Inlägg #1: Postat: 2010-05-28 15:21:00 | |
Thomas L. Aabo |
Vinklad och ensidig.
|
Inlägg #2: Postat: 2010-05-28 18:05:00 | |
Dag Nilsson |
Tyvärr tror jag att denna artikel ligger nära sanningen. Och efter att ha följt utvecklingen i området någorlunda under flera decennier är jag övertygad om att Israels politik har ett enda och mycket enkelt mål: Ut med alla palestinier från Palestina. Ut med dem för gott. Allt annat tal är bara retorisk taktik. Om någon kan tolka skeendet genom åren på annat sätt, så är det i vart fall obegripligt för mig.
|
Inlägg #3: Postat: 2010-05-29 01:01:00 | |
Bizon |
Ja tyvärr Dag så kan inte heller jag se någon annan agenda i israels politik och övriga handlande. Att usa inte till hundra procent backar upp vad israel än tar sej för i området har vi ju hört lite av på senare tid - men man anar att det är en sak som sägs offentligt och en helt annan som meddelats under bordet. Apropå israel så var deras bidrag till slagertävlingen mycket tilltalande - inte för att jag förstod det lilla jag tillfälligtvis hörde av texten på radion - kanske ändrar jag uppfattning om jag får höra en översättning, men stämningen och känslan var fin...
|
Inlägg #4: Postat: 2010-05-29 13:45:00 | |
sunny fri |
Jag ansluter mig till Dag o Bizon här.Detta ligger säkert så nära sanningen man kan komma för sannigen är aldrig objektiv o det är segrarens sanning som får behålla begreppet.Jag vill bara tillägga att det är så här det går till i alla krig.
|
Inlägg #5: Postat: 2010-05-29 22:18:00 | |
Adamo |
Om israelerna hade samma mentalitet som sina blodtörstiga fiender skulle dessa s.k. "palestinier" varit bort raderade för länge sedan.
Faktum är att mer än 25 av Israels befolkning är arabmuslimer som lever sida vid sida med judar och utnyttja friheten att utöva sin religion i fred. Jämför detta med Gaza där hamas mördar eller torterar alla som tycker annorlunda, samt där toleransen och yttrandefriheten är lika med noll. Inte ens Egypten vill ha något att göra med dessa kriminella gäng och stängde därmed också sin gräns mot Gaza. |
Inlägg #6: Postat: 2010-05-29 22:52:00 | |
Tartyff |
Adamo du utrycker dig mycket omsorgsfullt om judarnas historia, nu undrar jag hur långt tillbaka du har gått tillbaka bortom antiken. Jag har läst om hur judarna vandrade runt i mellanöstern och snyltgästade i land efter land likt nomader. Det var kanske minst tio år sedan jag läste om judarnas historia så jag vill att du rättar mig om jag minns fel?
|
Inlägg #7: Postat: 2010-05-30 10:24:00 | |
Bizon |
Tartyff #6 Inte så att jag direkt ser någon värdering i dina tankar kring "den vandrande juden" eller sökande av allmosor som mycket väl kan vara motiverad genom missväxt eller andra naturkatastrofer - eller fördrivning av konkurrensskäl då ett starkare folk med våld tar ett land där det redan bor människor - det är ju av förklarliga skäl inte alla som kan tänka sej att bo kvar under segrarmakten. Myternas bok bibeln vars första halva beskriver en del av den judiska historien, ska vi tro att det ligger någon sanning i dessa beskrivningar berör bland annat att judarna just på grund av missväxt tvingats lämna den plats där dom då bodde och då hamnade i Egypten där dom stannade ett antal år som något vi i dag skulle kunna se som gästarbetare. Det var inte nådigt för någon på den tiden heller alla gånger och för ett folk som ser sej som särskilda i förhållande till andra folk och redan i sin kulturreligiösa uppfattning har en mycket besvärande grundförutsättning som skapar och underhåller "vi mot dom" tänkandet blir det av naturliga skäl svårt att underordna sej andra traditioner - det ser vi historiskt över allt i världen - även utvandrande svenskar har haft liknande beteenden - ett ex Bichop Hill i amerika - Dagö och diverse svenskbyar i ryssland. Just detta vi mot domtänkandet är nog det största problemet för mänskligeten särskilt i kombination med religiöst betingad egoism.
|
Inlägg #8: Postat: 2010-05-30 11:37:00 | |
Tartyff |
#7 Inte så dum redogörelse nu får man passa sig, det där om mobbning som Hjalle sa, angående normalt om "dem och vi" som måste vara normalt för oss oavsett härkomst, det har vi nog med oss ifrån när hela mänskligheten var normader. Ja nog är det så att utvandrade människor söker sin gemenskap med sitt eget folk som är igenkännande och då passar det bra att klämma in, att flertalet av oss svenskar håller ihop som ett slag av trygghet. det är inte alla som är skapade för att ge sig in i äventyrligheter och utmanar ödet En fras som jag ska lägga på minnet är din! "religiöst betingad egoism" du träffade huvudet på spiken Bizon, Det kommer små guldkorn ifrån de som skriver här, som visar på att alla kan vi tänka till ordentligt och så ska det väl vara också för allas trevnad, för folk som kan tänka, det ska uppskattas och inte nedvärderas som tyvärr en del trots allt gör.
|
Inlägg #9: Postat: 2010-05-30 13:13:00 | |
Adamo |
Bizon #7 Det där med "vi mot dom tänkandet" och "religiöst betingad egoism" är visserligen intressant men ack så cyniskt då det tycks vara enkelriktat! m.a.o. ett ensidigt inlägg där du återigen kör med "blame the victms" retorik. kristna och framförallt muslimerna är väl kända för deras sträva att konvertera andra genom mer eller mindre påtvingade metoder där muslimerna är i särklass ökända för sina "fredliga" metoder om att använda våld mot dessa som inte accepterar sitt "gudomliga" budskap. Om valet står mellan judarnas "egoism" att vilja återvända till sitt stulna land och deras fienders vilja att fortsätta ockupera och förtrycka dem, är för mig valet givet.
|
Inlägg #10: Postat: 2010-05-30 15:07:00 | |
Bizon |
Tartyff - jag får väl glädja mej med dej om jag lyckts kläcka något tänkvärt :- Ja jag tror som du på det öppna samtalet som en rimlig väg till medveten utveckling mot något förhoppningsvis bättre än det som är. ------------- Till dej Adamo #9 vill jag bara säga att du drar helt fel slutsatser av det jag säger - tyvärr! Det förefaller som om du låst dej vid det du förväntar dej att jag ska säga. Jag har en huvudsaklig inställning till mitt iofs amatörmässiga penetrerande av verkligheten och det är att ett ont inte kan försvara ett annat ont, men kanske kan det ge en liten förklaring. Jag har en hel del att tycka om islam och islamska praktiker och har även gjort så både här på Sourze och i andra forum - men som sagt - jag måste begränsa mej lite till det format vi har till vårt förfogande här i replikerna - det skulle vara intressant om du läste mina inlägg med lite andra förtecken än att jag vill judarna något ont - för sanningen är att jag vill det lika lite som någon annan folkgrupp, och i de fall dom råkar illa ut av någon anledning lider jag med dom som individer och människor, men inte som religions eller kulturbärare om deras agerande strider mot till exempel deklarationen om de mänskliga rättigheterna.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.