Alliansens Sverige sämst i Europa på arbetsrätt

Den här tråden diskuterar artikeln Alliansens Sverige sämst i Europa på arbetsrätt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-04-08 13:17:00
Lars Nilsson
Av en Demoskopundersökning förra året framgår att 4 av 10 småföretag skulle vara benägna att anställa fler om ytterligare personer kunde undantas från turordningen. Men det är klart att S vet det här bättre än företagarna själva. Fattas bara. Mona Sahlin har ju dessutom själv varit företagare. Fast inte så länge och inte så framgångriktkonkurs. Men ändå.
Inlägg #2: Postat: 2010-04-08 14:16:00
Per W
Som lika viktigt eller viktigare för att anställa ansågs följande
faktorer vara: Ökad efterfrågan 50, Sänkt arbetsgivaravgift 43 och Tillgång till kompetent arbetskraft 40.
Inlägg #3: Postat: 2010-04-08 14:16:00
George Debaly
inlägg #1 Men va bra! Då kan Mona och Maud ta varandra i hand vad politiker och konkurser beträffar. Länk: fokus.se Ja, jag vet att det är en gammal artikel, men det är inte så konstigt eftersom det inte finns så många neutrala media kvar, nu när borgarna med få undantag äger all press i Sverige.
Inlägg #4: Postat: 2010-04-08 14:47:00
Lars Nilsson
#3. Kul artikel. Men till skillnad från Mona Sahlins företag så ägde väl inte MO Hushållningssällskapet? Här kan Du läsa mer om Sahlins ekonomiska bravader. Och jag har skrivet den alldeles själv. Fast det har hänt mer efter det att jag skrev artikeln.Länk: sourze.se
Inlägg #5: Postat: 2010-04-08 15:07:00
Lars Nilsson
#2. Självklart står eller faller, vare sig vår levnadsstandard eller företagsamheten på någon enstaka åtgärd eller lag. Intressant jämförelse ur polariseringssynpunkt, var debatten för några år sedan om den då hejdlöst ökade sjukfrånvaron. Då hävdades det från vänster att det var en till följd av usel arbetsmiljö och ett upptrissat arbetstempo minns utbrändhetsdebatten. Var tog den vägen? medan det från höger hävdades att folk blivit slöare och missbruket ökat. Senare forskning tyder på att ingendera påstående var rätt.
Inlägg #6: Postat: 2010-04-08 15:54:00
Thomas L. Aabo
George, för tio år sedan röstade ca 90 av jounalisterna på s, v och mp - så det där finns övervikt för att vi får röda politrukknyheter även i borgeliga bara på ledarsidan! tidningar
Inlägg #7: Postat: 2010-04-08 19:34:00
George Debaly
inlägg #6 Det där är ju en gammal skröna som du naturligtvis inte kan länka till på något sätt. Och om det skulle vara sant, var hittar man då uppgifter på vilken politisk åsikt dessa och övriga journalister har idag?
Inlägg #8: Postat: 2010-04-08 20:53:00
Lars Nilsson
#7. Ja, nu varierar naturligtvis även journalisternas partisympatier. Här är Asp:s undersökning det är han som brukar göra dessa där han bla visar trenden 1954-1999. År 1999 var siffran 68 procent för V,S och MP. Sedan har jag för mig att han gjort en även senare med inte lika stor övervikt för de rödgröna. Sedan finns det även undersökningar om partisympatier bland eleverna på Journalisthögskolorna. Dessa brukar ha en markant övervikt för de rödgröna oavsett tidpunkt. Länk: smedjan.com
Inlägg #9: Postat: 2010-04-08 21:01:00
Lars Nilsson
Forts#8. Jo, jag kom ihåg rätt. Här är Asps undersökning från 2006. Länk: docs.google.com
Inlägg #10: Postat: 2010-04-08 21:13:00
George Debaly
För det första är inte 68 samma sak som 90 och för det andra varken var eller är MP ett "vänsterparti", m a o var den korrekta siffran år 1999 58 med vänstersympatier bara för att en liberal tankesmedja påstår det. Ovanpå det kan man tillägga att det inte spelar så stor roll vilken politisk uppfattning en enskild journalist har då det är tidningens politiska färg som till stor del avgör vilka politiska artiklar som publiceras.
