Inlägg #21: Postat: 2010-06-04 17:36:00 | |
Inger Olsson |
#10 HcLarsen: Jag tolkade det inte som att artikeln handlade om "Hur får vi stopp på ny rekryteringen av knarkare?"
De som ev. blir fast i droger hjälper vi inte med förbud och därpå tvångsvård - om de inte själva frågar efter detta. För att få tag på tunga droger kommer denna lilla "klick" som det ändå rör sig om - att begå brott, inkl. mot nära o kära, gynna kriminella gängnät, och/eller förnedra sig själv gn t ex tvingad prostitution och ev. sprida t ex könssjukdomar. Märkligt är att ingen noterar att allt liv har en i grunden naturlig självbevarelsedrift Alltså även ungdomar, men den kan vara olika stark. Istället borde vi väl fråga oss varför har vi en så kulturellt grundläggande pessimistisk och ondsint människosyn? Någon 100 rättvisa existerar inte och alla kan vi inte rädda från ev. drogundergång. Att en tonåring m å s t e pröva gränser och söka "sanningar" för att i slutändan bilda eget liv och gå vidare mot ålderdomen - hindrar i n t e ett omdöme! "Tonårstiden" har alltid varit en subkultur. Ligger i naturen. Som grupp dras de generellt inte till det som är tillåtet. Titta bara på konsten gn tiderna och viljan att förändra denna! Ungdomar vet redan att överkonsumtion är skadligt på alla fronter. Det är alltså själva f ö r b u d e t som är spännande att u t m a n a. Jag har kommit till den slutsatsen att riskerna/kostnaderna blir i slutändan större med påbud. |
Inlägg #22: Postat: 2010-06-04 17:36:00 | |
PatrikF |
Ha, ha! Vilket struntprat! Att se en praktiskt fungerande lösning för att få bort all narkotikarelated brottslighet är knappast "drogromantik"! Utan nyrekrytering så försvinner drogerna inom en mansålder. Men genom att upprätthålla dagens situation försvinner de aldrig.
|
Inlägg #23: Postat: 2010-06-04 17:38:00 | |
PatrikF |
Och svaret ovan var ju riktat till Utforskaren.
|
Inlägg #24: Postat: 2010-06-04 17:50:00 | |
Utforskaren |
PatrikF Du har nämnt att du var Miljöpartist och det förklarar att du inte förstår alla gånger vad du läser och skriver, så det är bara att bordlägga frågan så länge, tills du kommer på bättre tankar.
|
Inlägg #25: Postat: 2010-06-04 18:23:00 | |
PatrikF |
Jag är verkligen ingen miljöpartist! Varför tror du det? Sedan är ju personangrepp totalt meningslösa i en debatt. Förstår du alltså inte sambandet mellan förbud, den undre världens vinstintressen, och viljan att ta risker att bryta lagen för att få dessa stora vinster?
|
Inlägg #26: Postat: 2010-06-04 20:28:00 | |
ingloz |
Jag har knarkat legalt sedan 1997 - då fick jag recept på mina första narkotika-klassade mediciner mot nervsmärta. Riktigt illa blev det för ett år sedan då jag fick ännu starkare smärta, och läkaren följdriktigt föreslog ännu starkare morfinbaserad smärtlindring. Problemet är nu, förutom att jag INTE VILL vara beroende, att få ut en ny dos när medicinen är slut. Nya bestämmelser gör att numera måste en behörig läkare faxa in receptet när allt är förbrukat - man får inte längre gardera sej för längre tid än en förpackning räcker ... Flera ggr har jag nu med klappande hjärta suttit i telefonkö och till slut ändå inte fått tag på den läkare jag sökt. Hittills har det med nöd o näppe kommit in ett fax i tid till apoteket ... Mardrömmen är att inte veta vad som händer den dag jag INTE hinner få ut medicinen i tid. Man har ju hört att abstinensen då blir gruvlig ... Det här har lett till att jag själv försöker trappa ner, och dras därför med stark smärta trotts att jag kan få starkare medicin. I min journal har läkaren skrivit "Man fattar inte hur hon härdar ut med så mycket smärta" - det gör jag inte heller - Men när jag såg och hörde hur en medpatient led av abstinens efter morfinbehandling blev jag livrädd för att en dag hamna i samma situation.
