Inlägg #1: Postat: 2001-11-01 14:48:00
|
tobias |
kanske är du en tänkare, men du tänker inte så långt. du tycker att man inte ska få göra några misstag? De två dokumentärerna gjordes för att man själv ska tänka efter vad orättvisorna eller skillnaderna kommer ifrån och om det är rätt eller inte. Jag tänker mer kollektivt än individuellt och ser samhället som en massa där alla är beroende av alla. Just därför borde man i alla fall ha någon sorts gemensamt skyddsnät så att ingen slår i marken när de faller.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2001-11-01 15:15:00
|
ingemar |
det finns också de som tror på att barnen sitter i träden och väljer sina föräldrar ...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2001-11-01 15:20:00
|
Fredrik Jung Abbou |
Bra inlegg. Viktig punkt du tar upp med orattvisor o sjelvforvallande som anvends fel allt for ofta! Men samtidigt sa kvarstar en viktigare fraga. Aven om man loser vems felet e. kanske e killen blind for han druckit trasprit o vetat om risken. Fragan dock e ska man hjelpa folk enda eller lemna dem omm an konstaterar de visste riskerna? Jag vet riskerna med att kora bil. Riskerna med att inte ha belte i bilen osv.... ska jag da inte fa sjukvard om det skiter sig?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2001-11-02 11:50:00
|
Xzibit |
Skåpmat. Låg nivå. Tänkare - Muuahaahaaaa...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2001-11-02 12:34:00
|
Anna |
Må så vara - betyder det att vi ska ge upp?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2001-11-02 13:55:00
|
gisela |
jag har undrat över det. i sverige, med våra sociala skyddsnät och hoppsan hejsan, hur blir man hemlös? jag undrar om någon kan beskriva processen. jag har svårt att tänka mig hur man blir hemlös utan att ha gjort något "fel" själv. fast sen har jag aldrig varit hemlös så jag vet inte. men att knarka låter ganska självförvållat...?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2001-11-04 19:00:00
|
Robert K Huselius |
Man måste dock tänka på att detta handlar om samhällets grundtrygghet, att det alltid ska finnas ett skyddsnät. Hårklyverier kring "rättvist/orättvist" eller "fri vilja" är irrelevanta, för antingen gäller grundtryggheten alla, eller så finns den inte.
|
|