|
Inlägg #1: Postat: 2010-04-16 03:00:00
|
|
cmologgad |
Så du var tvungen att skriva denna artikel bara för att Assarmo skrev "antalet" när hon borde skrivit "andelen". För det är ju det forskningen t.ex. Jenkins tyder på: att andelen övergrepp begågna av katolska präster inte är högre än för män i allmänhet, och möjligen betydligt lägre. Att det är så har du ju själv haft gott om tid att bekräfta genom egna efterforskningar. Men journalistikens första regel är ju som bekant: "never ruin a good story by checking the facts". Återigen skiner det tyvärr igenom att det är angreppet på katolska kyrkan som är det viktiga för dig, och inte att belysa problemet med övergrepp mot minderåriga var de än sker. Varför skulle du annars skriva att det är Katolska kyrkan som ges utrymme när det är en privatperson det handlar om?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-04-16 03:09:00
|
|
cmologgad |
Den kanadensiska religiöst obundna websiten "Religious tolerance" har samlat mycket information om olika frågor relaterade till religion, inte minst denna.
Länk: religioustolerance.org
Akta dig för att läsa där så att du inte förstör en "bra story" med fakta.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-04-16 06:36:00
|
|
Per W |
Idén med tidningarnas debattsidor är väl också att man ska ges ett "okritiskt" utrymme för sina debattinlägg. Genmälen brukar ges utrymme för senare.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-04-16 06:41:00
|
|
Per W |
C-o, jag är inte ett dugg religiös och allra minst katolik, men den här "anti-katolska kyrkan"-kampanjen börjar bli lie löjlig.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-04-16 10:11:00
|
|
Carl Olof |
#4 Per W, jag har omprövat mitt ställningstagande i den här frågan många gånger, de senaste veckorna, men hittills inte funnit anledning att ändra mig, snarare tvärt om. Om jag förefaller löjlig som fortsätter att argumentera för min ståndpunkt, är jag beredd att bjuda på det. För min del hade jag kanske släppt ämnet om det inte hade varit för att katolska kyrkan i Sverige och nu en katolik på bästa nyhetsplats i SvD, inte nöjer sig med att beklaga, ångra och åtgärda, utan envist skyller ifrån sig genom att hävda att, typ, "ingen har kollat ordentligt, men gjorde de det skulle de finna att det finns lika stor andel aktiva pedofiler bland folk utanför kyrkan som bland katolska präster". Eftersom jag inte ser någon som reagerar ordentligt på det, tar jag på mig den rollen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-04-16 13:55:00
|
|
ingloz |
En människa som inte viker sej för grupptrycket är värd all respekt - alla har rätt till sin egen åsikt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-04-16 13:58:00
|
|
Martin Ekdahl |
Jag kan inte säga åt andra vad de ska göra, tycka eller känna. Det är upp till dem. Men om jag nu skulle gå och bli religiös så ligger väl den katolska kyrkan bland de sista alternativ jag skulle välja. Jag kan ärligt talat inte se att dessa gubbar skulle vara närmre "Gud" än vad jag är.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-04-16 15:04:00
|
|
ingloz |
#7/ Martin Ekdal, nej inför Gud har vi alla samma värde, så jag fattar inte heller varför "dessa gubbar" ska gå fria från skuld för att dom råkar tillhöra en koloss till kyrka.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-04-16 23:14:00
|
|
GunnarL |
Det finns ju flera exempel på att pedofili förekommit på dagis och inte minst inom idrottsrörelsen. Det som förbryllar mig något är att inte den rättrådige Carl-Olof Schlyter gett sig fan på att avskaffa dagisen och upplösa idrottsrörelsen. Fast det är väl inte lika oppurtunt? Den journalistiska "hedern" skratt har väl sina gränser.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-04-17 23:20:00
|
|
GunnarL |
För övrigt noterar jag att Sourze´s hemsida inte fungerar när det gäller de senaste kommentarerna. Gårdagens kommentarer står fast förankrade. Visserligen var de bra men sidan funkar inte riktigt som den skall. Ett fall för chefredaktören?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-04-18 15:06:00
|
|
Martin Ekdahl |
#8 Ingloz: Kanske tror de att kräklan gör dem heligare än alla andra och därmed närmre Gud? Låt mig citera Predikaren: "Fåfänga, fåfänga, allt är fåfänga".
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-04-18 15:38:00
|
|
ingloz |
#11/ Martin Ekdahl, visst är det mycket pompa och ståt i K K - gissar att du, liksom jag, tycker att det kan bli för mycket grannlåt - Men det finns många som anser att Guds Hus skall vara det vackraste. Att finna något som kan tillfredsställa samtliga smakriktningar är givetvis omöjligt, därför finns det ju också så många olika kyrkor och samfund - eller som blivit allt vanligare: Skapa sin egen religion enligt den narcissistiska modellen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-04-19 11:45:00
|
|
Per W |
Ursäkta C-O, men SvD:s DEBATTSIDA är inte "bästa nyhetsplats".
|
| |