Lägg ner Sveriges Radio

Inlägg #1: Postat: 2010-04-06 11:51:00
Jan Brunnegård
Jag blir ilsk 2-3 ggr om dagen då då SR sätter igång ursäktsmaskinen när ett program inte kommer igång som det ska. SR har tränat sedan 1925 och ändå så har de ideliga problem med att få i gång rätt program i rätt tid. Jag ujpptäcker ibland att de kört igång fel program men det tar sin tid innan de upptäcker det själva. Så sätter inspelade ursäkter igång. För en liten stund sedan hörde jag samtidigt tre ursäktande röster./ Oftast så sätter ju programmen igång på exakt rätt sekund - beundransvärt. Men det blir parodi då de inte kan hitta rätt program för än ca 5 minuter försenat. Har allt blivit för tekniskt avancerat? Sven Jerring hade kanske rätt nivå på sin utrustning. Två knappar? Ja teknikgrabbar. Antingen ska ni lägga ner eller sköta jobbet snyggt. Efter som jag är socialt beroende av P1 så föreslår jag att Ni fortsätter...på vissa villkor.
Inlägg #2: Postat: 2010-04-06 13:12:00
Janne B
jag har fått in ett mail om detta - jag ska fråga om jag får publicera det....
Inlägg #3: Postat: 2010-04-06 13:40:00
Janne B
JAG HAR FÅTT MAIL OM DETTA/

Problemet är att det inte finns några tekniker längre! Nästan inte i alla fall.
Nästan allt är självkör. Programledaren styr via datorer inslag som ska med och PK finns nog inte heller ens på radion. PK ProgramKontroll.
Du kan ju kolla hur många radiokanaler SR har nu och hur många anställda som försvunnit de senaste 5 åren.

PÅ SVT har man slimmat av all kraft också. Bara sedan jag slutade har arbetsstyrkan i Göteborg halverats. Alla icke-journalister måste behärska minst 3 olika yrken!
Man tar in freelance som i många fall måste ha hjälp av den fast anställda personalen.
Västnytt körs t.ex. av en person i kontrollrummet!
När jag började i Göteborg var vi: bildproducent, scripta, bildmixer/bildingenjör, ljudtekniker, grafiker 5 personer i kontrollrummet, 1 tekniker som körde filmskanner och 1 som körde videobandmaskin..

Matts
Laddar...