|
Inlägg #1: Postat: 2001-10-30 19:12:00
|
|
Skalman |
"De flesta elever förutsätter och ser det som självklart att den kunskap de inhämtar från skolan är en väl genomtänkt sammanfattning av den globala vetskapen, och att de får lära sig det viktigaste ur den."
Ha! Vem fan är så jävla dum??
Hur som helst... schyssta boktips. Ska kolla in dom.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-10-30 23:05:00
|
|
Fredrik Brandberg |
Elitistiskt värre, på sätt och vis i min smak med andra ord. Å andra sidan tror jag att det är mer angeläget att få gymnasieungdomar att börja läsa vanliga morgontidningar, dvs mer än bara serier och tv-tablåer.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-10-30 23:34:00
|
|
Juanita Zanetti |
Bra text.Gymskolan i Argentina läser om Europeisk litteratur men inget om den skandinaviska, där går man in på den arabiska och den persiska. I många länder i Europa så är det allmänt känt att Persier är indoeuropeér och därför läser man om de i tex, Ita, Spa, Tysk,Gre, Fra osv men inte i Skandinavien. Jag skriver en maguppsats på sthlm iniversietet inom ämnet och även där ser jag spår av just det problemet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-10-31 13:23:00
|
|
Frank |
Är det verkligen så konstigt att man med dagens ytterst begränsade resurser håller sig inom den västerländska kultursfären? Jag menar, 80 p litteraturvetenskap är ju inte mer än ett skrapande på ytan, så hur skulle gymnasiets litteraturundervisning kunna vara något annat?
|
| |