| Inlägg #1: Postat: 2010-04-09 17:30:00 | |
|
ingloz |
Peter Schjerva! Splittring leder bara till resultat för dem som vill oss illa! Den bromsar alla försök till utveckling i samförstånd. Låt oss hoppas att kvinnan inte fick dö förgäves. Det ser ju faktiskt ut som det kan vara början till ökat samarbete mot det meningslösa våldet ... Landskrona ligger mej så varmt om hjärtat. Det var där min kärlek till Skåne föddes ...
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-04-09 17:38:00 | |
|
Peter Schjerva |
Ja, man kan ju alltid hoppas att åtminstone en tragedi får till följd att människor vaknar upp och reagerar.
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-04-09 21:00:00 | |
|
Bitel E A B |
I reportage från sydafrika, såg jag nyss något mycket skrämmande, det var begravningsgäster med nazimsymboler på sej. Så därför hoppas jag nu, att alla Lanskronabor med nordisk utseende, besinnar sej.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-04-10 02:01:00 | |
|
Bizon |
Aggressioner och våld mellan människor har oftast socioekonomiska och/eller psykosociala orsaker - sådana orsaker byggs in i befolkningar runt om på jorden mer eller mindre omedvetet från makthavarnas sida. Det har visat sej att diktaturer genom repressiv maktutövning kan hålla samman folkgrupper av annars i det närmaste oförenliga slag med ett minimum av manspillan, men också ett minimum av frihet. En gemensam fiende förenar oförenliga folkgrupper. De socioekonomiska situationer som innebär en ytligt eller propagandamässigt sett tärande respektive närande delning av befolkningen riskerar alltid återkommande våldsdåd - enskilda som i Landskronafallet eller organiserat som i Tyskland, Jugoslavien och Rwanda m.fl. Att komma till rätta med denna typ av mänskliga frustrationsyttringar fodrar en omorganisation av samhällets och jordens grundekonomiska förutsättningar - framför allt måste "vi- och dom-tänkandet" ersättas av ett solidariskt vitänkande som förutom medvetenhet och kunskap bygger på insikten att ingen vinner om någon förlorar - men genom samarbete vinner alla... ------- Nu är det ju fullt möjligt att konstruera situationer där någon hänsynslös galning kommer att förlora om alla andra samarbetar för att omöjliggöra galningens makt och på det vinner de flesta vilket i mänskliga sammanhang får anses gott nog...
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-04-10 14:45:00 | |
|
ingloz |
Peter Schjerv - jag läste nyss i dagens SkD: "Inget uppsving för SD efter dådet i Landskrona" i rubrik med stor fet stil, och "Sverigedemokraterna har inte fått något uppsving efter dödsmisshandeln i staden, enligt en undersökning som Sifo gjort på uppdrag av Aftonbladet. Jämfört med kommunvalet 2006 har partiet backat med 2,4 procentenheter ..." Det är läsning som ger hopp! - men tyvärr fortsätter upplysningen med att på riksdagsnivå har dock SD i Landskrona ökat med 5.5 procentenheter jämfört med 2006 ... jag vet inte riktigt hur jag ska tolka de här uppgifterna.
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-04-10 15:03:00 | |
|
ingloz |
#3/ Ja, Bitel E A B, det läste jag också om i dagens SkD - Det var den högerextreme AWB-ledaren Eugéne Terre Blanche som begravdes. Han hade mördats av två anställda. 5 000 uppretade och sörjande farmare samlades utanför kyrkan. Enligt AWB-anhängare har morden mot vita jordbrukare eskalerat de senaste åren och nu vill de slå tillbaka. Det handlar alltså om splittring mellan vita och svarta i Sydafrika, enl SkD ...
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-04-10 15:18:00 | |
|
Peter Schjerva |
Ingloz: Jag tror SKD har blandat iho äpplen och päron. De menar nog att SD lokalt i Landskrona tappat men på riksplanet ökat.Måste vara enda sättet att tolka uppgifterna.
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-04-10 15:32:00 | |
|
ingloz |
Peter Schjerva - Javisst det är ju så de skriver, och det har jag förstått - Det måste man tolka som att Landskrona-borna är vänligare inställda mot invandrare än resten av landets befolkning, och detta trots det hemska som hände i deras stad. Det tycker jag är ett fint drag hos dem.
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-04-11 11:21:00 | |
|
Bizon |
Hela debatten kring detta dåd präglas av en kissnödig vilja att huka inför de samhälleliga orättvisor och maktförhållanden som driver och drivit mänsklig frustration i alla tider till sorgliga oegentligheter. Andra mord där det går att tolka in uppenbart sk. rasistiska orsaker röner omedelbart två typer av reaktioner 1/ att se problematiken som ett samhällsproblem som beror på det "ras" folkgruppssegregerade samhället och dess praktiserade politik, 2/ ett överslätande förhållningssätt i media som först genomskinligt undviker att peka på den faktiska omständigheten att det föreligger eller kan föreligga "ras/etniska" orsaker till det inträffade, men sedan skyndar sej att fylla i bilden och pekar på att det mördas och misshandlas av bara attan inom alla folkgrupper liksom det gör mellan dem - dock att det underförstått i det aktuella fallet inte föreligger några kopplingar till etnisk problematik - jämför gärna retoriken i sydamerika efter mordet på en tidigare apartheidledaren. Att det är förståeligt är det inte tu tal om då rasmotsättningar är förödande i vilket samhälle som helst. Det sprider sej dock en dålig smak av denna rundgång kring de verkliga problemen - varför uppstår dessa folkliga motsättningar? Hur ser de etniska motsättningar ut som just nu och vid aktuella fall av denna typ av händelser kan ses som delorsaker till det inträffade? Vanligen bottnar de flesta motsättningar i att vissa grupper i samhället har sämre ekonomiska förutsättningar än andra. I sverige bottnar en hel del av problematiken i en ickefungerande integrationspolitik - något som många verkar vara medvetna om - i det fallet skulle det vara intressant med två svar - hur skulle politiken sett ut om inte några problem skulle ha uppstått? Och hur ska politiken utformas för att rätta till de problem som är? Sedan kan man ju också fråga sej hur den lyckade integreringen som trots allt genom tiderna är i majoritet skulle kunna delta i lösandet av de pågående konflikterna?
