Sverige tar inte tillvara på ungas potential

Den här tråden diskuterar artikeln Sverige tar inte tillvara på ungas potential.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2010-05-05 14:32:00
Leif-Arne
Jag tror på människan och på den förmåga vi har. En människas största kapital är det som finns innanför pannbenet, det näst största är det sociala kapital som finns i de relationer och nätverk till andra. Jag har varit engagerad i olika alternativ för finansiering som byggt på samverkan, KGF, E- företag och i mindre nischbanker. Det är alternativ som bygger på kreativitet och förtroende. Inte expropriation och statliga system. Det är liberalt för mig.
Inlägg #42: Postat: 2010-05-05 16:45:00
erobwen
Problemet med kombinationen välfärdssamhälle/kapitalism är att välfärdssamhället bara fungerar som ett skyddsnät, men inte som en studs-matta. Det ger bara en garanti för att de som misslyckats på marknaden inte dör svältdöden, men den omfördelning som sker inom ramen för välfärdssamhället kan inte på allvar hota rådande plutokratiska strukturer på marknanden. Man behöver sprida rikedomen, inte bara i syfte att förhindra utslagning och svält, utan även i syfte att vitalisera marknaden självt. Dagens kapitalism är som en regnskog där de stora träden vuxit sig så stora att de frön som sås på marken inte har en rimlig chans att gro. Det är inte bra för någon, och det hämmar utvecklingen.
Inlägg #43: Postat: 2010-05-05 16:49:00
erobwen
Sedan så efterfrågar du mer resurser för att möjliggöra den medborgarlön jag pratar om? Till att börja med så finns ganska mycket kapital som de rikaste i samhället besitter som skulle kunna omfördelas som ett resultat av naturresursdelningen. 10 av befolkningen äger normalt sett 70 av alla tillgångar i de moderna västekonomierna. Men främst vill jag hänvisa till en rad dynamiska effekter. Genom medborgarlönen höjs priset på arbete, samtidigt som efterfrågan stärks. Detta kommer att ge upphov till en sällan skådad effektivisering av samhället där vi i betydligt högre grad än nu använder robotar och automation. Vem idag skulle till exempel utveckla en städrobot för några miljoner när man lika gärna kan hyra en billig polack? Med medborgarlön kan människor vara mer kräsna i valet av arbete, och plötsligt får robot-ingenjörerna massvis med resurser att utveckla sina maskiner. Dagens kapitalism förhindrar en teknisk utveckling genom att dumpa priset på det mänskliga arbetet.
Inlägg #44: Postat: 2010-05-05 16:53:00
erobwen
Dagens kapitalism är egentligen ingenting annat än feodalism. Det är väldigt passande att vi fortfarande har kungen kvar här i sverige, för det är precis så som vårt så kallat "moderna" kapitalistiska samhälle fungerar. Vi har landägare och slavar precis som i gamla dagar. Kapitalismen är ett bakåtsträvande och teknikfientligt system som vi borde överge snarast möjligt. Sedan kan ju alla som är rädd för förändring hålla fast i sargkanten så bäst de vill och oja sig över minsta lilla reel förändring av de rådande systemen, men frågan är om inte tiden håller på att komma ikapp dagens system.
Inlägg #45: Postat: 2010-05-05 19:59:00
cmologgad
De som talar om att sprida rikedomen förstår nästan aldrig hur rikedom skapas. Det här är ett övertydligt exempel. Tokiga ideer om hur samhället och ekonomin fungerar gör man rätt i att vara rädd för. Spåren förskräcker.
Inlägg #46: Postat: 2010-05-05 20:20:00
Dag Nilsson
Av CMO:s inlägg #45 framgår inte huruvida han själv vet hur rikedom skapas.
Eftersom det inte ens framgår att han vet vad rikedom är, vore det klädsamt om han definierade vad han menar med begreppet. Är det alldeles abstrakt eller är det på något sätt kopplat till livet? Kan till rikedom anses höra allt som kan ges ett bytesvärde på en marknad? Detta även om det är uppenbart skadligt för liv och fysisk eller psykisk hälsa? Finns det för dig CMO, något som kan kallas livets rikedom trots att det inte har bytesvärde på en marknad?
Inlägg #47: Postat: 2010-05-05 23:32:00
Lars Nilsson
#44. Eftersom jag inte är landägare är jag således slav. Men min granne som har en liten sommarstuga han är otäck feodal landägare han. Tur att han inte vill nyttja mig som slav.
Inlägg #48: Postat: 2010-05-06 16:04:00
erobwen
Lars Nilsson: Du kan ju försöka skoja om det, men det ändrar inte på fakta. När jag gick ifrån att hyra lägenhet till att äga den åtminstone delvis, banken äger en del, så sparade jag i alla fall 2000 kr per månad. Det är knappast någon hemlighet att ägare betalar mindre för samma sak som egendomslösa. Varje människa i detta land borde vara berättigad till 50 000 kvadratmeter mark, men om du inte vill ha din del så kan du ge den till mig den dag som naturresursdelningen blir verklighet.
Inlägg #49: Postat: 2010-05-06 19:24:00
cmologgad
#48 Och du kan inte föreställa dig att det finns någon anledning till denna skillnad på 2000 kr? Tips: ägaren/hyresvärden till en bostad betalar inte för "samma sak" som en hyresgäst i samma bostad.

