Röda Korset borde sparka Bengt Westerberg

Den här tråden diskuterar artikeln Röda Korset borde sparka Bengt Westerberg.
Inlägg #1: Postat: 2010-04-20 20:41:00
GunnarL
Jag upprörs av von Donners förskingring och bedrägeri. Där handlar det om ren kriminalitet! Att Bengt Westerberg har 825.000 kr i årsarvode för ordförandeposten i Röda Korset är väl egentligen inte speciellt anmärkningsvärt - det handlar ju om en stor organisation. Jämför med styrelseordförande i andra större organisationer och du skall finna att 825.000 kr är en relativt blygsam ersättning. Däremot anser jag att Bengt Westerberg är en stor skit! Bottenmärket kom när han reste sig ur soffan efter valet 1990 när Ny Demokrati fått 7 av rösterna i riksdagsvalet och var näst intill lika stora som folkpartiet. Där visade han vilken typ av demokrat han är! En människa som talar sig varm för demokrati så länge folk röstar som han vill. När så inte är fallet så reser man sig och går - det är mitt bestående minne av Westerberg som politiker.
Inlägg #2: Postat: 2010-04-20 20:52:00
GunnarL
Lite av samma problematik ser vi inför stundande riksdagsval när det gäller vilka partier som skall få besöka våra gymnasieskolor. Många rektorer vill inte släppa in SD för att de enligt rektorerna inte har demokratiska värderingar. "Skolans värdegrund är demokrati" heter det. Men man glömmer att i de demokratiska värderingarna ligger att var och en skall få ha vilken åsikt han vill och också fritt få yttra sig. Den "demokratiska moralen" är precis densamma som Westerberg uppvisade: "Jag försvarar demokratin så länge som alla tycker ungefär som jag själv". Och sanningen är att när man resonerar så, har man inte förstått ett skit! För det handlar om "ATT JAG AVSKYR DINA ÅSIKTER MEN JAG ÄR BEREDD ATT DÖ FÖR DIN RÄTT ATT UTTALA DEM". Det är kärnan i demokratin! Tycker GunnarL som inte är anhängare av SD men däremot av demokrati.
Inlägg #3: Postat: 2010-04-20 22:45:00
Lars Nilsson
Börjar bli lite tjatigt att jag så ofta och helhjärtat håller helt med GunnarL.
Inlägg #4: Postat: 2010-04-20 23:12:00
Peter Schjerva
Jag gör ingen jämförelse med andra organisationer. Bengt Westerberg har för det första en miljon kronor i arvoden för andra sysselsättningar om året och för det andra är Röda Korset en hjälporganisation. Du har din rätt att tycka det är en rimlig ersättning men jag delar absolut inte den uppfattningen och jag tror en väldigt stor andel av den svenska befolkningen håller med mig i detta!
Laddar...