Meditation för skenande tankar

Den här tråden diskuterar artikeln Meditation för skenande tankar.
Inlägg #1: Postat: 2010-06-14 12:02:00
Leif-Arne
Jag håller helt med om essensen i din text. Meditation eller liknande tekniker under andra namn, som Mindfulness, autogen träning etc. är synnerligen värdefulla redskap för att behålla någonslags sinnesro i en omgivning som kan nog vara så kaotisk. Redan tidigt lärde jag genom mitt idrottande olika avslappningstekniker, de har genom åren varit värdefulla metoder för att koncentrera sig inför en komplex uppgift eller bara gå ner i varv. För mig fungerar även en del sorts musik som en slags meditation, t.ex Godbergvariationerna, helst i Glen Goulds senare inspelning i vilken han nästan hällt bromsolja i flygeln. Om jag lyssnar på stycket försvinner efter en tid, oftast redan efter den inledande arian, tid och rum, hela mitt jag koncentreras på de toner som kommer, programenlig och med en urmakares precision från mäster Bach själv genom hans apostel Gould.
Inlägg #2: Postat: 2010-06-17 13:12:00
Bente
Bromsolja i flygeln det var bra målande beskrivning och du skriver så fint jag blir så stolt att du lägger det som en kommentar inne på min artikel. Man får helt klart hitta sina egna knep för att komma åt den åtråvärda sinnesron ja, och det är väl först en bit in i livet som man vet att värdesätta det. Så har det i alla fall varit för mig, det är svårt det där med att slappna av...
Inlägg #3: Postat: 2010-06-17 13:38:00
Leif-Arne
Tack för vänligheten, jag är glad att få kommentera dina texter som är både välskrivna och inspirerande. Jo detta med avslappning är rätt viktigt. Jag arbetade tidigare med människor som ”gått in i väggen”. Det finns naturligtvis aldrig någonslags quickfix, processen tillbaka är ofta lång och mödosam. Som en bärande del finns nästan alltid någonslags metod för avslappning och revitalisering. Någon börjar med Yoga, andra med Mindfullness eller något annat. För mig är förutom musik fysisk aktivitet viktigt. En löprunda i en vacker omgivning eller en runda med kanoten är som att linda in själen med bomull. I vilket fall, någonslags metod behöver man.
Laddar...