Sverige har alltid varit ett invandrarland

Den här tråden diskuterar artikeln Sverige har alltid varit ett invandrarland.
Inlägg #1: Postat: 2010-04-28 12:25:00
Leif-Arne
En riktigt bra text. Sverige har alltid varit ett invandrings och utvandringsland, det ligger i den mänskliga naturen att röra på sig. Därtill har Sverige alltid varit ett mångkulturellt land, den som hävdar annat visar enbart upp en historisk okunnighet./// Själv tillhör jag de invandrades skara. Tysken Friedrich Ridderberg blev på 1600 talet min fars anfader. Efternamnet tog han dock efter orten Riddarhyttan där han arbetade som rostvändare.
Min mormors far kom från den katalanska staden Girona, och var sannolikt av mosaisk tro, innan han blev kvar som skeppsbruten i Eyvindvik vid Sognefjordens mynning och blev gift med en pike från orten./// Detta med hederskultur är ett fenomen som egentligen inte är knutet till en speciell religion utan mer en speciell region, sydöstra medelhavet och delar av mellanöstern, oavsett det gäller kristna, muslimer, druser eller andra.
Inlägg #2: Postat: 2010-04-28 12:47:00
Per W
Och södra Italien inklusive Sicilien. Hela Maffia-"kulturen" bygger på familjens och den egna gruppens heder. Den som "avviker" eller förråder försvinner. Hederskulturen rådde väl också i Sverige för 150 år sen då familjen/släkten/klanen var den enda trygghet som fanns.
Inlägg #3: Postat: 2010-04-30 13:52:00
George Abbeholm
Vad är skillnaden "Hedersmord" och "Svartsjukamord"
För tio sedan när jag läste Wärmlandstidningen står om två olika mord och den invandra som dödat sin dotter var hedersmord och den svenske som dötat sitt fru,och dotter kallades svartsjuka. Jag förstår inte heller skillnaden mord och mord.
Därefte kan jag med storsory att Sverige varit så stor rasistiska i sina rättssalar i högre makter än någonsin senaste 24 åren jag har levt i Sverige. Tappat förtroende för rättssystemen, så att jag är handikapp för det avseende.
Inlägg #4: Postat: 2010-04-30 14:03:00
Pelle Jöns
Skillnaden mellan "hedersmord" och "svartsjukemord" är så enkelt som att "hedersmord" oftast subventioneras/applåderas av släkten/omgivningen, vilket inte ett "svartsjukemord" gör.
Inlägg #5: Postat: 2010-04-30 14:06:00
Pelle Jöns
Sant, Leif-Arne, att de s.k hedersmorden är mer regionalt förankrade än religiöst och detta att hedersmord även förekommer i den kristna världen hör vi dock aldrig talas om i någon form av media!!!
Inlägg #6: Postat: 2010-04-30 16:37:00
Göran Langevi
Det är riktigt att man mer kan betstämma "hedersmorden" regionalt än religiöst. Det är också riktigt som Per W skriver i nr 2 att ungefär samma synsätt rådde i Sverige för 100-150 år sen. Även om man inte gick så långt som till mord så känner jag faktiskt till flera fall där flickan blivit utslängd ur hemmet när hon kommit hem och varit med barn. Hon skämde ju ut familjen! Gudskelov har ju i vår kultur en mer tolerant syn utvecklat sig med tiden, och nu gäller det att även våra invandrare tar åt sig av denna. Annars blir det inte bra.
Laddar...