SD enda parti med samhällsbärande politik

Den här tråden diskuterar artikeln SD enda parti med samhällsbärande politik.
Inlägg #1: Postat: 2010-04-28 14:05:00
Leif-Arne
Imponerande att med så pass mycket textmassa fullständigt undvika något som helst konkret politiskt besked. Vilken är t.ex. SD´s syn på EU, bör den offentliga sektorn vara större eller mindre vs den privata sektorn än idag? Vore även intressant med ett budgetalternativ från SD.
Inlägg #2: Postat: 2010-04-28 14:20:00
Lars Nilsson
Efter att pellejönsarna bland konspirationsteoretikerna tagit en välförtjänt semester från Sourze är vi nu tillbaka bland pellejönsarna hos SD. Det där med att stå fri från vänster och höger med en ideologi som befrämjar den enda och rätta vägen med en "samhällsbärande" politik, har vi hört förr. Och det manar inte till efterföljd.
Inlägg #3: Postat: 2010-04-28 14:52:00
Per W
Jimmy Å hade inte ett enda svar på några av Expressens frågor som inte handlade om invandring och flyktingfrågor. Tidningen undvek smart nog "Vi vet er ståndpunkt" såna frågor i en intervju för ett par månader sen. Det blev alltså inga konkreta besked alls.
Jag håller med Lars om att man hör obehagliga ekon från förr. Vilka stod fria från höger och vänster och ville vara "samhällsbärande" för 80 år sen?
Inlägg #4: Postat: 2010-04-28 16:32:00
simon
jag erkänner att det var en bra artikel när det kommer till att undvika att ge ut budget åsikter och att kritisera andra partier men att jag håller också med om att Sveriges politiska regering behöver skakas om lite för vi ser tydligt hur likt moderaternas och socialdemokraternas politik är det är nästan som det är bara ett parti som sitter i topp och det behöver förändras så folket får något annat att rösta på som faktiskt kan förändra Sverige
Inlägg #5: Postat: 2010-04-28 16:58:00
Leif-Arne
#4 Nere till höger på tangentbordet finns en knapp med en liten prick på. Den pricken kallas ”punkt” och kan med fördel användas då man vill dela upp en textmassa i mindre delar, så kallade meningar. Något som kan bidra till att göra en textmassa läslig och begriplig.
Inlägg #6: Postat: 2010-04-28 17:23:00
Dag Nilsson
#2 Nu är Elaka Måns i farten igen med ett par präktiga rallarsvingar. Bill och Bull tycks dock trivas bättre på Facebook, fyllda av hänförelse över de mycket höga tankar som luftas redan i ingressen. Tänka längre än på sin plånbok... Låt det sjunka in. Det stod visserligen att tanken borde sträcka sig förbi "hundralappen" i plånboken, men det låter faktiskt lite fjuttigt. När dammen väl har brustit då finns det liksom ingen hejd.
Inlägg #7: Postat: 2010-04-28 18:21:00
GunnarL
Här förespråkas uppenbarligen det homogena samhället, dvs. ett samhälle där alla är så lika varandra som möjligt. Eftersom det är en omöjlighet att få alla att bli blonda och blåögda så får man väl koncentrera sig på andra saker. Alla kan t.ex. gå med rakade skallar, marschkängor och uniform. Då blir det homogent och bra, för heterogenitet är ju enligt författaren samhällsfarligt. De höga läsarsiffrorna och det höga betyget säger ganska mycket om vilka typer som flitigast frekventerar Sourze.
Inlägg #8: Postat: 2010-04-28 18:46:00
Bernt-Arne-Hans Lundbergskog
Bra skrivet! SD framstår alltmer som det vettiga alternativet och det lutar åt att det även blir mitt val till hösten. Det måste vara en ren fröjd för Erik och andra Sverigedemokrater att kunna konstatera att motståndet består av vilsna, bittra och modfällda rikspartister.
