Inlägg #1: Postat: 2010-03-15 14:58:00
|
Thomas L. Aabo |
Ellerb som den nadska folketingspolitikern sade på sjuttiotalet "hurrah för den lilla skillnaden!"
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-03-15 14:58:00
|
Thomas L. Aabo |
Danska
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-03-15 15:42:00
|
ingloz |
... och jag säger. Hurra för skillnaden! Utan den vore det för trist.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-03-15 18:03:00
|
avicenna |
Det här så kallade "jämställdhet" handlar om kvinnor som är avunsjuka på män och vill därför efterlikna honom till varje pris bli dvs göra allt som mannen gör annars är hon diskriminerad.Det som föds ojämlikt kan aldrig bli jämlikt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-03-15 22:10:00
|
arvidandersson |
Yes
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-03-16 00:07:00
|
ingloz |
#4/ Nehej du, avicenna, jag känner mej fullständigt jämställd. Har aldrig blivit förfördelad p.g.a. att jag är kvinna snarare tvärt om - Så aldrig i livet att jag vill likna en man, då skulle jag ju gå miste om alla fördelar jag har som kvinna.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-03-16 00:22:00
|
Pia K |
Bra artikel. Jag tror att de flesta fattar hur det ligger till. Så det är väl bara att begå civil olydnad då, när man blir tvingad att se ner på någon, vem det vara månde, oavsett kön.Däremot ska inte män bestämma över kvinnor eller behandla kvinnor som hjälplösa.Det är långt ifrån sanningen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-03-16 08:57:00
|
ingloz |
#7/ Instämmer med Pia K! Bra artikel! Vi kvinnor är långtifrån hjälplösa - tvärtom!! "Könen är olika" och kompletterar varandra perfekt ... Kvinnor och män behövs lika mycket i de flesta sammanhang för ett gott resultat ...
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-03-16 09:12:00
|
Pia K |
Tack ingloz!
ja, det är jättekonstigt , att vi inte har en mer distinkt kultur, där vi respekteras som de vi är. Denna kultur vi lever i , är förljugen och stressande. Vi har kommit långt bort från oss själva. Från lägereldarna och djurhudarna, från kokkaffet och husmanskosten. Men- det kallas utveckling. Ett liv i ensamhet, många gånger, eftersom alla bryr sig allt mindre, om människan. Men- vi finns fortfarande.Därmed inte sagt, att allt var lättare förr. Det kanske är lättare nu?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-03-16 15:47:00
|
eva |
Detta var det mesta mansgriseri jag läst på länge. Vet inte ni tjejer att den här mannen är en känd kvinnohatare, pappalobbyist och antifeminist? Varför skulle vi kvinnor ge upp det vi vunnit i hård kamp sedan decennier tillbaka? Och varför kan inte män amma sina barn? Det har visat sig fungera jättebra på många håll i världen? Fram för kvinnomakt!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-03-16 16:19:00
|
eva |
FORTSÄTTNING MANSGRISERI Jag blir så förbannad på denna artikel att jag kokar. På dagis har man ju sett hur ojämställt det blir när man inte tänker genus. Pojkarna bara tar för sig och flickorna får stå tillbaka. Det ser man när dagisverksamhet filmats i smyg. Och personalen blir själva överraskade. Vad är det som säger att pojkarna ska få fortsätta att leka våldsamma lekar och flickorna leka med dockor? Då kommer ju utvecklingen helt att stanna av. Vi måste SLÅSS emot det partriarkaliska samhället för alla barns skull och framtid.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-03-16 16:22:00
|
ingloz |
#10/ Eva - vi är Kvinnor med stort K och jag tycker att fruntimmer som vill tävla med mansgrisar är gräsligt löjliga. Själv lever jag i ett mångårigt äktenskap där vi respekterar och stöttar varandra och delar på bördorna efter läggning och förmåga - Där sa du förresten något: HÅRD KAMP. "det vi vunnit i hård kamp sedan decennier tillbaka" Undra över att det har tagit decennier!! Jag tror inte på hård kamp mellan kvinnor och män. Ömsesidig respekt är min grej.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-03-16 16:29:00
|
ingloz |
forts. "I den ansedda vetenskapliga tidskriften PLOS Genetics har forskare från University of Chicago, Karolinska Institutet och Uppsala universitet visat på hundratals biologiska skillnader i hjärnbarken mellan män och kvinnor. En pojkbäbis tittar i valet mellan en rörlig mobil och ett ansikte nästan alltid på mobilen; flickbäbisen gör tvärtom" - Precis! Det finns biologiska skillnader mellan kvinnor och män ...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-03-16 16:39:00