|
Inlägg #27: Postat: 2010-06-04 20:30:00 | |
Utforskaren |
PatrikF jaha, vad skulle det vara för fel att först rädda människor från knarket och sedan ta tag i bovarana eller samtidigt? Om du inte är Miljöpartist så är det lätt att tro det och är en känga till Mp och inte till dig som person.
|
Inlägg #28: Postat: 2010-06-04 20:44:00 | |
ingloz |
forts.på 26 / - Oavsett om man behöver droger för att dämpa smärta, eller av ren nyfiken dumhet har skapat sitt behov av dem, så är det förkastligt med förbud ... jag vet vad jag talar om, för det finns en gräns för hur mycket smärta vi klarar oavsett det gäller kropp eller själ.
|
Inlägg #29: Postat: 2010-06-04 20:58:00 | |
ombudet |
utforskaren, ditt inlägg nr.18 visar, liksom ditt tidigare krav på att kriminalisera något som varit kriminaliserat i många år,att du inte argumenterar utifrån kunskap utan endast utifrån dina egna personliga åsikter. Detta är fakta: ”Heroinförskrivning förekommer sedan tidigare i länder som Nederländerna, Schweiz, Tyskland och Storbritannien. Det är en verksamhet med utpräglat skadelindrande syften; "harm reduction" alltså, den dominerande narkotikapolitiska strategin i Europa. Tanken är att möta de mest utsatta heroinisterna där de befinner sig, utan att ställa några omedelbara krav på drogfrihet.
Heroinprogrammen är en mycket begränsad verksamhet i de flesta länder där de förekommer. Programmen riktar sig till de allra tyngst belastade heroinisterna, de som misslyckats i all annan behandling och som lever i en kaotisk tillvaro med allvarliga hälsoproblem. Den gruppen beräknas bestå av högst tre eller fyra procent av det totala antalet heroinanvändare. Vad sker med denna grupp i Sverige? Normalt sett erbjuds de inte någon hjälp alls. Drogfri behandling är inte att tala om för dessa människor - det har de prövat och misslyckats med många gånger. Vanlig underhållsbehandling har de också prövat, men det hårda svenska regelverket leder till att de blir utskrivna och avstängda. Det som sen återstår är ett destruktivt liv som aktiva narkomaner, med omfattande blandmissbruk, kriminalitet och hälsoproblem. De smittas av hepatit och andra blodburna infektioner. De får hjärtklaffsinflammationer och varfyllda bölder. Många dör. Så ser det "narkotikafria samhällets" politik ut i verkligheten. |
Inlägg #30: Postat: 2010-06-04 20:59:00 | |
ombudet |
Metoden med heroinförskrivning har blivit noggrant dokumenterad och utvärderad, och vi vet därför en hel del om dess effekter. Faktum är att förskrivningen visat sig vara en säker och effektiv insats för målgruppen. Den har skett i kombination med strukturerade psykosociala åtgärder. Det finns numera belägg för att metoden leder till tydligt förbättrad fysisk och psykisk hälsa för personer i behandling jämfört med likvärdiga grupper av personer som fått andra insatser, inklusive metadon. Heroinförskrivning har även visat sig ha positiva effekter när det gäller faktorer som blandmissbruk, kriminalitet och prostitution.