Inlägg #9: Postat: 2010-04-28 20:03:00
Lasse i Gatan
En vacker dag kommer poletten att ramla ner, även för sådana som GunnarL, Leif-Arne, Lars Nilsson, Per W, med flera
PK-anhängare här på Sourze. Ge inte upp plötsligt bara händer det, verkligheten bara uppenbarar sig, trots att
media och tidningar förmedlar något annat. En som har full kontroll på läget, går att läsa i denna insändare.se.länk:Länk: politisktinkorrekt.info
Inlägg #10: Postat: 2010-04-29 00:18:00
Martin Johansson
Mycket bra skrivet! Jag har många gånger tänkt ungefär i samma banor. Vad skiljer egentligen blocken åt, vad spelar det egentligen för roll i det store hela vilka som sitter vid makten, de rödgröna eller alliansen? En hundring hit eller dit, nån procent mer eller mindre i skatt, detta är helt oviktigt när vi har en massinvandring som kostar mer än 50 miljarder netto varje år och en asylpolitik som fullständigt havererat. Jag saknar verkligen lite handlingskraft och lite visioner.
Inlägg #11: Postat: 2010-04-29 00:47:00
Älskar invandrare
Vilken soppa. Undrar var ni skall placera era koncentrationsläger? Och vad skall er Führer heta? Hö-hö! Samhällsbärande parti genom att allt mångkulturellt skall kvävas och med det det mänskliga. Vilken kultur kommer främlingsfientliga att föredra? Den Norrländska, Stockholmska, Göteborgska, Småländska etc? Nu vet jag, det blir den danskinspirerade skånska kulturen eftersom de flesta rösterna har nazisterna fått i Skåne.
Inlägg #12: Postat: 2010-04-29 01:03:00
ombudet
Om jag nu förstått artikelförfattaren rätt så är det någon sorts pragmatism, modell SD, som är det samhällsbärande? Om denna pragmatism får jag som väljare inget annat besked än att det är den som kommer att avgöra varje enskild fråga. Konkret innebär det att vad SD bestämt en given dag angående vad som är det pragmatiskt riktiga att göra, är vad som kommer att gälla. Tycker du verkligen att jag ska rösta på något som jag inte har en aning om vad det innebär annat än vad du och ditt parti tycker just för tillfället? Samhällsbärande lotteri låter det som. Ge mig då ett pragmatiskt svar på t.ex frågan om aktiv eutanasi och om du menar att det finns ett rätt och fel i den frågan? Hur ska SD hantera narkotikapolitiken? Det pragmatiska svaret blir att vi ska göra som i Portugal, d.v.s legalisera innehav för eget bruk av alla narkotikasorter. Pragmatiskt för att det besvarar din fråga om vad som fungerar bäst och då har den portugisiska legaliseringen år 2001 visat sig vara betydligt effektivare narkotikapolitiskt än den svindyra svenska modellen med restriktivitet och repressivitet. Så ska jag ta ditt tal om pragmatism på allvar kan jag nu alltså skriva i min blogg att SD stöder en avkriminalisering av narkotikainnehav för eget bruk? Problemet med ytterlighetspartier är deras otroliga förmåga att förenkla och göra allt till antingen vitt eller svart. Enkla lösningar på komplexa problem har aldrig fungerat i en demokrati. Om jag vidare förstår dig rätt så är er modell för att bryta segregationen att erbjuda något som du kallar svenskhet och att ta tillbaka stödet till allt det du inte upplever som just svenskhet. Om du vill att någon ska köpa det så får du lov att definiera denna svenskhet. Vad är det egentligen? En återgång till svenskt 50-tal? 1850-tal? Eller vad? Svenskhet som t.ex finnar beskriver den utgörs av att svenska män beskrivs som mesiga, obeslutsamma och klena. Innebär svenskhet att den för Sverige utmärkande Jantelagen nu ska göras till verklig lag? Svenskhet är att i genomsnitt föda mellan 1,7-1,8 barn per par. För att upprätthålla en befolkning brukar man räkna på att det krävs minst 2,2 barn. Med nuvarande reproduktionstakt så är det du kallar svenskarna på väg att utplåna sig själva so what´s the fuzz all about? Hur ser en pragmatisk lösning på det problemet ut? Vad är ditt pragmatiska svar vad gäller fosterdiagnostik? Ska barn med handikapp tillåtas att födas? Jag menar, rent pragmatiskt, det blir ju dyrt. Så ge mig tydliga svar på dessa frågor så har du en början till ett politiskt program med ett sakinnehåll. Att skriva många och fina ord på ett papper är inte svårt men att konkret förklara vad man vill med dessa ord är värre. Ser därför fram mot ditt svar!
