Går det att ge bort arbete?

Inlägg #1: Postat: 2010-03-24 06:26:00
erobwen
Bra observation. Problemet är bara att det språkliga faktiskt avspeglar en bister verklighet. Nämligen det faktum att arbetsköparen normalt sett faktiskt har ett övertag gentemot arbetssäljaren. Eftersom all form av delat ägande av produktionsmedlen har dömts ut som "kommunistiskt", trots att det inte alls egentligen behöver ha med kommunism att göra, så har vi idag ett samhälle där de stora massorna inte äger någonting alls.... En person som inte äger något alls av värde har endast sitt eget arbete att sälja, men i en värld där outsourcing och effektivare maskiner gör detta arbete allt mindre värt, ja då har alla dessa personer snart ingenting alls att sälja. Som många kanske vet så förespråkar jag naturresursdelning. Det vill säga att man ska dela upp sveriges naturresurser och låta dessa ligga till grund för en sorts medborgarlön. Då skulle vi få en betydligt mer jämlik situation på arbetsmarknaden... Kanske vore det då läge att skrota de gamla orden? Länk: robertwensman.wordpress.com
Inlägg #2: Postat: 2010-03-24 10:46:00
Lars Nilsson
Ytterligare en artikel i Dag Nilssons evighetsserie "Klasskampsretorik på lekskolenivå".
Inlägg #3: Postat: 2010-03-24 12:11:00
Dag Nilsson
Underbart! Kapitalismens idoge stormtruppsanförare visar prov på viss iakttagelseförmåga. Han ser att det handlar om klasskamp. Jag fattar dock inte att han orkar hacka på mig i all evighet. Om han tycker att mina artiklar innehåller samma plattityder som jag anser att hans gör, då borde han fyllas av en stor gäspning. Å andra sidan vore det inte så oävet om han någon gång vaknade till så pass, att han förmådde leverera en invändning i sak. Inte för att jag tror honom om det, men det vore näpet att få hantera lite substans från höger för en gångs skull.
Inlägg #4: Postat: 2010-03-24 13:22:00
Nick
DN, det du håller på med här är en ideologisk språkhygien. Begreppens sociala "laddning" är lika noll, de är resultat av historisk språkutveckling. Hade du inte raljerat med begreppen i en artikel som nästan liknar ett manus till en stå-up sketch, så hade ingen märkt något. Bottenbetyg från mig.
Inlägg #5: Postat: 2010-03-24 15:19:00
Thomas L. Aabo
Sila kameler och märka mygg.
Inlägg #6: Postat: 2010-03-24 19:15:00
Dag Nilsson
Nick, tack för att du finns och bidrar med enastående exempel på vad borgerlig indoktrinering och tankekontroll ställer till med. I decennier har du hört orden arbetsgivare och löntagare utan att uppfatta den minsta spänning mellan begreppen. Kanske har du snuddat vid Ådalen 1931. Eller hört talas om Stora gruvstrejken i Kiruna 1969-70. Men "laddningen" vill ändå inte infinna sig. Jag anar att det finns många fler "urladdade" människor i mitt underbara Sverige som kan behöva en gnista. Därför skriver jag på ett sätt som är avsett att öka spänningen. Om kapitalisterna får vara ifred ett tag till, så kommer de att förstöra allt som har med människovärde att göra. Omogna och giriga människor vid makten skapar ett helvete fortare än de själva inser. Något historien inte saknar exempel på. Till sist en eloge till Thomas, som får iväg en alldeles förtjusande liten ordraket. Här är det självaste Jesus som får se sin uttjatade straffpredikan över fariseerna i en modernare ordföljd. Att sila kamelerna istället för myggen röjer insikt om att detta är de verkligt stora klippens tid. Och sjukskrivna, arbetslösa och andra untermench är mygg som måste märkas. Dessa samhällskroppens blodsugare.
Inlägg #7: Postat: 2010-03-24 20:26:00
George Debaly
Eller som det stod i blandaren: "Sila mygg och svälja karameller". :o
Inlägg #8: Postat: 2010-03-24 21:16:00
Dag Nilsson
Eller den här ur Blandaren 1963 efter en i sista stund avbokad bananannons: "Fyffes bananer äro så lättsmälta att de smakar skit redan i munnen"
Inlägg #9: Postat: 2010-03-24 21:40:00
Lars Nilsson
#8. Ett skämt som jag förstår Du bevarat i kärt förvar och tuggat på ända från 1963. Grattis!
Inlägg #10: Postat: 2010-03-24 22:29:00
Janne B
År 1960 satte Opel in en annons // Opel Rekord kan köras även av kvinnor// Därtill en bild som förklarade fenomenet i fråga.
Inlägg #11: Postat: 2010-03-25 10:26:00
Dag Nilsson
Att på en enda rad uttrycka så mycket tyngd och intellektuell skärpa, som Lars Nilsson visar prov på i den ena kommentaren efter den andra, väcker beundran och avund. Är han kanske en reinkarnation av Prometheus örn, en rutinerad leverhackare, som hugger mot varje tanke som hotar flyga högre än han själv? Inte mycket sämre är den av 60-talsnostalgi drabbade Janne B, som fått liv i en gammal ungdomsdröm om att kunna lära sig köra Opel. "Om kvinnor kan, kanske även jag skulle kunna", resonerar han måhända. Självklart önskar vi lycka till. Fortfarande undrar jag varför ett sakligt bemötande av mina artiklar är er så främmande. Får jag ett ärligt svar på det, så lovar jag att lägga all ironi åt sidan.
Inlägg #12: Postat: 2010-03-25 11:52:00
Janne B
Jaha då är man avslöjad som nostalgiker. Hur ska jag nu klara mig ;-
Inlägg #13: Postat: 2010-03-25 14:49:00
Lars Nilsson
#11. Nej, då föredrar jag ironin.
Inlägg #14: Postat: 2010-03-25 19:28:00
ingloz
Dag Nilsson, du är riktigt klurig du. Ingen säger ju heller rent ut att du har fel, vilket på sourze-manér troligtvis betyder att du har rätt - Mitt förslag är: arbetstagare Arbetssäljare och arbetsgivare Arbetsköpare. Fast då måste vi förstås skippa devisen att "kunden har alltid rätt" - men den har ju ändå aldrig haft något betydande värde...
Inlägg #15: Postat: 2010-03-26 15:23:00
Thomas L. Aabo
Min plastfar lärde mig inför att jag skulle flytta hemifrån att "arbete är en vara som du säljer".
Inlägg #16: Postat: 2010-03-26 21:05:00
ingloz
#15/ Vad bra, Thomas L. Aabo, då passar ju mitt förslag som arbetssäljare perfekt :
Laddar...