|
eva |
MANSGRISERI igloz, de där är bara rent nonsnens och feltolkningar. Pröva själv och googla på resultaten och du ska få se helt andra fakta. Vi är vad vår uppväxt gör oss till - iaf till 80. Mannen har helt förrött vår jord med miljöförstöring och krig. Ska vi bara låta honom få fortsätta eller ska vi låta systerskap och sunt förnuft få råda ett tag? Det finns jättemånga bra killar som tycker som vi... Mansgrisarna lämnar vi där de hör hemma - i stian.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-03-16 18:26:00
|
ingloz |
#14/ Vad ledsamt, Eva, att din värld är befolkad av mansgrisar. Faktum är att jag inte kan erinra mej att ha mött en enda individ av det manliga könet som skulle passa in på kombinationen man och gris. Ändå har jag varit med ganska länge. Dessutom har jag rört mej i en värld som till största delen består av manliga deltagare. Men aldrig har jag känt mej som inkräktare. Tvärtom har jag ibland fått oförtjänta förmåner i egenskap av kvinna. Däremot har jag ett par gånger stött på kvinnor med samma brinnande manshat som du och då har jag tackat min skapare för att vi inte är systrar - vetdu, jag tror faktiskt det beror mycket på oss själva hur dem vi möter uppför sej :
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-03-16 18:27:00
|
avicenna |
Att det talas det flitigt om "mansgriseri" är ett tecken på att feminism är en religion för bitterfittor som egentligen borde kalla sig maskulinister.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-03-16 19:25:00
|
Pia K |
En del har trott, att jag är emot män, så är inte fallet. Å Eva, kvinnorna har redan makten i Sverige och har haft sedan decennier. Min mamma bestämmde allt i familjen, det är därför jag blev som jag blev; jag vill inte bestämma över någon.
Jag tycker du ska söka ett sånt land Eva, där männen ammar då? Den dagen det händer här- kommer jag och många andra förtvivla.
Jag tycker det beror på mig själv, om jag ska ha något att säga till om eller inte. Man kan inte skylla på männen.Som kvinnor, har vi redan "makten" Det har kvinnor över hela världen på olika sätt.
Undantag existerar dock. Olika löner har många förklaringar. Fast lika löner ska vi ha, naturligtvis.
Tror vi i Sverige, att vi blir lyckligare av sexualsnaskeriet i snart sagt varje tidning. Är det jämställdhet?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-03-17 01:59:00
|
lapplisa |
Oj oj oj då!!
Mitt underbara liv som den kvinna jag är med alla de gåvor jag fick vid födseln. Alla män jag mött på mina vägar, alla människor, starka, svaga, vackra, lysande, trista .. med alla möjliga attribut.
Män och kvinnor, kvinnor och män. Livet.
Fortsätt att komplicera ni, jag har både respekt och förståelse; jag väljer att stå vid sidan av kamp som denna. Alla drabbas vi, livet är inte alltid rättvist, man ser inte solen om man inte sett mörkret.
Stå för den du är, dela med dig och du får tillbaka. Var den blomma du är, livet går inte i repris, älska, skratta, gråt ensam och tillsammans. Lev!!!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2010-03-17 07:54:00
|
Tommy Sandström |
En väldigt intressant debatt på Facebook om vem som är minst dålig på att försvara en rättvis jämställdhetspolitik - alliansen eller de röd/gröna? Jag tycker alliansen är nästan sämre än vänstern i denna fråga. FI står i ringhörnan och applåderar allihopa. Här kommer mitt inlägg:
"Kauko, vem var det som satsade 1 miljard kronor på mäns våld emot kvinnor och noll kronor på kvinnors våld emot män? Vår kulturminister Adehlson har suttit i ROKS styrelse. Justitieministern Ask var den som drev fram Groominglagen i Thomas "Batong" Bodströms ställe och ansåg sig behöva beröm för detta. De ena lagen efter den andra motiveras av alliansen med "könsmaktsordningen". Osv osv. Med sådana "vänner" behöver jämställdhetsrörelsen inga fiender."
Länk: facebook.com!/group.php?gid203836251645
|
|
Inlägg #20: Postat: 2010-03-17 08:06:00
|
Tommy Sandström |
ALLIANSEN ÄR HELT ENKELT SÄMST på att bedriva en rättvis jämställdhetspolitik. Folk, män som kvinnor, vill bara kräkas på alla politiker i denna fråga.
|
|