Inlägg #13: Postat: 2010-04-29 09:08:00
Ing-Maria A
Det är ett problem att de invandrare som verkligen vill integreras inte får den chansen,välutbildade och hårt arbetande. Men jag anser det vara ett större problem med de som INTE vill, som INTE vill lära sig svenska, som INTE vill bo i osegregerade bostadsområden, som INTE vill umgås med svenska familjer. som INTE vill anställa svenskar på sina restauranger, som INTE vill att barnen ska gå i svenska skolor, som INTE vill att barnen ska ha svenska lekkamrater, som faktiskt VÄLJER att ställa sig utanför!!! Detta är det största problemet och detta är vad som borde diskuteras oftare, men tyvärr hörs det aldrig talas om detta FRIVILLIGA utanförsskap!!!
Inlägg #14: Postat: 2010-04-29 13:43:00
Leif-Arne
#12 "Innebär svenskhet att den för Sverige utmärkande Jantelagen nu ska göras till verklig lag? " Nu är visserligen Jantelagen en beskrivning av ett fenomen i en dansk småstad, Nyköbing. Bortsett från det håller jag med dig, i det mesta utom just fördelarna med en drogpolitik som Portugals
Inlägg #15: Postat: 2010-04-29 15:49:00
ombudet
#14 Visst är det kanske så men som vedertaget begrepp för den kungliga svenska avundsjukan och den allmänna uppfattningen att man ska inte sticka ut och inte tro att man är nåt, så duger Jantelagen bra.
Vad gäller Portugal så har resultaten av den nya politik som infördes år 2001 slagit de flesta siare med häpnad. Vår nuvarande politik är helt misslyckad, vi har fler dödsfall bland tunga missbrukare än de allra flesta andra länder i världen. Bara under förra året dog mer än 400 personer och det som en direkt konsekvens av den restriktiva svenska politiken som för den kategorin erbjuder absolut ingenting. Mer om hur det slår mot denna grupp kan du läsa här: Länk: bit.ly Vet inte varför du inte ställer upp på den portugisiska modellen men här har du en länk så att du kan läsa mer om effekterna av den. Länk: bit.ly När något har misslyckats så måste man pröva något nytt som verkar bättre och Portugals modell har numera empiriskt bevisat att den är överlägsen vår.
Inlägg #16: Postat: 2010-04-29 16:14:00
Leif-Arne
#15 Är man som republikan undantagen från den ”kungliga” svenska avundsjukan. På de brittiska öarna finns begreppet ”the British disease”. Missunnsamhet som begrepp är, dessvärre universellt.
Inlägg #17: Postat: 2010-04-29 19:02:00
ombudet
#16 Är det ett medvetet försök att styra bort diskussionen från vad artikeln handlar om eller är du bara allmänt road av pseudodebatter?
Inlägg #18: Postat: 2010-04-29 19:31:00
Leif-Arne
#17 Jg är mest trött på tt läs klicher som "kunglig svensk vundsjukn". En debtt skulle bli så mycket bättre utn dem.
Inlägg #19: Postat: 2010-04-29 20:22:00
ombudet
#18 Som vedertaget begrepp för att beskriva något som iaf många svenskar anser vara typiskt svenskt så fyller det sin funktion. Om mitt sätt att skriva inte passar så föreslår jag att du helt enkelt inte läser vad jag skriver. Det tycks påverka ditt blodtryck negativt. Gör istället så att du bortser från vad jag har skrivit och så kan du, istället för att kommentera mig, kommentera Almqvists artikel. För övrigt så kommenterar du heller inte med ett ord de länkar jag gav dig apropos narkotikapolitiken. Även dessa och en diskussion i det ämnet, bedömer jag vara både viktigare och betydligt mer kreativt att ägna sig åt än att hänga upp sig på petitesser. Med detta har jag sedan sagt mitt och har inte för avsikt att vidare kommentera sådant som inte rör artikeln eller andra politiska spörsmål i anslutning till denna.
Laddar...