Vi vet också att verksamheten inte har fått de negativa följder som många kritiker varnat för. Heroinförskrivning är inte "harm production" - patienterna har det bättre med behandlingen än utan. Läckage till den illegala marknaden har inte förekommit, eftersom inget heroin lämnas ut. Heroinförskrivning har inte lett till utökad legalförskrivning av andra droger exempelvis kokain, och har inte heller lett till någon legalisering av droger.” Den svenska politiken har också inneburit att vi har det högsta eller näst högsta dödstalet i västvärlden för denna grupp med över 400 döda enbart under förra året. Idag gör samhället inte ett dugg för dessa. |
Inlägg #31: Postat: 2010-06-04 21:08:00 | |
Utforskaren |
PatrikF för mig är du en ny person och vill tala om för dig att här klassar vi varandra efter vilken partihörighet och försvarar detsamma och drar man fram något som låter som en Miljöpartist talan så ska Mp ha på moppe. Förstår du? vi håller oss med partiangrepp helt enkelt, det är en del som hackar på mig för det parti som jag inte sympatiserar med, så spelar det inte någon roll, jag tar inte åt mig för det. Debatter ska ha en nerv, utan den spänningen, så blir det klubben för inbördes beundran som helst inte ska existera här.
|
Inlägg #32: Postat: 2010-06-04 21:19:00 | |
PatrikF |
Förutom de direkta skadliga effekter som dagens system har på de bereoende, som Ombudet så riktigt pekar ut, så är ju en mycket stor andel av alla inbrott och stölder idag direkt en följd av behover att tillgodose heroinbehovet. Med heroinförskrivning så försvinner ju helt den biten, och heroinister kan integreras i samhället, och slippa det automatiska utanförskap som ett liv av brott leder till. Detta är ju en grundförutsättning för ev. framtida avvänjning utan en känsla av integration i samhället finns ju låg motivation att bryta cirkeln, och det ständiga behovet av stora pengar för heroin omöjliggör ju normalisering. Och även om avvänjning inte är möjlig så minimeras skadorna, och nyrekryteringscirkeln bryts.
Så vinst-vinst scenariet med heroinförskrivning blir: 1 Slå undan benen på den organiserad brottsligheten 2 Möjliggör för heroinister att återintegreras i samhället 3 Stoppar nyrekryteringen 4 Tar bort en mycket stor andel av egendomsstölderna 5 På lång sikt nästan totalt eliminera heroinism |
Inlägg #33: Postat: 2010-06-04 21:20:00 | |
PatrikF |
Utforskaren,
Jag är partipolitiskt obunden, men i själen är jag mest liberal. Men inte "tokliberal" eller nattväktare. Så är det med det, och det har noll relevans för denna debatt. |
Inlägg #34: Postat: 2010-06-04 21:31:00 | |
Utforskaren |
ombudet, jag har en tendens att hålla mig med personliga åsikter och just för att man får höra alldeles förmånga citat, en massa citat som man hört till leda är inte något för mig. Jag är kritisk person mot dumheter men även mot det som man kallar fakta. Du bör vara så pass gammal att ha upptäkt att fakta kan tillrättaläggas för att det ska låta något, då tänker jag på politisk propaganda som är fakta som propaganda, sedan om den innehåller någon sanning är lyssnarens sak att avgöra.Slutsatsen är vi måste utgå ifrån våra personliga åsikter i större utsträckning. Du har hämtat information märker jag som kan vara rätt och riktig, men är det hela sanningen? Det är en annan fråga. Har inte medaljen en baksida så säg.
