|
Inlägg #1: Postat: 2010-04-23 17:33:00
|
|
Lasse |
Tycker nog att Beatles var 1900-talets största. Det kommer förmodligen aldrig att göras en bättre singel än Penny Lane/Strawberry fields. En singel med två A-sidor.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-04-23 18:17:00
|
|
Leif-Arne |
Jag håller med om att just den singgeln är Beatles bästa och även rätt nyskapande, Stawberry är ju ett slags ljudcollage och även ett subtilt exempel på Lennons humor.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-04-23 18:56:00
|
|
GunnarL |
Det är omöjligt att sätta betyg på musik, eftersom smaken är som baken. Naturligtvis är de tre Du nämner några av de stora. Men som Lasse påpekade: Beatles kom med både annorlunda musik, annorlunda texter och ny "look" och måste räknas in bland de stora. Vi har Louis Armstrong, Dizzie Gillespie med sitt speciella sound. Vi har Jussi Björling, Caruso, Pavarotti, Vi har Elvis Presley som var en av dem som introducerade en helt ny musik - rock´nroll, m.fl, m.fl, m.fl....Det Du ger uttryck för är Din högst personliga uppfattning - och inget ont i det. För min mormor var Kalle Jularbo den ojämförligt störste och för min mor var det nog Alice Babs. Allt här i världen är relativt och inga absoluta sanningar råder.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-04-23 19:07:00
|
|
Leif-Arne |
#3 Jomenvisst, tycke och smk är högst subjektiv storheter. Från stund till nnn så skiftr även den. Det är inte ens så tt tt jg tycker dess tre är de 3 "bäst", däremot menr jg tt det är dess 3 som gjort störst musiklisk vttryck och vrit mest nyskpnde. tngentfel
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-04-23 19:09:00
|
|
Leif-Arne |
Det är för övrigt inte så mång år sedn Bbs spelde i Klmrslen och det vr fortfrnde ruggigt klös i gummn.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-04-23 19:11:00
|
|
GunnarL |
Ja, det är ju precis som jag skrev en högst subjektiv uppfattning men helt OK att ge uttryck för. Tangentfelet gjorde det hela lite roligt -men ändå fullt läsbart. Är Du säker på att det inte rör sig om handhavandefel? Vi börjar leva i en tid där vi kanske konsekvent skall börja ersätta a med .
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-04-23 19:21:00
|
|
GunnarL |
5/ Alice Babs är född i Kalmar 1924 men uppvuxen i Västervik lärde jag mig just nu. Hon är således 86 år och har förmodligen snart klöst färdigt. Men hon har framträtt ihop med många av de stora. Själv minns jag när hon sjöng till Duke Ellingtons orkester. Hon var onekligen duktig - fast knappast nyskapande. Ja, det skulle vara det där med "Swing it magistern.." i så fall.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-04-24 16:30:00
|
|
Janne B |
h Gud giv mig ork att läsa allt detta. Du har gett mig mkt genom åren Leif-arne!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-04-24 19:01:00
|
|
ingloz |
#8/ Fint att du försöker, Janne B!! - jag hoppas du snart får nya krafter - det är så tomt när inte du syns på Sourze.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-04-24 19:30:00
|
|
Leif-Arne |
#8 Tck för din vänlig kommentr Jnne. Hopps och tillönskr dig en god häls och ork. tngentfel
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-04-25 04:15:00
|
|
Pia I |
Tack för en utomordentligt intressant artikel och jag förstår vad DU menar med nyskapande. "Crossfiren" med Frank Zappa skulle jag aldrig sett om inte du presenterat den och "Våroffer" var väldigt före sin tid. Påminde mig om incaindianernas rituella danser som jag sett i Peru.
Väldigt ambitiös och välgjord artikel.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-04-25 08:51:00
|
|
Yxskaft |
Som vanligt glömms Jokkmokksjocke bort. :
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-04-25 08:57:00
|
|
Yxskaft |
Glöms.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-04-25 14:35:00
|
|
Leif-Arne |
#11 Tck för din vänlig kommentr, visst ger Våroffer en slgs intryck v en uråldrig rit. Själv kopplr jg musiken direkt till filmen "Hjen", stråkrn som liksom rytmisk ml på ett rät hotfullt sätt. Jg så Hjen innn jg börjde lyssn på Strvinsky.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2010-04-25 14:37:00
|
|
Leif-Arne |
#12 Så snt, visst är Jokkmokks Jocke k Bengt Johnsson / Djupbäck värd den egen text. "For whom the bell tolls"
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2010-04-25 15:51:00
|
|
Unto S |
Satt på terrassen och solade, drack kaffe och hade Stravinsky i hörlurarna. Stravinsky framställs ofta som en ganska argsint liten man. Men musikstycket ”Cirkuspolka för en ung elefant” vittnar om hans sinne för humor. 1942 skrev han stycket till en av elefanterna i Barnum och Bailey´s berömda cirkus.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2010-04-25 16:38:00
|
|
Leif-Arne |
#16 Det stycket hr jg ldrig hört, nu skll jg let.
Hr lettt, och se: Länk: youtube.com Nätet är rätt fntstiskt.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2010-04-25 17:02:00
|
|
Unto S |
Vid en mottagning i Vita Huset 1987 till Ray Charles ära frågade Miles Davis bordsgranne, en societetsdam från Washington DC vad han hade åstadkommit för att bli inbjuden. "Well," svarade Davis, "Ive changed music four or five times. What have you done of any importance other than be white?"
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2010-04-25 17:04:00
|
|
Unto S |
Som sagt - Zappa var äldsta barnet till den sicilianska invandraren Francis Zappa och dennes fru Rose Marie Rosie, som kom från en neapolitansk invandrarfamilj. Politiskt sett var Frank Zappa enligt egen utsago ”praktisk konservativ”, en uttalad anhängare av kapitalism och oberoende företagsamhet. Många i Zappas närhet antog att han använde droger.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2010-04-25 19:18:00
|
|
Leif-Arne |
Politiskt sett var Frank Zappa enligt egen utsago ”praktisk konservativ”, jo och smtidigt en notorisk stiriker, som oft blev kritiserd från konservtivt håll. Vd gäller droger, utom koffein och nikotin i mycket stor mängder, är jg tvivlnde till nnt bruk. Hn hr själv skt tt hn provt rök mriun fem gånger öht. Däremot vr hn rbetsnrkomn, jobbde i princip dygnet runt.
|
| |