Svenska fängelser fulla av bokstavsbarn

Den här tråden diskuterar artikeln Svenska fängelser fulla av bokstavsbarn.
Inlägg #1: Postat: 2010-03-19 09:22:00
Janne B
Jag talade men en grupp förskollärare redan för 30 år sedan då jag hade små barn. De sa utan omsvep att de utan vidare visste vilka sexåringar som det skulle gå bra för och tvärt om. De som redan då hade inlärningssvårigheter och visade aggressioner över detta var på väg till fängelserna. Det fanns även sexåringar som redan "gett upp" berättade lärarna. De hade inget självförtroende då de skulle börja lågstadiet...// Jag arbetade ju i många år som soci sekr. Där träffade jag hundratals vuxna med dessa problem - de kunde inte fylla i den enklaste blankett - som jag tillverkat för dem. Dessa vuxna kunde alltså inte läsa en instruktion på en arbetsplats och sedan följa den. De befanns sig för det mesta på samhällets botten...
Inlägg #2: Postat: 2010-03-19 14:46:00
ingloz
Det verkar finnas tillräckligt fog för att omedelbart sätta igång och satsa extra på dessa grupper av barn - I stället ska det diskuteras och vridas o vändas på frågan i det oändliga. Typisk svensk politik!!
Inlägg #3: Postat: 2010-03-19 15:32:00
George Debaly
Ja, det finns ingen tid att försitta, psykiatrins, framför allt ungdomspsykiatrins, tidigare ovilja att ställa diagnos är omvittnad och ett problem, men efter att tidigare ha blivit åthutade av socialstyrelsen, borde det hindret vara passerat. Nästa hinder är medicineringen i de fall där den behövs, den hjälper i de flesta fall, men är oftast högst individuell och det kan ta tid att hitta rätt sort/dos vilket under tiden kan manifestera sig i sömnproblem, viktförändringar och depressioner. M a o inget lättlöst problem och ibland när man har hittat rätt, så fungerar medicineringen bara en kort tid, innan det är dags att byta igen. Lite intressant läsning för den som vill fördjupa sina kunskaper om ADHD: Länk: socialstyrelsen.se
Inlägg #4: Postat: 2010-03-19 16:16:00
mada
Redan för mängder av år sedan skrev Ann-Britt Grünewald,då chef på Österåker -i vårt fängelse finns inte en enda intagen som haft en normal pappakontakt.
När bilbränder och upplopp dundrar på i Malmö eller Uppsalaområdet, när unga människor knarkar ihjäl sig eller begår grova våldsbrott reser sig medborgare och makthavare som en man och krävar omedelbara förändringar, förbättringar.
När flyktingar behöver plats skall det alltid vara någon annanstans eller helst inte alls. Likaså fd fångar, missbrukare. Alltid stängda dörrar.
När ungdom kräver flera ungdomsgårdar, platser som inte ligger utomhus finns sällan förbättringar. Allt utreds igen och igen. Och var kommer allt elände ifrån? ADHD med flera själsskavanker, hur mycket kommer från individer med dessa skador? Act now! Eller är det som vanligt för mycket begärt? Tack för en bra men krävande artikel.
Inlägg #5: Postat: 2010-03-19 17:15:00
Burnwithme
Inlägg #6: Postat: 2010-03-20 09:29:00
usa2010
Nedan en länk till en artikel från år 2000

Länk: bra.se
Inlägg #7: Postat: 2010-03-22 10:03:00
Per W
Det finns idag inte enda liten avvikelse i en människas beteende som man inte satt en diagnos på i form av en bokstavskombination.
Inlägg #8: Postat: 2010-03-22 10:33:00
Carl Olof
#7 Och? Det låter som du beskriver något negativt. Att diagnostisera är ju oftast förutsättningen för att hjälpa.
Inlägg #9: Postat: 2010-03-22 13:53:00
ingloz
#7/ Per W, jag har en brorsdotter som är skolsköterska - när jag uttryckte mej ungefär som du, svarade hon att dom som äntligen får en diagnos upplever en oerhörd lättnad. Diagnosen är så frigörande att den ibland räcker som behandling.
Inlägg #10: Postat: 2010-03-22 15:04:00
Per W
#8 Eller bli stämplad som avvikare. Det finns personliga egenskaper, ärvda eller förvärvade, som inte ska bli behandlade. Läs denna artikel i Fokus: Länk: tinyurl.com
Citat från artikeln "Människan tycks ha en längtan efter diagnoser. Det är kvittot på att man är sjuk, och den bekräftelse som behövs för att man inte ska förlora sin heder inför andra"
Det är normalt att ibland vara ledsen, rastlös, ha svårt att sova mm. Det är en del av de mänskliga villkoren.
#9 Föräldrar blir naturligtvis lättade att barnet får en diagnos, då ingen skugga faller över dom.
Inlägg #11: Postat: 2010-03-22 15:07:00
Per W
#1 Janne, det du beskriver är socialt, samhälleligt klassproblem. Inget som kan "botas" genom att diagnostisera enskilda barn.
Inlägg #12: Postat: 2010-03-22 16:09:00
Janne B
En diagnos botar absolut ingen men diagnosen är till hjälp då man ska sätta in åtgärder. Den kan hindra många dårskaper och anvisa troliga problemlösningar. Men det finns ju obotbara sjukdomar och handikapp. För dem gäller det att trots att göra deras liv humant eller uthärdligt. Jag har jobgbat mycket med "utvecklingsstörda" som inte går att bota men de går att trääna upp att leva goda liv. Vissa alkoholister kan leva nyktert långa tider - men bota?
Inlägg #13: Postat: 2010-03-22 16:41:00
George Debaly
Per W #10 På den websidan du hänvisar till står "Idéhistorikern Karin Johannisson har studerat sjukdomarna i välfärdens spår. Observera ordet "sjukdomar". ADHD/Aspergergers syndrom/DAMP m fl, är inga psykiska sjukdomar, de är neuropsykiatriska funktionshinder. Att bli diagnostiserad med exempelvis ADHD innebär ofta att pusselbitar faller på plats, att många frågor blir besvarade och att dörrar öppnas jag pratar här om möjlighet till hjälp t ex stödundervisning o d och innebär så gott som alltid en ökad förståelse från både den som har ADHD och från omgivningen som istället för att säga "titta han/hon har svårt att sitta still / kontrollera sin ilska / kontrollera sina impulser / är ouppmärksam / är "ouppfostrad" / är omogen / skolkar från skolan / stjäl från sin omgivning / hänfaller lätt till droger o s v, får en förklaring till varför någon uppför sig som den gör och behandling kan sättas in.
Inlägg #14: Postat: 2010-03-22 18:40:00
usa2010
ADHD/ADD/Damp, Tourette, AS etc är INTE samhälleliga, sociala klassproblem utan neuropsykiatriska funktionshinder och det ska göras skillnad mellan dessa och psykiatriska sjukdomar, precis som George B skriver. Sjukdomar är oftast något som man kan bota/försöka bota men NPF ska man lära sig att leva med.
Och diagnoser ska inte sättas bara för diagnosens skull utan det ska leda till åtgärder, Janne B har ju redan tagit upp detta, annars är det meningslöst stämplande av barn/ungdomar/vuxna; vad ska jag göra med vetskapen att jag har ADHD/AS eller annat om det enda som händer är att utredaren, må det vara läkare eller psykolog, säger: "Grattis, du har XXXX, ta dina ytterkläder och gå hem".
Laddar...