Inlägg #11: Postat: 2010-04-08 21:15:00
George Debaly
Rättelse: Det hoppade i texten För det första är inte 68 samma sak som 90 och för det andra varken var eller är MP ett "vänsterparti" bara för att en liberal tankesmedja påstår det. M a o var den korrekta siffran år 1999 58 med vänstersympatier. Ovanpå det kan man tillägga att det inte spelar så stor roll vilken politisk uppfattning en enskild journalist har då det är tidningens politiska färg som till stor del avgör vilka politiska artiklar som publiceras.
Inlägg #12: Postat: 2010-04-08 21:21:00
Leif-Arne
Så länge inte åsiktsregistrering är officiellt tillåten så är den typen av undersökningar endast snäppet bättre än ren spekulation. Själv har jag alltid förklarat mig vara anhängare av Kalle-anka partiet då något pucko ringt och velat veta mina politiska preferenser i någotslags undersökning. Vilket är ungefär samma svar som; -"Det har du inte med att göra". Misstänker att i synnerhet de som, eller som kommer att, arbeta med media hyser en hälsosam allergi mot all slags åsiktsregistrering/ undersökning öht.
Inlägg #13: Postat: 2010-04-08 21:24:00
George Debaly
inlägg #12 Jag har samma tanke, Leif-Arne, ordet "åsiktsregistrering" genomsyrar alltihopa.
Inlägg #14: Postat: 2010-04-08 21:39:00
Lars Nilsson
#11. Vet inte om det är mig Du argumenterar mot? Oavsett var den publicerats så är det samma undersökning. Eller har Du någon annan åsikt? Det är inte jag som sagt 80 procent!
Inlägg #15: Postat: 2010-04-08 21:39:00
Lars Nilsson
Eller 90 var det visst.
Inlägg #16: Postat: 2010-04-08 22:00:00
Lars Nilsson
Sedan är naturligtvis så att ledarna är politiskt färgade men det betyder också mycket hur man på redaktionen väljer nyheter. Cecilia Uddén TV och Radio förvisso berättade att när hon var korrespondent i USA avkrävde redaktionsledningen henne alltid eländesreportage därifrån och som hon förgäves kämpade emot. Och hon är inte precis känd för att vara högervriden precis. Thorbjörn Larsson som hade en framgångsrik och lång karriär på Aftonbladet bla chefredaktör 1987 - 1997 berättar i sin bok om hur nyhetsjournalistiken under en lång period på tidningen var gravt politiserad. Han fick stopp på detta förfall och därefter växte tidningen i upplaga. Så nog har det funnits, och säkert finns, en politiserad nyhetsvärdering. Sedan kan man alltid diskutera åt vilket håll och hur mycket.
Inlägg #17: Postat: 2010-04-08 22:09:00
George Debaly
#16 Den första delen var till Thomas L. Aabo, det var ju som bekant han som gav oss/mig siffran 90. Den andra delen var en kommentar till dina länkar för att klarlägga att siffran inte ens var 68 utan snarare 58.
Inlägg #18: Postat: 2010-04-08 22:17:00
Lars Nilsson
#17. Inte för att jag förstår vad Du vill klarlägga. Jag skrev "År 1999 var siffran 68 procent för V,S och MP". Men OK då.
Inlägg #19: Postat: 2010-04-08 22:47:00
Lars Nilsson
Här en interiör från Journalisthögskolan i Stockholm. Särskilt högervridet verkar det då inte vara. Länk: svd.se
Inlägg #20: Postat: 2010-04-08 22:58:00
Leif-Arne
Big deal, ingen förvånas väl över om Handels har en något annan profil. Det förutsätter isf. att envar student är ett viljelöst rö som helt och fullt låter sig präglas av sin omgivning. Det tror jag inte ett kvidevitten på.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...