är jag benägen att tro efter att dels ha varit grabb själv och arbetat i skolan samt fostrat ett par grabbar. Därmed inte sagt att flickor skulle vara fria från det beteendet - huvaligen, då flickor ryker ihop så ryker hårtussar och naglar ritar fåror i mjuk hud. Så kallad "catfight" var en gång ett krognöje som storögt betraktades från behörigt avstånd - dessa drabbningar uppstod oftast i kön till toaletten - medan grabbarnas slagsmål oftast uppstod i kön förbi krogvakten/erna. Ja olika falla ödets lotter - men hur få stopp på den misshandel som många råkar ut för och följaktligen många i dag defacto utfört? Högre straffsatser? Frekventare polis på platser där det förekommer mycket våld? Snabbare och direktare ingripanden? Styra över droganvändningen till mindre aggressionsutlösande substanser än alkohol? Att vända samhällsmoralen från konkurrens till samarbete skulle nog ha en gynsam effekt är mitt tipps...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?