Hur tror du föresten att synen på invandring påverkas av din plan om den skulle sättas i verket?
Inlägg #50: Postat: 2010-05-07 10:15:00
erobwen
cmologgad: Ja en hyresgäst ska ju åtminstone i teorin inte behöva betala för normalt slitage av lägenheten, som t.ex. tapeter och golv, men i praktiken så är ju dagens hyresvärdar väldigt stränga på den punkten, och låter hyresgästen betala för repor etc. Så jag skulle nog vilja säga att hyresvärden mycket väl kan ha en marginal på uppåt 40 i ren vinst. Jag bloggade om detta för någon månad sedan.

Länk: robertwensman.wordpress.com

Ägare till hyresbolag kan vara grymt rika, och investeringsbolag skryter rejält med deras "säkra och höga avkastning". Jo, man tackar jo...
Inlägg #51: Postat: 2010-05-07 10:16:00
erobwen
Sedan tycker du alltså att vi ska se till att Sverige är en riktig håla så att ingen vill flytta hit, så att vi slipper alla moraliska dilemman som uppstår då det kommer stora mängder flyktingar och invandrare. Du menar alltså att mitt system skulle göra Sverige allt för bra, så att för många skulle vilja flytta hit?
Inlägg #52: Postat: 2010-05-08 03:20:00
cmologgad
#50, Milda tider vilket simplistiskt resonemang. Det finns mycket som du "skulle vilja säga" det har framgått klart, men vad du kan lägga fram trovärdiga argument för är en helt annan sak. Jo visst kan fastighetsägare med tur och skicklighet bli rika. Precis som med alla investeringar är det naturligtvis så att vissa lyckas och andra misslyckas den potentiella vinsten utgår ersättning för risken som man tar med sitt kapital. Hyresgästen tar ingen sån risk. Hyresgästen tar inte risken för maskinella eller strukturella problem med fastigheten, inte heller tar de risken att bli stående med starkt nedvärderad egendom om t.ex. större arbetsgivare flyttar från orten. Inte heller behöver de betala för reparationer eller städa upp efter vandalisering och misskötsel av gemensamma utrymmen.
Inlägg #53: Postat: 2010-05-08 03:24:00
cmologgad
Nähä, så poletten trillade inte ner. Hur tror du alltså att den existerande majoritetsbefolkningen skulle på sin ständigt krympande bit mark och medborgarlönecheck i takt med att befolkningen ökar pga av invandring?
Inlägg #54: Postat: 2010-05-08 05:03:00
cmologgad
#53 "skulle se på"
Inlägg #55: Postat: 2010-05-08 16:02:00
erobwen
Att investera i ny teknik, nya tjänster och nya produkter och bli rik på det är en sak, men att tjäna pengar på att äga den mark som andra människor bor på är rentav feodalt. Det är ingenting nytt alls och är inte mycket bättre än det som kungarna höll på med för länge sedan. Jo, kungen tog också en risk, för det var framför allt han som blev dödad om landet skulle förlora ett krig. Han tog också risken att bli utsatt för uppror etc. Men betyder det att kungen genom sitt risktagande har rätt till feodalt herravälde? Om nu hyresvärden tycker att ägandets risktagande är så betungande, så ska han väl tacka mig den dag som naturresursdelningen gör att han slipper ta dessa risker.
Inlägg #56: Postat: 2010-05-08 16:08:00
erobwen
Är det inte redan idag så att staten har försörjningsplikt på de människor som kommer hit? Om du tycker att detta är en viktig fråga så kan du ju alltid gå med i SD och kämpa för att stänga gränserna. Men jag förstår fortfarande inte varför ett system som ger rättvisa åt svenska medborgare skulle vara ett problem. Du menar altså att ett allt för rättvist samhällsystem skulle locka till sig för många invandrare, och att vi därför ska sträva efter... vaddå? orättvisa? :-
Inlägg #57: Postat: 2010-05-09 01:18:00
cmologgad
Uppenbarligen tar du inte dina egna ideer tillräckligt mycket på allvar för att bemöta frågor på ett seriöst sätt. Så då det finns ingen anledning för någon annan att ta dig elelr dina ideer seriöst heller.
Inlägg #58: Postat: 2010-05-10 13:27:00
erobwen
cmologgad: Du får tycka vad du vill. Jag överlämnar till var och en att bedöma huruvida jag tar mina frågor på allvar.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...