|
Inlägg #35: Postat: 2010-06-04 21:50:00 | |
Utforskaren |
#33 nu fick jag ett gott skratt, ha,ha
|
Inlägg #36: Postat: 2010-06-04 21:50:00 | |
Utforskaren |
#33 nu fick jag ett gott skratt, ha,ha
|
Inlägg #37: Postat: 2010-06-04 23:39:00 | |
ombudet |
Utforskaren, visst har alla medaljer en baksida. Den nuvarande politikens baksida, om vi begränsar oss till gruppen tunga opiatmissbrukare, är att 400 människor årligen dör. Det är en siffra som placerar oss i topp när det gäller narkotikarelaterade dödsfall. Vid t.ex en stor katastrof av någon sort så är den primära räddningsinsatsen inriktad på att rädda liv. Det vore rimligt att anlägga det perspektivet även i detta fall. Det normala då man ser att något inte fungerar är att pröva något nytt och annorlunda. Av oklar anledning tycks inte detta gälla inom området narkotikapolitik i Sverige. Tidningen Metro redovisade igår torsdag, CAN:s senaste siffror och de visar entydigt på att tillgången på narkotika aldrig har varit större än nu och att priserna aldrig varit lägre. Den svenska narkotikapolitiken får i ljuset av detta betraktas som misslyckad och än värre blir det då man tar i beaktande att misslyckandet sker till enorma kostnader. I Portugal insåg man detta för nästan 10 år sedan och legaliserade då allt eget innehav. Till skillnad mot Sverige så har man istället lagt de pengar som tidigare slösades bort inom rättsväsendet på att lagföra minsta cannabismängd, på att då någon som innehar narkotika erbjuda denne behandling. I Sverige erbjuds penningböter eller en månads fängelse. Någon vård talas det aldrig om innan någon är riktigt illa däran. Den vård som då erbjuds är samtidigt villkorad på ett sådant sätt att de allra flesta ändå inte blir aktuella för den. Det är hög tid att vi gör något annat än att låta polisen fara ut på knarkrazzior som t.ex i samband med reggeaefestivalen i Uppsala då årligen ett par hundra människor grips och lagförs för ringa narkotikabrott till ingen som helst nytta utom möjligen för statistiken som tar ett skutt uppåt och visar hur duktiga vi är på att bekämpa knarket. Den statistiken är i själva verket bara en stor potemkinkuliss. Om du är intresserad av den här frågan så kan du läsa här om hur man gjort i Portugal. Länk: sourze.se
|
Inlägg #38: Postat: 2010-06-05 00:07:00 | |
Tartyff |
ombudet det var en bra artikel som visar på att vi förstår konsekvensen av hur man framställer narkotikans vara eller inte vara. Att legalisera narkotika för eget bruk är i min värld helsjukt, om man vill bekämpa något så måste man förbjuda, i sak är jag emot förbud, men i det här fallet så förordar jag ett totalförbud, alla som inte håller med och kommer med andra lösningar är hycklare i mina ögon. Att hyckla om människoliv säger allt hur cynisk betraktelsen är med knarkresonemanget om att låta människoliv gå till spillo för att bekämpa brottsligheten runt narkotikan som en del förordar som jag tar avstånd ifrån. Jag räddade livet på en ung kvinna för fjorton dagar sedan som tagit en överdos och med detta i färskt minne så reagerar jag därefter
|
Inlägg #39: Postat: 2010-06-05 01:50:00 | |
ombudet |
Tartyff Så portugiserna som lyckas bättre i sin narkotikabekämpning än vad vi gör är alltså sjuka hycklare? Vi har totalförbud. Vi har också världens högsta eller näst högsta dödlighet bland tunga missbrukare. Vad föreslår du då när nuvarande sedan 70-talet pågående förbudspolitik uppenbarligen inte hjälper?
|
Inlägg #40: Postat: 2010-06-05 02:08:00 | |
Tartyff |
ombudet jag tror att du inte förstår att jag trycker på moralen i att man vidtar åtgärder som de flesta tror att det är legitimt att använda knark, bara för att man vill göra det i kontrollerad form, Ta det lätta gardet gardet som får hållas bara inte männen köper sex av dem för det är olagligt, den sorten påbud är hyckleri! nu kanske du förstår vart jag vill komma, när jag talar om totalförbud.
Att det sedan är ett enormt problem att finna den rätta lösningen på problematiken är nästa steg att finna. Min erfarenhet säger om man delvis bara förbjuder något så anser folk i största allmänhet att det inte är helt förbjudet. Du vet väl att det inte är förbjudet att begå något brott, först när brottet blir uppdagart och man fått fatt vederbörande, då först har han begått en olaglighet. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.