Inte trovärdigt att staten anställer alla arbetslösa

Den här tråden diskuterar artikeln Inte trovärdigt att staten anställer alla arbetslösa.
Inlägg #1: Postat: 2010-04-23 15:16:00
erobwen
Mitt recept för att skaffa fler jobb:

1. Genomför en reform av penningsystemet. Att pengar skapas genom lån är helt vansinnigt och lägger en tung börda på hela samhället. Utan denna börda så kommer

2. Inför medborgarlön baserat på värdet av de gemensamma naturresurserna genom att reformera alla äganderätter. Detta skapar en 100 liberal medborgarlön där ingen tvingas arbeta åt någon annan, samtidigt som det ger en villkorslös social grundtrygghet åt människor i samhället. Den ökade köpkraften hos människor i allmänhet skulle skapa många nya arbetstillfällen.

3. Minska skatten på arbete då naturresursdelningen räcker för att omfördela resurser i samhället och motverka monopol. Skatt på arbete drabbar bara låg och medelklass, och bidrar till att försvåra skapandet av fler arbetstillfällen.

Men inget av de etablerade partierna som företräder min linje, så vad ska jag rösta på? Det får nog bli Aktiv Demokrati i år...

Läs mer om mina idéer på min blogg: Länk: robertwensman.wordpress.com
Inlägg #2: Postat: 2010-04-23 17:55:00
Bellsebob
Både pengar och löneslaveri är på väg ut, politiker har bara lite svårt att förstå sånt här. Planeten vi alla lever på är allas gemensamma arv och vi borde ha lika tillgång till alla naturresurser som finns, men en galen penningpolitik eller politik överhuvudtaget har gjort vår gemensamma planet till en vara som endast de med en massa pengar har tillgång till. Det finns ingenting som kommer att "skapa" några nya jobb, det är flummeri att tro något sånt. Hela det industrialiserade samhället är och har varit på väg utför sedan länge. Vad det handlar om idag är att äga så mycket som möjligt till den stora finalen när det inte finns varken mat eller friskt vatten kvar längre, den som då har mest pengar har vunnit!

Det finns en utmärkt website som har lysande ideer om allas vår framtid: www.thezeitgeistmovement.se Problemet är att det finns individer i vårt samhälle som inte kan förstå sånt här inkl. politiker och absolut INTE vill dela med sig av våra gemensamma tillgångar.

Bortom politik, fattigdom och krig.. Dit kommer vi bara om vi ALLA tar ansvar för ALLAS bästa, naturen och vår miljö.
Inlägg #3: Postat: 2010-04-23 17:59:00
Bellsebob
Länken funkar visst inte, ska vara: wwwdotthezeitgeistmovementdotse..
Inlägg #4: Postat: 2010-04-23 18:41:00
Zapphood
Mycket retorik som inte säger så mycket. Samma gamla skåpmat från moderaterna. Det pratas om att företag ska anställa. Staten kan inte göra det säger du. Har det någon betydelse vem som står som ägare till en verksamhet? Jag kan hålla med om att det kan vara vettigt att sänka löneskatten då företag mekaniseras allt mer. Men man riskerar då att företag anställer människor till ineffektiva arbetsplatser. Detta skulle då motverka ökad effektivisering av företagen. Man måste inser att företag är inte ett mål i sig utan ett medel till ett mål. Ett företags syfte är att skapa varor och tjänster till det privata livet. När företag konsumerar varor och tjänster, ja då är man fel ute. Ett företag ska också belastas precis så mycket det går. Eller så att det är balans. Ett företag ska inte ger något överskott alls. Allt överskott ska utbetalas i form av löner och ev kanske bonus till ägaren. Det är oerhört farligt att underlåta att åderlåta storfinansen på kapital. Det finns redan nu en stark utveckling mot att kapitalister och höginkomsttagare ökar försprånget och dessutom är det en pågående trend. Vill ni skapa fler jobb. Ge då köpkraft till botten av löneligan och även till bidragstagare. Dvs öka skatterna för företag och kapitalister. Men minska för låginkomsttagare. MPs politik med grön skatteväxling är mycket vettig. Men det kommer inte att ha någon betydelse då den stora ekonomiska kraschen kommer 2012.
Laddar...