|
| Inlägg #10: Postat: 2010-04-11 19:09:00 | |
|
Lars Nilsson |
Enfalden består i att man försöker göra tragedin till något annat än vad är. Det här kunde ha hänt i Djursholm eller i Kiruna. Förövare och offer kunde ha varit svenskar. När högerextremister hänger på börjar genast vänstern och yra om alla sociala problem Landskrona har. Det har inte dugg med detta att göra utan - som vanligt när vänstern skall försöka förklara - skickar man bara in mera olja i brasan som SD och andra tacksamt tar emot. Ständigt gör man samma misstag. Exemplen är otaliga. Håll käften och behandla det inträffande som vilket tragiskt brott som helst.
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-04-11 23:29:00 | |
|
Peter Schjerva |
Lars: Det är ju kontentan av vad jag uttryckt med skrivelsen. Våldet i fråga är inte etniskt betonat utan det kunde precis lika väl varit ombytta roller. Vi skall inte ta enskilda brott till ursäkt för att piska upp stämningar mot grupper när det är en enskild person som begår en brottslig handling. En handling som inte är ett hatbrott.
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-04-12 00:13:00 | |
|
Bizon |
Först en rättelse - det ska stå Sydafrika - inte Sydamerika i inlägg #9---------------------- #11 Peter,,, om det är ett "hatbrott" hur ska man förhålla sej då? När stämningarna på vissa håll i en stad som Landskrona redan har kantrat, och då irrtationene och smockan hänger i luften för minsta lilla friktion mellan representativa folkgupper, hur bör media förhålla sej då? Kan ju finnas viss förklaring till att journalisterna hakar på en förklaringsmodell till en händelse som knanske inte är den enda sanna - eller möjligen inte helt osann, just därför att just den sortens strömniningar utalat finns.
|
| Inlägg #13: Postat: 2010-04-12 00:57:00 | |
|
Peter Schjerva |
Bizon: Desto viktigare att inte media hakar på en stämning om irritation redan föreligger. Media har ett ansvar att inte bygga på motsättningar som redan existerar genom opportunistiska skrivningar. Desto i känsliga lägen att hålla sig till rena fakta och inte låta sig styras vare sig av röststarka grupper, sensationer eller av en önskan att sälja fler lösnummer.
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-04-12 02:45:00 | |
|
Bizon |
Ja Peter - så kan man förståss se på saken, men det förefaller inte vara medias natur. Man har redan nu ålagt media ett pressetiskt ansvar som dock inte ur den synpunkt du framför är särskilt välfungerande. Dessutom har media ett annat ansvar som nog kan anses vara tyngre än att gjuta olja på redan upprörda känslor, vilket är att informera folk om sakernas verkliga tillstånd. Personligen gillar jag inte att som mediakonsument inte kunna frigöra mej från en känsla av att vara förd bakom ljuset. Knappast en lätt sak för media att undvika opportunism i någon form då domen beror på betraktaren - som jag ser det borde det bara finnas ett förhållningssätt vilket förutsätter ett helt igenom opartiskt media, att helt enkelt hålla sej till sanningen - vilket på grund av politisk polaritet och divergerande tolkningar i princip är omöjlig - med andra ord bara att fortsätta med saltet, en välavvägd nypa åt gången. "Kvällstidningen och ett paket salt tack!"
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-04-12 11:07:00 | |
|
Peter Schjerva |
I Sverige skall alla btraktas som oskyldiga till dess deras skuld bevisats, den s.k oskuldspresumtionen. Det innebär i praktiken att media skall vänta med all form av publicering kring förövare tills en i laga kraft vunnen dom föreligger. Det är det enda rättssäkra instrumentet som även media borde upphöjt till gällande regel om inte ekonomiska intressen och sensationsjournalistiken för länge sedan tagit över som grundläggande för medias verksamhet.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-04-12 14:38:00 | |
|
ingloz |
- Rätt ska vara rätt - I det här speciella fallet kan jag bara konstatera att media hyllat Landskronaborna för deras ståndaktighet mot främlingsfientliga demonstranter. "Landskrona stod upp mot rasismen" - Flera olika artiklar i olika tidningar har på ett positivt sätt beskrivit hur Nationaldemokraterna har misslyckats med sina demonstrationer. "Inga nazister på våra gator" lyder texten på folkets egna skyltar...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.