sourze.se

Stravinsky, Davis och Zappa 1900-talets största

1900-talets mest betydelsefulla musiker var Igor Stravinsky, Miles Davis och Frank Zappa. Det är dessa som lett den musikaliska utvecklingen framåt.

Inte för de sålde mest skivor eller var mest kända, men det är dessa som inom sina olika genrer mest av alla lett den musikaliska utvecklingen framåt, de har brutit tabun, gjort skandal men lämnat inspiration till andra. De hade en hel del gemensamt; de var alla ypperliga musiker, de experimenterade med rytmer, harmonier och var gränsöverskridande mot andra genrer.


Igor Stravinsky

"Vem skrev den djäkla Rite of Spring
Ett Våroffer som är ett ting
Som ger vårt öra svåra sting
Med krasch och kling, klang och bing"


Stravinsky föddes i Oranienbaum i Ryssland 1882, studerade först juridik men hoppade av för att studera musik för Rimskij Korsakov. Stravinsky blev känd 1910 för en balett, "Eldfågeln", när han tre år senare presenterade sin balett "Våroffer" blev han en världskändis. Våroffer är en balett som beskriver en hednisk rit där en ung flicka dansar sig till döds som ett offer för att blidka vårens gudar.

I balettens inledning uppträder ynglingar tillsammans med en uråldrig kvinna, som känner till naturens hemligheter och som undervisar dem. Sedan kommer flickor från floden som bildar en ring och förenar sig med ynglingarnas. Grupperna delar sig och börjar stridslekar, som övergår till kamp. Därefter hörs en procession. Stammens äldste präst kommer och alla blir rädda. De kryper ihop och rör sig sedan i spiraler, det är jordens dans. Sedan skildras den hedniska natten. Dess hemlighetsfulla sång till den skugglika dans då flickorna utpekar den plats, där den utvalda flickan stängs inne för att aldrig mer bli fri. Den utvalda skall återskänka våren dess krafter. Förfädernas andar åkallas och kretsar omkring den begynnande dansen. När den utvalda flickan är utmattad och nära att sjunka ned, grips hon av förfäderna. De för henne med sig upp mot himlen. Kretsgången av krafter, som återföds för att förgå och upplösa sig i naturen är fullbordad. "All musik är inte annat än sekvenser av spänning och avspänning och kompositörens främsta uppgift blir att söka upp de motiv inom ett ämne som är lämpade att på ett konstnärligt sätt göra rättvisa åt dessa motsatta principer", skriver Stravinsky i Musikalisk Poetik. "Ett musikaliskt komplex, det må vara hur kärvt som helst, är berättigat den mån det visar sig vara äkta."


OBS! Texten fortsätter under klippet -->



Våroffer gjorde skandal vid premiären i Paris, det är ett balettstycke med dissonanser, det var nya rytmer, melodier och harmonier. Saint-Saëns reste sig och gick, Ravel utropade: "Genialt!"

Stravinsky bytte spår flera gånger under sin karriär, som elev till Rimsky Korsakov skrev han traditionell nationalromantisk musik, och så hade han perioden med de berömda baletterna "Våroffer", "Eldfågeln" och "Petrusjka" som präglas av komplicerade rytmer, dissonanser och polytonalitet.

Stravinsky flyttade till Amerika 1939 och kom att mer inrikta sig mot klassicismen. Han influerades av den nya musik han kom i kontakt med och hade bland annat inslag av jazz, tango och psalmmusik i en del av sina senare konpositioner som i "Historien om en soldat", ett stycke som bygger på en gammal folksaga om en soldat som kommer hem efter kriget och möter djävulen.

Vid sidan av Våroffer är Stravinskys mest kända verk operan "Rucklarens väg". Operan hade premiär 1951 och beskriver Tom Rakewells nedgång och fall. Han överger sin Anne Trulove för Londons njutningar tillsammans med Nick Shadow, som visar sig vara Djävulen. Efter flera missöden, orsakade av den djävulske Shadow, hamnar Tom på mentalsjukhus. Sensmoralen är "Åt sysslolösa hjärtan och händer och sinnen hittar Djävulen jobb att göra".


Miles Davis

Miles Davis föddes 1926 i Illinois. Som trettonåring fick han en trumpet av sin far. Hans far ogillade när Miles spelade vibrato på sin trumpet och slog honom därför på knogarna när han gjorde så. Det klara, spröda, vibratolösa spelet kom att bli Miles signum.

Han började som 19-åring att spela med Charlie Parker, 1948 bildade Davis tillsammans med Gil Evans en kvintett vars inspelningar kom att bli stilbildande inom efterföljande cool jazz. Efter en tid med svårt drogmissbruk fick Davis et nytt genombrott 1954 med "Bags grove walking". Han bildade tillsammans med John Coltrane en kvintett som förutom dessa två bestod av Red Garland, Paul Chambers och Philly Joe James. 1955 släpps "Round about Midnight" som är en höjdpunkt inom be bop.

1958 utvidgas kvintetten till en sextett och Miles börjar orientera sig mot ett friare, modalt spelsätt. 1959 släpps skivan "Kind of Blue" som av många räknas som den bästa jazzskivan någonsin.


OBS! Texten fortsätter under klippet -->



På inspelningen ingår Bill Evans på piano i stället för Red Garland, Evans mer impressionistiska sätt att bygga harmonier påverkar Miles i en mer melodiös riktning än tidigare. Hela albumet är uppbyggt på en sorts modala skisser komponerade av Miles, ned tecknade av Evans som de andra fick improvisera kring vid inspelningstillfället.

1964 bytte Miles åter musikalisk inriktning då han började spela med Wayne Shorter, Herbie Hancock med flera inom det som skulle komma att kallas fusionsjazz, där influenserna från rockmusik är tydliga. Senare kom Miles till och med att intressera sig för pop, han spelade in bland annat en version av Cyndi Laupers "Time after time" som en del betraktar som genial, andra som kitsch i kubik. Själv lutar jag åt det första.


Frank Zappa

"Look here brother, Who you jivin´ with that Cosmik Debris"


Zappa föddes 1940 i Baltimore som äldsta barn till den sicilianska invandraren Francis Zappa och hans fru Rose Marie.

Zappa började som slagverkare, något som kom att karaktärisera hans musik trots att han senare främst blev känd som gitarrist och kompositör. De rytmiska inslagen är helt basala i hans musik. 1958 fick han dirigera stråkkvartetten "A Pound For A Brown On The Bus" som han skrivit själv vid en skolkonsert. 1958 bytte Zappa instrument till gitarr och började spela med Capitain Beefheart Donald Vliet, fram till 1960 studerade Zappa även harmoni och komposition.

Från 1962 arbetade Zappa som studiomusiker och vid sidan av detta spelade han in olika filmprojekt. 1966 spelade Zappa in albumet "Freak out" med sin grupp "the Mothers of invention". Skivan blev banbrytande både musikaliskt och textmässigt, den sägs ha givit Beatles inspiration till skivan "Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band". Albumet var också det andra dubbelstudioalbumet någonsin efter Bob Dylans "Blond on Blonde" som släpptes två månader tidigare.

I december 1971 bröt en brand ut vid en konsert med Mothers of Invention i Montreux då bandets hela musikanläggning förstördes, Deep Purples låt "Smoke on the Water" handlar om denna händelse. Några dagar senare knuffades Zappa under en konsert av en besökare ned i orkesterdiket och blev då svårt skadad och kom att tillbringa nio månader i rullstol. Även hans röst sjönk en ters djupare och Zappa tvingades avbryta konsertturnén och upplösa bandet.

Zappas kompositioner är unika. Många av hans kompositioner består av musikaliska kollage, de har en rytmisk mångfald och många ironiska och satiriska inslag i musik och text. Zappa satte de olika elementen i ett sammanhang typiskt för honom. Han skrev musik och arrangerade inte enbart för rock utan även för jazzorienterade storband och för orkestrar av olika sammansättning, från kammarorkester till symfoniorkester.

Typisk för Zappa är den rytmiska mångfald som återfinns i enskilda kompositioner. Han använde olika taktarter, som ofta växlar även inom ett stycke, förutom 4/4-takten använde han även ofta takter som 3/4-, 6/8- och 12/8-takt.


OBS! Texten fortsätter under klippet -->



Som gitarrist var Zappa extremt skicklig, han spelade skjortan av sina samtida så kallade "gitarrhjältar": "Om jag slår an en ton med höger hand, spelar jag fem med vänster hand. Jag slår inte an alla toner som jag spelar. Jag gör även saker, där jag använder plektrumet på greppbrädan, trycker ned och slår an den på samma gång. Det låter då lite som ett bulgariskt säckpipe-sound."

Trots att Zappa betraktas som en slags hippie av många tog han själv avstånd från hippierörelsen. Han såg sig som konstnär och betraktare och skrev en del stark satiriska texter om det han betraktade som "flum". Vidare var han starkt emot bruk av alla sorts droger och av alkohol, var en uttalad förkämpe för yttrandefrihet och konstens frihet, där han deltog i debatter där hans knivskarpa intellekt och vassa tunga fick meningsmotståndare att helt tappa koncepterna.


OBS! Texten fortsätter under klippet -->



Zappa var personlig vän med Tjeckiens president Vaclav Havel. Zappa och Lou Reed var censurerade av den tidigare kommunistiska regimen i Tjeckoslovakien och därför smugglades deras skivor in och blev väldigt populära bland den dåvarande regimens kritiker, däribland Havel. 1990 bjöds Zappa in till Tjeckoslovakien av Havel som då blivit president och blev då förvånad över det oerhört stora intresset för honom och hans musik. Zappa imponerades även över ett land som valt en poet till president och kom att testamentera sina musikaliska samlingar till Havel.


Om författaren

Författare:
Leif-Arne Undvall

Om artikeln

Publicerad: 23 apr 2010 10:41

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: